Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

2004 firade Opel Team Sweden 40 år - det började med rally


På 60-talet var Opel en mycket vanlig bil i rallyskogen. Foto: Rolf Sundh


Björn "Nalle" Johansson var en av förarna som tog SM-guld åt Opel Team Sweden. Foto: Leif Fredriksson

2004 firade Opel Team Sweden 40 år. Idag finns ingen direkt tävlingsverksamhet kvar – resterna samlas i WAFAB:s Saab-projekt. Med anledningen av jubileet skrev Göran Björklund på PR-byrån Newsroom denna nostalgiresa i den tidning som han producerade tillsammans med Opel-teamet. Vi ackompanjerar med lite nostalgibilder från vårt arkiv.


Det finns även anledning med att speciellt uppmärksamma duon Per Tjerneld och Jan Warnestad som båda var för sig och tillsammans för Opels tävlingsverksamhet såväl nationellt som internationell. Jan hade vi en intervju med förra året.

Medalj-Rekord från Kadett till Astra

”Den lilla vita Opel Kadetten studsade av vägen. Slog i ett par stenbumlingar och rullade runt. Rallyföraren höll sig hårt i ratten och kartläsaren i kurvhandtaget, ty något säkerhetsbälte eller någon störtbåge fanns det inte – utan det var bara att hålla i sig och hoppas på det bästa. Per Tjernelds start i Midnattssolsrallyt 1964 kunde ha slutat med förskräckelse när grästovorna yrde och vindruteglaset splittrades samtidigt som karossen knövlades ihop. Istället blev det en viktig milstolpe i Opel Team Swedens 40-åriga framgångshistoria.



Midnattssolsrallyt

I år (2004 skrevs detta) fyller Opel Team Sweden 40 år, vilket man firar vid STCC-deltävlingen på Mantorp Park 20 juni.
Inget annat svenskt proffsteam inom bilsport, har varit eller är, så framgångsrikt som Opel Team Sweden. Hittills har det blivit 73 – läs sjuttiotre - SM-guld! Enligt vän av ordning började det egentligen för 41 år sedan, men den första tävlingen kördes först 1964, bara några månader innan den inledande sekvensen med Tjerneld i Midnattssolsrallyt. Sedan dess har det rullat på i rallyskogen, på rallycrossbanan och racerbanan.

STCC 2004

- Det har främst handlat om rally, men vi svängde över för fyra år sedan till banracing och STCC, det kändes starkare än att tävla i rally, menar Per Tjerneld, seniordriver, svensk mästare 1967, mentor och under många år även tävlingsledare/stallchef hos Opel Team Sweden. Många vill gärna kalla herr 60+ för ”Mister Opel Himself”. För visst är det så att Pelle är nog den som kan Opels tävlingshistoria allra bäst, både den i Sverige och övriga världen. Han har varit med från första metern specialsträcka fram till dagens däcksrester på racerbanan.

- Opel Team Sweden var länge något av hjärtat i Opels rallyverksamhet, vi arbetade på direkta direktiv från Rüsselsheim, berättar han på gästrikemål och tillägger att den svenska tävlingsverksamheten var starkt bidragande till tysken Walter Röhrls VM-titel 1982.
- ”Nalle” Johansson körde ”chase car” åt Walter i Afrika och vi hade med mekaniker under hela VM-serien, fortsätter Pelle.

Bilsport säljer bilar

Men hur började allt? Vi ställer frågan mer direkt och konkret till Pelle. Han funderar lite, bonde från Gästrikland som han är, men så kommer svaret. En hel bok fylld med guldkorn öppnar sig, även om han förklarar att han inte minns allt! Det är så mycket, urskuldar han sig artigt innan allt rinner på.

- Egentligen började det nog i slutet av 50-talet när Volvo och Saab hade lekstuga på Gelleråsen. Saabarna kom trimmade och utan kofångare, de körde som biltjuvar på banan.
- Likadant var det med Volvo.
- Det var häftigt och gav publicitet som sålde bilar. Vår blivande stallchef, Ragge Ekelund, myntade begreppet ”Vinn på söndag, sälj på måndagen”.
- Förresten, uttrycket var plattöversättning av vad GM-ledningen sagt långt innan.
Vi den här tiden hade inte Opel det bästa ryktet på den svenska marknaden. Ägarna ansågs företrädesvis vara äldre herrar med hatt. Kvaliteten var inte heller den bästa, för att inte tala om rosten som gav Opel öknamnet ”Gevalia” efter det alltid nyrostade kaffet från Gävle.

- Opel satt snällt på läktaren och såg vad Saab och Volvo åstadkom, egentligen var de inte bättre än vi, berättar Pelle Tjerneld.

Imageskapande

Något måste göras, fanns det en rörande enighet kring bland återförsäljarna, men de ansvariga på GM i Norden var tämligen njugga i sin inställning till tävlingsverksamhet. Så återförsäljarna, Opel-handlarföreningen, tog saken i egna händer. Trängen sonderades, en grundplåt på 800.000 kronor (åtskilliga miljoner, kanske tio, i dagens penningvärde) lades till ett rallyteam, via platsannons rekryterades Hans Westerberg (mer känd som kartläsaren Åke Vilse) som tävlingsledare, den karismatiske Ragnar Ekelund engagerades som förare, de första bilarna byggdes. Starten var trevande. Ragge byggde bilar tillsammans med Charles Lindqvist och körde biltävling dessutom själv.






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport