Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglemente för STCC - del 1


Med facit i handen var Super Touring-reglementet bättre...Foto: Flash Engineering


...än dagens S2000-reglemente som blev dyrare än tänkt. Foto: Eric Lindgren

STCC har ett viktigt beslut framför sig - Hur ska nästa generations tekniska reglemente se ut? Om vi backar bandet en bit ser vi att det första regelverket som bestämde hur bilarna skulle se ut, Supertouring, var ganska bra. Om det inte hade varit för att kostnaderna rusat i höjden. Nästa period, Super 2000, hade inte ett lika bra reglemente men avsikten med lite enklare specifikationer var säkert att det skulle hålla nere kostnaderna, vilket vi med facit i handen har klart för oss att det inte gjorde.


Vad är det så som driver upp kostnaderna? Två saker! Bristen på styrning och viljan att alltid ha ett internationellt reglemente.

Om vi börjar med det sistnämnda så är det egentligen obegripligt varför vi numera ska ha ett internationellt reglemente. Det var annorlunda förr i tiden då man med en F3:a eller en Volvo 240 kunde dra ut i Europa och göra avtryck i resultatlistan.

Men i dag är det knappast någon som kör STCC som samtidigt vill ge sig in i WTCC med samma bil och team som används i Sverige. Och om det är så att någon vill kan det säkert vara bättre idé att den personen hyr in sig i ett team som redan är verksam i denna sfär.

Det kan inte vara riktigt att alla deltagarna i STCC ska dra ett betydligt dyrare lass för att någon enstaka förare eventuellt vill tävla internationellt.





Vad menar jag med styrning. Om en komponent är fri tenderar den att bli dyrare och dyrare med tiden. En stötdämpare kostade fem tusen för något år sedan så kostar den kanske 50.000 om något år. Och det här gäller det mesta i fråga om material. Går det att utveckla så gör man det. Om vi hade ett reglemente med fria komponenter, som i S2000, bara i Sverige skulle denna utveckling gå väldigt långsamt. Men fortfarande skulle den finnas där. Men med WTCC som draglok är kostnadsutvecklingen rasande och det drabbar STCC med full kraft.

Vad ska man då göra för att göra STCC tillgänglig och intressant igen?

För att göra klassen tillgänglig är det givetvis viktigt att hela paketet runt klassen är bra. Och det har vi i dag. Men det viktigaste är att bilarna och driften av dessa är på en sådan nivå att bilen och driftkostnaderna hålls på en låg nivå.

Hur ska då en bil vara beskaffad för att tv-tittare och publik ska tycka den är intressant?

Först kan vi konstatera att det är två saker fansen bryr sig om. Bilmärke och förare. Om drivaxeln är av kolfiber eller om det är en vevaxel för 60.000 i bilen skiter de fullständigt i. Att det ska vara bra racing är givetvis också en faktor.

Hur gör vi ett bra STCC reglemente? Det ska jag återkomma till.

Av Peggen Andersson






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport