Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglemente för STCC - del 2 om Konceptet.


I F1 är det bakhjulsdrift som gäller för Renault och andra tillverkare av framhjulsdrivna bilar. Foto: Eric Lindgren


Likaså i DTM där Audi inte har några bekymmer med att dessa bilar har drivning enbart bak. Foto: Bo Lindman

Till vårt nya STCC måste vi bestämma oss för vilket koncept vi ska använda avseende driften av bilen. I de klasser vi tidigare kört har man försökt att få framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift att samsas i samma klass. På senare år har man bannlyst fyrhjulsdriften men även med bara två olika varianter av drivhjulsplacering har det varit problem att få det rättvist mellan olika bilmodeller då fram och bakhjulsdrift har olika egenskaper.


Tidigare har det varigt väldigt viktigt för biltillverkarna att marknadsföra vilken typ av drivning man har. Vissa har hävdat att framhjulsdrift är bäst. Andra att bakhjulsdrift är överlägset och några få vill att bilarna ska driva på alla fyra hjulen. Därför har det tidigare varit av stor principiell vikt att även märket tävlingsbilar använt samma drivsystem som produktionsbilen.

I takt med att moderna bilar förses med anti spin, traction control och stabilitetssystem har också för och nackdelar med de olika drivsystemen utjämnats. Därmed har principen för drivning av bilen tappat i marknadsföringsbetydelse. Därmed blir det knappast kontroversiellt om t.ex. en Saab skulle köras med bakhjulsdrift i racingsammanhang.

Ett exempel på detta är DTM som enbart använder bakhjulsdrift trots att Audi inte säljer produktionsbilar med denna typ av drivsystem.





Ett annat exempel är Formula 1 där ett flertal tillverkare varit med trots att de nästan enbart sålt framhjulsdrivan bilar på marknaden.

Att som i nya BTCC förorda bilar med enbart framhjulsdrift är inte speciellt genomtänkt av flera olika skäl. Alltså väljer vi bakhjulsdrift på våra nya STCC-bilar.

När det gäller vilken typ av kaross vi ska använda oss av så är riktmärket att det ska vara familjebilar i en viss storleksklass. Så kravet på att det ska vara bilar med fyra dörrar och att de ska ha en viss minimilängd kvarstår.

Av Peggen Andersson






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport