Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglemente om STCC - del 3 om Kaross/chassi


Bilarna ska ha 4-dörrars plåtkarosser utan skärmbreddare...Foto: Julleweb.com


...och alla bilar ska ha bakhjulsdrift. Foto: Julleweb.com

Historiskt så har all standardbilsracing byggt på att man använder en original kaross som försetts med en skyddsbur. Från mitten på 80-talet har skyddsburen blivit mer och mer avancerad och används numera också som ett verktyg för att förstärka upp karossens vridstyvhet förutom grundidén att den skulle skydda föraren.


Alternativ till denna lösning är att helt skippa originalkarossen och helt enkelt bygga en rörram som sen bekläs med ett skal som ser ut som en originalkaross. Fördelen med detta koncept är i första hand att chassit blir väldigt starkt och lätt. Även karossen blir nu väldigt lätt eftersom det är gjort av plast. V8 Star som kördes i Tyskland under några år i början på 2000-talet är kanske den mest kända serien i Europa som använt detta koncept.

När man ska bygga många bilar som har samma kaross kan det vara ekonomiskt vettigt att bygga med rörram och plastkaross. Men när vi börjar titta på olika bilmodeller tornar sig problemen genast upp sig. Dels är inte helt lätt att använda samma chassi till alla olika bilmodeller och dels så kräver varje bilmodell en egen avgjutning av karossen vilket är dyrt och komplicerat.

När gäller säkerheten är modellen med rörram inte heller så speciellt bra. Man saknar i princip deformationszoner vilka är oerhört viktiga för att minska konsekvenserna för föraren i händelse av en olycka.



I DTM använder man i dag en monocoque gjord av kolfiber vilket i princip betyder att nedre delen av rörramen är ersatt av en betydligt lättare konstruktion men till en väldigt hög kostnad.

För ett framtida STCC väljer vi att använda en originalkaross med intrigerad säkerhetsbur eftersom det ger högre säkerhet och billigare byggkostnader.

För att kunna montera en motor i längdriktningen på alla bilar kan det vara nödvändigt att modifiera torpedväggen för att få plats . Här kan vi vara ganska frikostiga med modifikationerna eftersom det inte kommer att synas från bilens utsida. Motorn får sedan monteras med givna mått i höjd och längdled. I framtidens STCC kommer alla bilar att få samma viktfördelning eftersom motorn och växellådan kommer att sitta likadant monterade i alla bilar.

Där vi ska montera bilens bakvagn får karossen modifieras så att vår enhetsbakvagn platsar.

Enklast är att teamen får köpa eller låna en jigg från STCC som används för att få bakvagnens infästningar på exakt rätt plats. På så sätt blir alla bilar likvärdiga med avseende på infästningen av bakvagnen.

Samma förfarande görs med framvagnen.

Slutligen monteras säkerhetsburen i bilen och i samband med detta förbinds alla infästningspunkter för bak och framvagn i denna.

Jag är av den åsikten att skärmbreddare inte hör hemma på den här typen av bilar. Vi ska köra med bilar som är så lika standardmodellen som möjligt. Men med utgångspunkt från den bredaste bilen som blir godkänd att använda i nya STCC får alla andra bredda sina bilar upp till detta mått genom att modifiera skärmarna på ett sådant sätt att det knappt syns att bilen är bredare. På så sätt kommer alla bilar att vara lika breda i nya STCC.

En sak som skiljer olika bilmodeller år är hjulbasen. Vanligtvis föredrar man en lång hjulbas i racingsammanhang. Här kan man göra på två olika sätt. Antingen måste varje bilmodell behålla sin hjulbas eller så tillåts en viss modifiering av hjulbasen.

Vi kan t.ex. bestämma att den bilmodell som har längst hjulbas inte får modifiera denna. Medan alla andra får flytta sina hjulaxlar exempelvis 4 cm. Dock får inte hjulbasen i dessa fall överstiga det mått som klassens längsta hjulbas har.

Hjulbasen kommer kanske att vara den enda detalj som skiljer bilarna åt i nya STCC.

Nu har vi en stomme att bygga vidare på som de flesta team kan bygga själva med hjälp av en licensierad säkerhetsbur-byggare. Kanske man ska begränsa antalet rör som får användas för att undvika en utveckling av bågarna. Kostnaden bör för de flesta hamna under 100.000 och för vissa går det att komma undan ännu billigare.

När det gäller dörrar, luckor och rutor kan det vara på sin plats att tillåta plast för dessa detaljer. Dock inte kolfiber.

Vår målsättning är ju att bygga en betydligt snabbare bil än dagens STCC och då är det trevligt att slippa vikt.

Av Peggen Andersson









Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport