Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglemente för STCC - del 6 - Transmission


Andreas Boström har använt en Tractive RD906 i sin 450 hk BMW M3 i långdistans-racing. 1300 mil racing har kostat endast två drev i reservdelar. Foto: Racefoto


Tractive RD906 utan hus.

I mina tidigare tankar har ni kunnat läsa hur vi modifierat en standard kaross för att kunna montera en enhetlig bak och framvagn för att köra i nya STCC. Karossen har vi också modifierat så att vi kan montera motorn längs med körriktningen och gett transmissionen och avgassystemet nödvändig plats. Motorn är nu monterad i sitt, i reglementet specificerade ställe, och vi ska nu fundera på vilka prylar vi behöver för att kunna förflytta kraften från motorn till drivhjulen.


Vår motor ger ca 450 hk och om vi tänker oss att det sker vid 6000 var har vi ett vridmoment på runt 550 Nm, att jämföra med dagens STCC bilar som torde ha ett vridmoment på ca 350 Nm.
Det innebär att dagens transmission kan slängas på skrothögen och vi måste montera betydligt bättre grejor i vår bil.

Kopplingen är kanske den enklaste biten. Här väljer vi en enhetskoppling som förenar pris med driftsäkerhet och lite underhåll.

Växellådan är en betydligt dyrare komponent som i många sammanhang vållar mycket bekymmer för utövarna av racingsporten.

Som ni nu vet är jag en förespråkare av att vi använder så mycket svenska grejer som möjligt på våra bilar och här blir valet gansak lätt eftersom Tractive i Borlänge tillverkar växellådor som både konkurrerar prismässigt och är mycket driftsäkra. Deras sexväxlade, sekventiella växellåda, klarar lätt vårt behöv av en transmission som är dimensionerad för dessa relativt höga vridmoment och samtidigt är väldigt tillförlitlig.


Om man lossar en kåpa i bakkant av växellådan kan man byta två drev (drop gear) och på ett enkelt sätt ändra växellådans totala utväxling. Därmed kan vi låsa växellådans sex växlar så att alla alltid kör med samma stegning och vi kan även låsa slutväxelns utväxling vilket minskar kostnader i materiel och arbete.Vidare bakåt förflyttas kraften via en enhetlig kardanaxel som bara avviker i längd mellan de olika bilarna.

Val av slutväxel följer mina tidigare riktlinjer. Tractive kanske har en bra lösning på gång även här men det kan också vara aktuellt men en slutväxel och diffbroms från en standardbil som klarar moment och slitage på ett bra sätt. Fördelen med Tractive kan vara att det service på plats och lösningar på problem på nära håll.

Drivaxlar är även de av en enhetsmodell som klarar vårt moment utan service i många mil. Jag uppskattar att kostnaden för ett komplett kit transmission, Växellåda, kardan, slutväxel och drivaxlar med fästen och reglage kan komma att ligga runt 250.000:-

Det innebär att vår bil kostat någonstans mellan 750.00 och en miljon att bygga så här långt.

Av Peggen Andersson






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport