
Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglemente för STCC - del 6 - Transmission

Andreas Boström har använt en Tractive RD906 i sin 450 hk BMW M3 i långdistans-racing. 1300 mil racing har kostat endast två drev i reservdelar. Foto: Racefoto

Tractive RD906 utan hus.
I mina tidigare tankar har ni kunnat läsa hur vi modifierat en standard kaross för att kunna montera en enhetlig bak och framvagn för att köra i nya STCC. Karossen har vi också modifierat så att vi kan montera motorn längs med körriktningen och gett transmissionen och avgassystemet nödvändig plats. Motorn är nu monterad i sitt, i reglementet specificerade ställe, och vi ska nu fundera på vilka prylar vi behöver för att kunna förflytta kraften från motorn till drivhjulen.
Vår motor ger ca 450 hk och om vi tänker oss att det sker vid 6000 var har vi ett vridmoment på runt 550 Nm, att jämföra med dagens STCC bilar som torde ha ett vridmoment på ca 350 Nm.
Det innebär att dagens transmission kan slängas på skrothögen och vi måste montera betydligt bättre grejor i vår bil.
Kopplingen är kanske den enklaste biten. Här väljer vi en enhetskoppling som förenar pris med driftsäkerhet och lite underhåll.
Växellådan är en betydligt dyrare komponent som i många sammanhang vållar mycket bekymmer för utövarna av racingsporten.
Som ni nu vet är jag en förespråkare av att vi använder så mycket svenska grejer som möjligt på våra bilar och här blir valet gansak lätt eftersom Tractive i Borlänge tillverkar växellådor som både konkurrerar prismässigt och är mycket driftsäkra. Deras sexväxlade, sekventiella växellåda, klarar lätt vårt behöv av en transmission som är dimensionerad för dessa relativt höga vridmoment och samtidigt är väldigt tillförlitlig.
Om man lossar en kåpa i bakkant av växellådan kan man byta två drev (drop gear) och på ett enkelt sätt ändra växellådans totala utväxling. Därmed kan vi låsa växellådans sex växlar så att alla alltid kör med samma stegning och vi kan även låsa slutväxelns utväxling vilket minskar kostnader i materiel och arbete.Vidare bakåt förflyttas kraften via en enhetlig kardanaxel som bara avviker i längd mellan de olika bilarna.
Val av slutväxel följer mina tidigare riktlinjer. Tractive kanske har en bra lösning på gång även här men det kan också vara aktuellt men en slutväxel och diffbroms från en standardbil som klarar moment och slitage på ett bra sätt. Fördelen med Tractive kan vara att det service på plats och lösningar på problem på nära håll.
Drivaxlar är även de av en enhetsmodell som klarar vårt moment utan service i många mil. Jag uppskattar att kostnaden för ett komplett kit transmission, Växellåda, kardan, slutväxel och drivaxlar med fästen och reglage kan komma att ligga runt 250.000:-
Det innebär att vår bil kostat någonstans mellan 750.00 och en miljon att bygga så här långt.
Av Peggen Andersson
- 2018-03-21 Veteranresan del 3 - nattklubbsbesök, vinterförvar
- 2018-03-19 Veteranresan del 2 - Resan är målet och tvångsklip
- 2018-03-18 Veteranresan del 1 - Eller hur 40 man blir 6
- 2018-01-31 Systemet med pay drivers innebär att pengar går fö
- 2018-01-24 Om jag var Bilsportförbundet ordförande
- 2018-01-14 10 frågor till dem som vill börja tävla i motorspo
- 2017-12-21 Rättvisa i motorsport med den svenska modellen ell
- 2017-08-31 Mörkrädsla gjorde mig till en snabb rallyförare sä
- 2017-08-21 För mig är en rallybil värd 0: - säger Stig Anderv
- 2017-08-20 Jag växer aldrig upp säger Stig Andervang
- 2017-08-19 16 år efter att ha lagt hjälmen på hyllan vinner S
- 2017-08-18 Stig Andervang berättar – Jag ledde Himalayarallyt
- 2017-08-17 Stig Andervang berättar – Himalayarallyt var livsf
- 2017-08-13 Stig Andervang berättar – I South Swedish Rally 19
- 2017-08-12 Stig Andervang från Fritsla tog sig hela vägen til
- 2017-05-13 Motorsport handlar om driften...
- 2017-04-05 Att starta ett STCC-team del 5 – Allt klart för pr
- 2017-04-03 Att starta ett STCC-team del 4 – Förberedelserna
- 2017-03-31 Att starta ett STCC-team del 3 – Bilköpet
- 2017-03-29 Att starta ett STCC-team del 2 – Avtalet
- 2017-03-28 Att starta ett STCC-team del 1 – Bakgrund
- 2017-02-08 Ett äventyrligt event i Värmlandsskogarna i samban
- 2017-02-07 En riktigt dålig affär i rallyskogen
- 2017-01-18 Förmånen att få leva sina drömmar
- 2016-10-29 Tack vare Porschen blev jag inblandad i svensk rac
- 2016-10-28 Porscheköpet som blev en enda lång prövning
- 2016-10-27 En fin Porsche var drömbilen
- 2016-09-21 15 år sedan - STCC-stjärna för en helg
- 2016-09-19 15 år sedan - Hur svårt är det att köra en STCC-fi
- 2016-08-25 VM-deltävlingen RAC-rallyt 1979 - ett riktigt även
- 2016-08-24 VM-deltävlingen RAC-rallyt 1979 - ett riktigt äve
- 2016-07-09 Inge Hammarströms Oldsmobile Cutlass Supreme
- 2016-07-01 Den sista resan med Mallocken eller klubbracing nä
- 2016-06-27 Min karriär som kartläsare blev kort men intensiv
- 2016-06-13 Racingkriget - del 9 om hur STCC-katastrofen kunde
- 2016-05-13 Morgan – en perfekt bil för en småbarnsfar
- 2016-05-12 Den som har ägt en Morgan har inte levt förgäves*
- 2016-05-05 Resan till Nürburgring - en riktig bilhistoria del
- 2016-05-04 Resan till Nürburgring - en riktig bilhistoria del
- 2016-05-02 Porschen som blev en Mini Cooper Cabriolet
- 2016-04-29 Fem man i en Porsche Turbo
- 2016-03-16 Sportcars byggde framgångsrika racersportbilar med
- 2016-03-15 Tommy ”Slim” Borgudd – en av få svenskar som tävla
- 2016-03-14 Hur undviker man wobbling vid körning med släpvagn
- 2015-12-10 Rallyförarna är sig själva och många är riktiga pr
- 2015-12-09 Att se på rally gratis anses som en rättighet av m
- 2015-12-08 Hur kan man göra rally-SM mer publikvänligt?
- 2015-12-07 Rally-SM är för rätt arrangör en oslipad diamant
- 2015-12-03 Rally nu och innan Audi lanserade Quattro
- 2015-12-02 240:an räddade Volvo och P G en gång i tiden
- 2015-12-01 När SAAB slutade tävla i rally 1980 försvann något
- 2015-03-18 Besöket av SM i isracing för bilar i Morjärv och Ö
- 2015-02-02 Att köpa en racerbil utan att ha ett garage eller
- 2015-01-30 Vad har varit mest populärt på svenska racerbanor?
- 2015-01-23 Föryngring nödvändig för att nå framtidens besluts
- 2015-01-19 Rallyförare vs racerförare – vilken kategori är sn
- 2014-10-02 Stig Andervang berättar – ny artikelserie
- 2013-11-26 Svensk motorsport behöver en ny Super Swede och St
- 2013-10-02 Stockholm Motor & Sport Festival – en vision!
- 2013-09-23 Idag skulle Anders Kulläng ha fyllt 70 år
- 2013-09-13 SM-silver med Volvo och OK Motorsport 1985
- 2013-09-12 SM-Guld med OK Motorsport 1984
- 2013-08-13 Behövs det verkligen fler svenska motorsporttalang
- 2013-07-17 Gator & torg som i Malung är vad svensk motorsport
- 2013-06-11 Rallyföraren låg på taket sex timmar efter att han
- 2013-04-23 Safarirallyt - en svensk historia
- 2013-04-19 Allt svenskt hopp försvann samtidigt i Le Mans 197
- 2013-04-15 En av Sveriges meste Le Mans förare
- 2013-03-28 Volvo och motorsport – hur länge varar nuvarande e
- 2013-03-08 Volvo har hamnat i premiumfällan
- 2013-01-21 Clubman innebär mest fart för pengarna
- 2013-01-17 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-16 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-14 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-11 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2012-11-26 Sätt förarens prestation i centrum istället för te
- 2012-11-21 Formelbilar måste fungera som en början till något
- 2012-11-12 Svarta Masken lägger hjälmen på hyllan
- 2012-11-11 Växjögruppen hjälpte Stefan Johansson till Formel
- 2012-11-08 Alla behöver inte ha ambitionen att vinna i gokart
- 2012-11-03 Det har hänt förr att bilmärken har försvunnit
- 2012-11-01 Clubracing - Något att skämmas för?
- 2012-10-16 Vilka bilar blir framtida samlarobjekt?
- 2012-06-23 Behövs det fler ungdomar i bilsporten?
- 2012-05-26 Några resetips för den som vill uppleva Le Mans 2
- 2012-03-09 Anders Kulläng - en jäkel på att köra bil och kvic
- 2012-02-29 Svenskt Sportvagnsmeeting och Velodromloppet är fö
- 2012-01-24 Vem ersätter biltillverkarna i motorsport?
- 2011-11-28 Peugeot lyckades i rally men Opel floppade i DTM
- 2011-11-27 Där det finns tuffa grabbar finns det sköna damer
- 2011-09-19 Så ska rally-SM räddas
- 2011-08-10 Clarion var först med att helsponsra ett svenskt r
- 2011-06-09 Le Mans – en svensk historia
- 2011-05-01 Nu kör vi Le Mans - löd rubriken 1986
- 2011-04-24 Därför har Midnattssolsrallyt blivit en sådan succ
- 2011-04-17 Pressmeddelanden från team är ofta en sorglig hist
- 2011-01-23 En svensk formelbilsserie kommer inte att producer
- 2011-01-11 Svensk TV särbehandlade motorsport under en längre
- 2011-01-03 Med bensin i blodet - slutet - En vinnare och hjäl
- 2011-01-02 Med bensin i blodet - del 7 - En fruktansvärd kras
- 2011-01-01 Med bensin i blodet - del 6 - Tävlingen i gång men
- 2010-12-28 Med bensin i blodet - del 5 - På tävlingsdagen öve
- 2010-12-27 Med bensin i blodet – del 4 – Testerna går enligt
- 2010-12-26 Med bensin i blodet - del 3 - Köttsliga lustar och
- 2010-12-25 Med bensin i blodet – del 2 – De forna vännerna bl
- 2010-12-24 Med bensin i blodet – del 1 - Den hårda vägen mot
- 2010-12-07 Gamla racerförare ska köra Historisk Racing
- 2010-11-28 Optimister lever längre
- 2010-11-16 Bilsporten har plats för alla koncept – även för k
- 2010-11-06 Köra själv är bättre än att vara sponsor
- 2010-10-30 Den krassa verkligheten säger att vi har ytterst f
- 2010-10-28 Varför måste det vara så oerhört dyrt att hålla på
- 2010-08-05 VIP-koncept i motorsport är på väg bort
- 2010-06-29 En märklig start på F 1 -karriären
- 2010-05-08 Kör även historiska rallybilar i samband med Rally
- 2010-04-04 Att skriva en pressrelease
- 2010-04-03 Ronnie Peterson - Superswede
- 2010-03-24 F3 är fortfarande en formelklass med frihet
- 2010-03-15 FORMEL 1, FORMEL 2 OCH FORMEL 3 - BEHÖVS FLER?
- 2010-03-14 F1 var från början ett förar-VM
- 2010-03-09 Apropå gamla talanger i motorsport
- 2010-03-06 VIP bör finnas även i Rally-SM
- 2010-02-24 VIP i motorsport - FLIP ELLER FLOP?
- 2010-02-20 Dags att förnya synen på VIP-gäster i motorsport
- 2010-02-18 Badge-engineering i bilvärlden
- 2010-02-17 PLATTMATCHER I BILSPORTVÄRLDEN...
- 2010-02-03 På 60-talet var både BMW och VW illa ute
- 2010-01-25 Några skrönor från rallyskogen när man kunde räkna
- 2010-01-13 Opel Team Sweden - från rally till STCC
- 2010-01-05 Resan till Dalsland Ring
- 2010-01-02 Tyska varumärkesbekymmer i bilsporten
- 2009-12-28 Ett retrokoncept skulle kunna vara räddningen för
- 2009-12-18 Finns det någon utveckling av talanger i svensk mo
- 2009-06-26 SAAB ska profilera sig som bilvärldens Apple för a
- 2009-05-18 Kostnaderna i Formel 1 måste sänkas
- 2009-04-28 Vad händer i bilvärlden och var ska British Grand
- 2009-04-25 Racing behöver inte kosta sista skjortan
- 2009-04-23 Med lite raggarblod i ådrorna
- 2009-04-22 Vad ska en F1-säsong för ett team få kosta?
- 2009-04-16 Marknaden är lösningen för Formel 1
- 2009-04-06 Sportbilar, småbarn och hundar
- 2009-03-31 I bilsport tävlar män och kvinnor på samma villkor
- 2009-03-18 Resan till DTM blev en upplevelse utöver det vanli
- 2009-03-06 När Anders Kulläng vann Svenska Rallyt 1980 blev j
- 2009-03-05 Kunderna har inte köpt snacket om premium
- 2009-03-04 Svindlande bilaffärer
- 2009-03-03 Värdet av att ha rätt namn i motorsport
- 2009-02-20 Det är mycket viktigt med en bra dialog i Rally-SM
- 2009-02-02 VM för en ny generation GT-bilar
- 2008-11-14 Att arbeta i en motorklubb

