Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglemente för STCC - del 7 - Övrigt


Redan idag konstrueras och byggs det racerbilar i Sverige, speciellt för rallycross. Foto: Eric Lindgren


STCC är moget för ett nytt reglemente baserat på att bilarna byggs i landet. Foto: Eric Lindgren

Nu har vi kommit så lång i vårt bygge att karossen står färdig med hjulupphängningar motor och transmission är klart. Vi behöver ytterligare några sakar på vår bil innan det är dags att ge sig ut på våra banor.


Bromsar.
I enlighet med våra Guide-Lines sätter vi ihop ett bromskit som alla måste använda med bromsvåg, ledningar, bromsok och skivor. Alla detaljer som krävs vid monteringen ingår i vår sats.

Elsystem.
En enhetlig kabelhärva som sammanbinder motorn och dess kringsystem med styrsystemet är obligatorisk. Här finns ingångar för data-logging och andra system som kan vara bra att införliva. Ett enkelt data-logging-system av enhetsmodell är tillåtet. Det enda som är kvar för teamet at fixa är elsystemet som sköter bromljus, blinkers och ljus.

Hjul
Gärna en enhetsfälg här. Enhetsdäck är en självklarhet. Liksom att vi skriver in en hård däckbegränsning i tävlingsreglementet. Med 450 hk är 9” fälgar en lagom bredd vilket kommer att kräva ganska hårda däck vilket gynnar sporten på flera olika plan.

Vi kan mycket väl använda oss av 19” fälgar som med ett relativt höga däck kommer ge vår bil en väldigt tuff look. När vi planerar våra hjulupphängningar kan vi planera för stora hjul och vi kan tillåta justeringer av karossen för att få plats med dessa hjul.



Aerodynamik.
Bak tillåter vi en enhetsvinge av lite större modell än de vi ser id ag. Vi kan mycket väl använda oss av en eftermarknadsvinge som bara kommer att kosta oss några tusenlappar. Fram tillåter vi en frontspoiler som är fri inom vissa begränsningar i höjd och längdled. Som Super Touring var på sin tid vilket ger oss vissa möjligheter att tuffa till våra bilar utan att det blir orimligt dyrt.
Det blir härmed möjligt för oss själva, och våra fans, att bygga kopior på våra tävlingsbilar.

Säkerhetsutrustning
Kan vara fritt inom gällande reglementen. Vår bil har nu kostat oss någonstans mellan 1 och 1,5 miljoner kronor. Säkerligen har något team lyckats hålla ner priset under denna nivå medan andra lyckats spendera betydligt mer. Några pengar för själva arbetet med att sätta ihop bilen har jag inte budgeterat eftersom det skiljer sig enormt mellan de olika teamen beroende på upplägg.

Att priset på vår bil är betydligt mindre än den bilmodell som går att köpa på marknaden (BMW 320) är givetvis bra. Men den viktiga skillnaden med vårt nya reglemente är att driftkostnaden kommer att vara betydligt mindre än vad det kostar att driva en STCC-bil för i dag.

Av Peggen Andersson






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport