Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglemente för STCC - del 8 - Epilog


Peggen i den Volvo Matte Lindén hyrde för att köra SM 1985, på Nürburgring


Dick Jönsson-Wigroth mekar med Peggens Volvo på Silverstone 1982

I en serie artiklar har ni fått inblick i hur man kan utforma ett nytt STCC-reglemente för framtiden. Själv har jag fått vara med på en resa som sträcker sig från Grupp 1, 2 och 5-tiden på 70 talet, via Grupp N och A , super Touring och senast S2000.


Vi lever i en föränderlig värld och det som var möjligheter för oss i Sverige för tjugo eller trettio år sedan är i princip ouppnåeligt i dagens racingvärld. På den tiden var det vanligt att vi i Sverige tog vår F3-bil, Formel Ford eller Grupp A – bil och åkte ut i världen för att tävla. Ofta med framgång.

I dag är det helt andra förutsättningar som gäller och där vår ambition att hålla oss till internationella reglementen samtidigt riskerar att blir en ekonomisk boj som drar ner vårt nationella tävlande i avgrunden.

Med mitt förslag till reglemente visar jag på en framkomlig väg där kostnaderna för bilar och drift hamnar på ungefär samma nivå som dagens tävlande i Carrera Cup. För en del team kanske betydligt dyrare. Men för andra en möjlighet att bli konkurrenskraftiga för en betydligt mindre summa pengar



Den som är insatt ser genast att vi byggt en bil som i princip är en kopia på nuvarande DTM-regler fast med komponenter som gör att prisnivån avpassas för inhemska team som vill köra STCC.

Därmed öppnar vi dörren för, i princip, alla bilmärken på marknaden att vara med och delta. Ett team kan hitta en partner i ett bilmärke som i dag inte har grunden för att bygga en bra tävlingsbil.

Byter ett team bilmärke kan man bara byta karossen. Allt annat tar men med från den gamla bilen.

Samtidigt bygger vi ett reglemente där vi inte är beroende av ett bilmärkes medverkan. Ska vi ha en bred topp i Svensk racing måste vi göra oss av med beroendet av märkesstöttade team.

Det har framförts synpunkter på att det måste ges vissa friheter i reglementet för att intressera fabriker men frågan är om vi ska göra ett reglemente för två bilar med fariksstöd eller för fyrtio bilar i privatteam?

Jag har tagit upp en del exempel på tillverkare av komponenter som alla har det gemensamt att de är Svenska tillverkare. Givetvis ska en upphandling ske innan man bestämmer vem som ska få leverera men visst är det en tilltalande tanke att de flesta komponenterna tillverkas i Sverige och att tillverkaren finns med på banan med service och reservdelar när vi testar och tävlar.

Min erfarenhet säger mig att vi får väldigt ”mycket för pengarna” om vi väljer Svenska lösningar.

Av Peggen Andersson






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport