
Med bensin i blodet – del 4 – Testerna går enligt plan men regeländringar förbryllar teamet

Den spartanska förarplatsen i Gordons Porsche. Foto: Eric Lindgren

Testerna följdes nogsamt av teamets största supportrar. Foto: Eric Lindgren
Nästa dag, då gänget återigen var ute vid macken för de fortsatta testkörningarna, dök det upp ett för dem välbekant fejs utanför macken. Klockan var sju på kvällen, han kom farande i sin Porsche, drog en bredsladd över grusplanen och stannade. Dammet rök fortfarande och gänget undrade vad för jävla tomte detta kunde vara. Dammet la sig och han steg ut ur bilen.
”- Gordon, kommer du nu och tjuvspanar?”, var det Charlie som klämde fram. Han skrattade framtvingat. ”- Haha, kände inte igen dig, ny bil?” Han var klädd i mörk kostym och svarta cowboystövlar. ”- Visst, lacken är knappt torr än”, flinade han fram. Mac var fortfarande ute på banan med Belle, men kom snart in igen till de andra. Han såg vad de andra just hade sett, reagerade blixtsnabbt och ställde sig på bromsen, tvärnitade tjugo meter från Porschen och steg ur Belle. Knogarna vitnade vid hans fasta grepp om dörrhandtaget där han stod blickstilla, rörde inte en min och blängde på Gordon över vindrutan. Det var för ett ögonblick alldeles tyst, han granskade honom och noterade det stora flinet han jämt tycktes ha på läpparna och den arroganta uppsynen.
”- Som uppstådd från dem döda ser jag, hon for ju på en redig pärla in i räcket ifjol minns jag”, började Gordon igen. Han tände en cigarett och sög in röken, kastade en djup blick på Mac med sina mörka intensiva ögon, hans sätt att säga ”- Hej din jävel” på. - ”Dålig dag?”. Mac höll sig samman, bestört av ilska, satte sig i bilen och körde aggressivt ut på racerbanan.
”- Jo, tur som fann vi att chassiet inte tagit skada”, sade Clifford, ”- Så vi har precis blivit klara och ser fram emot loppet på söndag”. ”- Det tror jag säkert, säkert. Vi med, vi är precis klara med inkörningen av bilen, replikerade Gordon. Charlie sade undrande med höjda ögonbryn, ”- Inkörningen? Ny bil?” Han tog ett nytt bloss på cigaretten. ”- Nej, samma bil. Dem nya tävlingsreglerna tillåter en viss viktkompensering… Det är ändringar sedan ifjol. Solen föll på Charlies höga panna och han kisade mot Gordon. Med ett kort avbrott sade han, ”- Javisst ja, det vet vi… Jo, som du ser med dina egna gluggar så håller vi fortfarande på med in – och testkörningen. Det blev sedan tyst ett tag, Gordon flinade och spände upp kindmusklerna. ”- Nej, jag ska bege mig av. Skulle bara se hur det går här. Flitens lampa lyser ser jag. Hälsa Mac, om du kan Charlie.” Han vände på klacken hastigt och med ett skratt, satte sig i bilen som for snart iväg.
Clifford spottade tobak efter bilen och höjde snart näven något, markerande med en bitter min, samtidigt som Porschen försvann ur deras åsyn på vägen. Det hade sen länge varit tydligt att den motbjudande Gordon kunde uppröra och det var bara inte Mac som tog illa vid sig av honom. Pete lyfte på kepsen och kliade sig förundrat över flinten med kvällssolen i ögonen.
”- Han touchade Belle ifjol, ente sant?”, sa junior som tidigare tigit som en uppskrämd mus ”
”- Ja, det tycktes ju så, bucklorna på bakpartiet var ju där av en anledning”, sade Pete bistert. ”- Och det var det som Mac påstod hade fått honom att gå in i räcket?” ”- Ja, i de hastigheterna krävs det bara en liten knuff och det märker föraren knappt.” ”- En sån förbannad skitstövel!”, grinade Junior illa. ”- Men såja, ta det lugnt Junior. Du är fortfarande ung och oförståndig, förstå att detta var ingenting vi kunde bevisa för domarna.”
Efter en våldsam smäll for Belle alltså in i räcket, till gängets förtret. Det var just förra året som de såg en strimma chans att ta hem segern. När näst sista varvet strax skulle ha varit avklarat for han in i chikanen, nosandes på tvåan i loppet, en Morgan, ettan låg därefter femtio meter längre fram och Gordon bakom Mac. I svängen kunde Mac, som gjorde hundratio kilometer, nästan svära på att Gordons silvriga E-type smekte hans bakvagn på vänster sida, i hopp om att få honom om att tappa kontrollen över bilen. Det var det Belle sedermera gjorde och efter loppet kunde de faktiskt bevittna en handstor buckla, lätt intryckt i E-typens främre sida. Varken domare eller publik hade bevittnat vad de påstod hade hänt i chikanen.
Innan någon tog till ordet igen kunde Charlie vinka in Mac och Belle, hoppade in och spände fast sig i passagerarsätet. De tog ett varv. Det hängde ett enhälligt frågetecken över de tres huvuden, med deras förvirrade uppsyn. Pete rynkade ögonbrynen. ”- Vadå nya tävlingsregler, vadå trimmade originalbilar?”
Mac drog ner på Belles tempo och Charlie tog upprört till orda: ”- Mackie”, sade han, ”Jag hörde nyss, att det tydligen hade skett ändringar i tävlingsreglerna.” Mac svarade inte och dolde sig bakom sina glasögon, han såg sammanbiten ut. Han undrade snart vad det gällde och fick sitt svar, mumlade likgiltigt tillbaka. ”Var det något mer?” ”Men fattar du inte? – Om denna skitstövel har rätt ligger vi i underläge i tävlingen, det försämrar våra vinstchanser så vi kan kyssa bucklan farväl för fan!” Han förstod så klart och han sade - ”Meckarna hinner inte göra något åt saken nej, det förstår jag.” Charlie lugnade sig något när han tänt sin cigarett, lät nikotinet fylla hans blodådror och satt länge tyst, blickande mot den röda horisonten. Sedan uppkom nästa fråga, - ”Hur kan inte vi ha fått veta om något?
Tävlingsledningen måste ha sagt någonting tidigare till dem anmälda lagen.” Solen sjönk snabbt ner bortom trädgränsen över horisonten. -”Det måste ha naturligtvis kommit med posten om det nu har kommit fram.” ”Ja”, sade Charlie, ”men vi kollar brevlådan dagligen…Alltid ska det jävlas”, suckade han tungt. -”Vi kör hemåt Mackie”, och de vände hemåt.
Fortsättning följer…
Av Johan Lindgren
- 2020-01-21 It´s rolling sa Stig Andervang till en förtvivlad
- 2020-01-09 Racingkriget - del 9 om hur STCC-katastrofen kunde
- 2020-01-08 Racingkriget - del 8 om framtiden för svensk motor
- 2020-01-07 Racingkriget - Del 7 om den som gapar efter mycket
- 2020-01-06 Racingkriget - Del 6 om att inga team protesterade
- 2020-01-05 Racingkriget - del 5 om när Flash återigen blev de
- 2020-01-03 Racingkriget - del 3 om Flash Engineering efter ti
- 2020-01-02 Racingkriget - del 2 om STCCs begynnelse
- 2020-01-01 Racingkriget - del 1 om att allt startade när STCC
- 2018-01-24 Om jag var Bilsportförbundet ordförande
- 2018-01-14 10 frågor till dem som vill börja tävla i motorspo
- 2017-12-21 Rättvisa i motorsport med den svenska modellen ell
- 2017-12-10 Motorsport ska utövas av de som har råd
- 2017-08-31 Mörkrädsla gjorde mig till en snabb rallyförare sä
- 2017-08-21 För mig är en rallybil värd 0: - säger Stig Anderv
- 2017-08-20 Jag växer aldrig upp säger Stig Andervang
- 2017-08-19 16 år efter att ha lagt hjälmen på hyllan vinner S
- 2017-08-18 Stig Andervang berättar – Jag ledde Himalayarallyt
- 2017-08-17 Stig Andervang berättar – Himalayarallyt var livsf
- 2017-08-13 Stig Andervang berättar – I South Swedish Rally 19
- 2017-08-12 Stig Andervang från Fritsla tog sig hela vägen til
- 2017-08-11 Stig Andervang fick kartläsarna att gråta av skräc
- 2017-01-18 Förmånen att få leva sina drömmar
- 2016-06-21 Det blir inget Midnattssolsrally för Stig Andervan
- 2016-03-16 Sportcars byggde framgångsrika racersportbilar med
- 2016-03-15 Tommy ”Slim” Borgudd – en av få svenskar som tävla
- 2016-02-08 Det var som på 80-talet säger Stig Andervang efter
- 2015-12-10 Rallyförarna är sig själva och många är riktiga pr
- 2015-12-09 Att se på rally gratis anses som en rättighet av m
- 2015-12-08 Hur kan man göra rally-SM mer publikvänligt?
- 2015-12-03 Rally nu och innan Audi lanserade Quattro
- 2015-12-02 240:an räddade Volvo och P G en gång i tiden
- 2015-12-01 När SAAB slutade tävla i rally 1980 försvann något
- 2015-11-19 En historia om att köpa en ny bil
- 2015-11-17 Bromsning av en racingmotor mitt i Stockholm på 70
- 2015-10-16 Stig Andervang körde en stor rallytävling i Hollan
- 2015-08-13 Stig Andervang satsade verkligen allt för att köra
- 2015-06-24 Allt klart för Midnattssolsrallyt tycker Stig Ande
- 2015-06-23 Stig Andervang tonar ner snacket om att vara förha
- 2015-06-15 Stig Andervang förbereder sig inför Midnattssolsra
- 2015-05-21 Att transportera en tävlingsbil på 60 talet
- 2015-03-30 Kunskapen om motorsport i styrelserummen måste öka
- 2015-03-18 Besöket av SM i isracing för bilar i Morjärv och Ö
- 2015-02-02 Att köpa en racerbil utan att ha ett garage eller
- 2015-01-30 Vad har varit mest populärt på svenska racerbanor?
- 2015-01-23 Föryngring nödvändig för att nå framtidens besluts
- 2015-01-19 Rallyförare vs racerförare – vilken kategori är sn
- 2014-07-17 Stig Andervang reflekterar över Midnattssolsrallyt
- 2014-07-11 Det var kul så länge det varade tycker Stig Anderv
- 2014-07-10 Snöskyffel hjälper Stig Andervang i Midnattssolsra
- 2014-07-09 Jag har ingen taktik säger Stig Andervang inför st
- 2014-07-08 Stig Andervang har hektiska dagar för att komma ti
- 2014-07-07 Stig Andervang överraskar med att komma till start
- 2013-10-02 Stockholm Motor & Sport Festival – en vision!
- 2013-08-13 Behövs det verkligen fler svenska motorsporttalang
- 2013-06-11 Rallyföraren låg på taket sex timmar efter att han
- 2013-04-23 Safarirallyt - en svensk historia
- 2013-04-19 Allt svenskt hopp försvann samtidigt i Le Mans 197
- 2013-04-15 En av Sveriges meste Le Mans förare
- 2013-03-28 Volvo och motorsport – hur länge varar nuvarande e
- 2013-01-21 Clubman innebär mest fart för pengarna
- 2012-11-28 Bli en vinnare med Svarta Maskens Affärsskola
- 2012-11-21 Formelbilar måste fungera som en början till något
- 2012-11-12 Svarta Masken lägger hjälmen på hyllan
- 2012-11-11 Växjögruppen hjälpte Stefan Johansson till Formel
- 2012-11-08 Alla behöver inte ha ambitionen att vinna i gokart
- 2012-11-03 Det har hänt förr att bilmärken har försvunnit
- 2012-11-01 Clubracing - Något att skämmas för?
- 2012-10-16 Vilka bilar blir framtida samlarobjekt?
- 2012-07-06 Cruisingchaffis i Västerås i en Cadillac cabriolet
- 2012-06-23 Behövs det fler ungdomar i bilsporten?
- 2012-05-26 Några resetips för den som vill uppleva Le Mans 2
- 2012-03-09 Anders Kulläng - en jäkel på att köra bil och kvic
- 2012-02-29 Svenskt Sportvagnsmeeting och Velodromloppet är fö
- 2012-01-24 Vem ersätter biltillverkarna i motorsport?
- 2011-11-28 Peugeot lyckades i rally men Opel floppade i DTM
- 2011-11-27 Där det finns tuffa grabbar finns det sköna damer
- 2011-09-19 Så ska rally-SM räddas
- 2011-08-10 Clarion var först med att helsponsra ett svenskt r
- 2011-06-09 Le Mans – en svensk historia
- 2011-05-01 Nu kör vi Le Mans - löd rubriken 1986
- 2011-04-24 Därför har Midnattssolsrallyt blivit en sådan succ
- 2011-04-17 Pressmeddelanden från team är ofta en sorglig hist
- 2011-01-23 En svensk formelbilsserie kommer inte att producer
- 2011-01-03 Med bensin i blodet - slutet - En vinnare och hjäl
- 2011-01-02 Med bensin i blodet - del 7 - En fruktansvärd kras
- 2010-12-07 Gamla racerförare ska köra Historisk Racing
- 2010-11-28 Optimister lever längre
- 2010-11-16 Bilsporten har plats för alla koncept – även för k
- 2010-11-08 Volvo Pv - Alla tiders tävlingsbil
- 2010-11-06 Köra själv är bättre än att vara sponsor
- 2010-10-30 Den krassa verkligheten säger att vi har ytterst f
- 2010-10-28 Varför måste det vara så oerhört dyrt att hålla på
- 2010-08-05 VIP-koncept i motorsport är på väg bort
- 2010-06-29 En märklig start på F 1 -karriären
- 2010-05-08 Kör även historiska rallybilar i samband med Rally
- 2010-04-04 Att skriva en pressrelease
- 2010-04-03 Ronnie Peterson - Superswede
- 2010-03-24 F3 är fortfarande en formelklass med frihet
- 2010-03-15 FORMEL 1, FORMEL 2 OCH FORMEL 3 - BEHÖVS FLER?
- 2010-03-14 F1 var från början ett förar-VM
- 2010-03-06 VIP bör finnas även i Rally-SM
- 2010-02-24 VIP i motorsport - FLIP ELLER FLOP?
- 2010-02-20 Dags att förnya synen på VIP-gäster i motorsport
- 2010-01-25 Några skrönor från rallyskogen när man kunde räkna
- 2010-01-13 Opel Team Sweden - från rally till STCC
- 2010-01-02 Tyska varumärkesbekymmer i bilsporten
- 2009-12-28 Ett retrokoncept skulle kunna vara räddningen för
- 2009-12-18 Finns det någon utveckling av talanger i svensk mo
- 2009-05-18 Kostnaderna i Formel 1 måste sänkas
- 2009-04-28 Vad händer i bilvärlden och var ska British Grand
- 2009-04-25 Racing behöver inte kosta sista skjortan
- 2009-04-23 Med lite raggarblod i ådrorna
- 2009-04-22 Vad ska en F1-säsong för ett team få kosta?
- 2009-04-16 Marknaden är lösningen för Formel 1
- 2009-04-06 Sportbilar, småbarn och hundar
- 2009-03-31 I bilsport tävlar män och kvinnor på samma villkor
- 2009-03-18 Resan till DTM blev en upplevelse utöver det vanli
- 2009-03-06 När Anders Kulläng vann Svenska Rallyt 1980 blev j
- 2009-03-05 Kunderna har inte köpt snacket om premium
- 2009-03-04 Svindlande bilaffärer
- 2009-03-03 Värdet av att ha rätt namn i motorsport
- 2009-02-20 Det är mycket viktigt med en bra dialog i Rally-SM
- 2009-02-02 VM för en ny generation GT-bilar
- 2008-11-14 Att arbeta i en motorklubb
- 2008-10-08 Pressrelease från Christian Betting Team Sweden

