Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Svensk motorsport lever farligt just nu


Tänk om STCC AB tröttnar - vad blir det av racing-SM då? Foto: Magnus Larsson.


EM-rallycrossen i Höljes är idag det som är kvar av rallycrossens storhetstid. Foto: Eric Lindgren.

Denna artikel skrevs 110704 och det är bara att konstatera att svensk motorsport upplever det ena hotet efter det andra. Och då är det inte externa hot vi pratar om. Nu håller SBF på att rasera det som varit "kungaklassen" under många år.

Det började med rallycross, fortsatte med rally och nu är racingen drabbad. Drabbad av vadå? Jo, ett internt missnöje mot den som har rättigheterna att arrangera SM och som därefter hotar hela verksamheten. Idag är det SBF som ansvarar för rallycross-SM och Rally-SM och efter senaste månadernas turbulens med racing-SM kan man undra om det kommer att bli samma situation för racing-SM, dvs STCC.



På 70-talet var rallycross en jättesuccé i Sverige där publiken vallfärdade till de snabbt hopsnickrade banorna där de kända förarna gjorde upp i dramatiska tävlingarna. I rallycross-EM har Sverige varit en av de ledande nationerna men rallycross-SM hängde inte riktigt med i utvecklingen. 2008 skulle det bli ändring på det när en ny arrangör fick rättigheterna till SM och nu skulle utmana STCC på allvar.

Nu blev det inte så mycket mer än visioner för den nya rallycrossarrangören då idéer man försökte lansera, bl a delägarskap, möttes av hårt motstånd. 2009 fick rallycross-SM hård konkurrens av Rallycross Norden, en konkurrerande serie med fyra deltävlingar, som lockade förarna/teamen i div 1 med stora prispengar. 2010 kördes Rallycross Norden och rallycross-SM hade tagits över av SBF. 2011 lever rallycross-SM i skymundan, Rallycross Norden är borta och det är bara rallycross-EM i Höljes som rider ut stormen.

Rally var under 70-talet den största motorsportgrenen men har sedan mitten av 80-talet haft bekymmer. 2009 tog en ny arrangör över rally-SM i värsta lågkonjunkturen. En arrangör som hade erfarenhet av att arrangera VM-tävlingen Svenska Rallyt. Man införde enhetsdäck och det utlöste ett infekterat bråk med många av de tävlande. Att enhetsdäcken idag visade sig sänka teamens däckkostnader och gjorde tävlandet rättvist är inget som noteras idag, när arrangören efter tre säsonger valt att lämna rally-SM. Under 2010 kördes dessutom den sista deltävlingen i Super Cupen, ett alternativ för många till SM-serien, då den arrangören hade tröttnat.



STCC har utvecklats till svensk motorsports ”kungaklass” mycket tack vare att det har funnits ägare av SM-rättigheterna som satsat hårt ekonomiskt på att utveckla verksamheten. En typ av ägare som inte har funnits i rallycross-SM och rally-SM där ekonomin ständigt har varit en källa till bekymmer för de arrangerande motorklubbarna som gör själva jobbet med SM-tävlingen på plats.

Den mycket infekterade situation som just nu råder mellan STCC AB och en utbrytargrupp, TTA, kan lät få samma konsekvenser som det som hänt i rallycross-SM och rally-SM, om nuvarande ägare tröttnar och bestämmer sig för att lägga sina resurser på något annat. Svensk motorsport har då lyckats med att få sina tre paradgrenar att hamna i ett ingenmansland där framtiden är oviss och behandlingen av de som har haft SM-rättigheterna har skapat en situation där ingen med de rätta (ekonomiska) resurserna vill ta över. Motorsport är en materialsport som kräver pengar, i vissa fall astronomiska belopp, och dessa bråk där ”aktiva” bestämmer sig för att utmana arrangören är förödande för svensk motorsport.

Av Eric Lindgren






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport