Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

NGTC är framtiden för svensk racing – del 1


Börje Wessman, här i sin verkstad utanför Uppsala, gillar NGTC-reglementet.


En Mazda RX7 i Grupp B-utförande som byggdes av Börje wessman och som kördes av bl a Ingvar Carlsson i rally-VM.

I svenska racingdepåer är Börje Wessman och WRS Tekniksupport ett välkänt inslag sedan många år. Men för Börje började allt med rally på 70-talet. Och Börje fick vara med om en resa som få andra svenskar har upplevt, med först Toyota och därefter Mazda innan det 1999 var dags för att driva team i racing. Som gammal bilbyggare och teamansvarig är Börje övertygad om att det brittiska NGTC-reglementet är framtiden även för svensk racing.



RALLY MED TOYOTA OCH MAZDAS FABRIKSTEAM
Börje blev 1975 värvad av Ove ”Påven” Andersson som hade fått i uppdrag av Toyota att ta fram en vinnarbil i rally. Toyota Team Europé var baserat i Bryssel och det var bara för Börje att packa väskan. Börje blev ansvarig för verkstaden och hans specialitet var växellådor och bakaxlar. Med Hannu Mikkola blev Toyota Celican en vinnare men 1979 ville Börje flytta hem till Sverige.

1981 fick Börje totalansvaret för Mazda Team Europé och första uppgiften blev att konstruera och bygga en Mazda RX7 för Grupp B. Här var verksamheten förlagd till Schweiz och förare/teamchef var Achim Warmbold. Tillsammans med Ingvar Carlsson blev man 5:a och 6:a totalt i RAC samt 3:a och 6:a i Grekland med Ingvar och Rod Millen. Audi hade då påbörjat sitt segertåg med den 4-hjulsdrivna Quattron så detta var fina resultat med den bakhjulsdrivna wankeldrivna RX7:an. Perioden med Mazda Team Europé avslutades 1986 men redan 1984 hade Börje fått ansvaret att starta upp Mazda Team Sweden där den svenska generalagenten hade sitt huvudkontor lämpligt nog i Uppsala där även Börje hade sin bas. Tiden med Mazda Team Sweden, som bland annat resulterade i tre SM-guld, pågick fram till 1994.


RACING MED PICKO 1999
1998 blev det rally med Toyota och den svenska satsningen som Leif Asterhag gjorde med Tomas Rådström. 1999 blev det dock racing för Börje och då tillsammans med Picko Troberg som tävlade i STCC med Alfa Romeo. Därefter har bilar, klasser och partners växlat för Börje som ser framtiden an med tillförsikt, speciellt nu med NGTC-reglementet. För en bilbyggare som Börje är de stora skillnaderna mellan en rallybil och en standardbil för racing, att rallybilen måste vara en kompromiss medan en racerbil går att anpassa och optimera på ett helt annat sätt.

NGTC-REGLEMENTET GÅR FRÅN KLARHET TILL KLARHET
Börje har varit nyfiken på NGTC-reglementet och efter ett par resor till England och BTCC är han helt övertygad om att NGTC är helt rätt väg att gå även för Sverige.

- Man har tänkt till ordentligt och Alan Gow har gjort ett bra jobb där kostnader, prestanda och driftsäkerhet har prioriterats, säger Börje. NGTC utgår från en fabrikstillverkad plåtkaross som tillverkats i minst 15 000 ex. Detta för att NGTC baseras på volymbilar och detta attraherar biltillverkarna. Bilarna ska ha en längd på 4,4 meter och vara fyrdörrars. I den avancerade rörkonstruktionen som är av senaste rön ur säkerhetssynpunkt och starkare än en konventionell bur monteras enhetskomponenterna. Dessa är i form av fram- och bakvagn kompletta med fjädrar, stötdämpare och bromsar. Endast bilar med längsmonterade motorer får konverteras till bakhjulsdrift. Även växellåda, elektronik och kabelhärva är enhetskomponenter. När det gäller motorer finns det flera olika alternativ.

Nästa artikel handlar om NGTC-motorn och de synpunkter som Börje har fått av engelska team samt svenska bilimportörer.

Av Eric Lindgren







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport