Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

NGTC är framtiden för svensk racing – del 2


NGTC-bilar med tvärställd motor kan ej konverteras till bakhjulsdrift.


Den bakre vingen är en enhetskomponent likt många andra delar på NGTC-bilen.

Gårdagens NGTC-artikel handlade om Börje Wessmans erfarenheter som bilbyggare och hur en kaross för NGTC-klassen är uppbyggd. Dagens artikel handlar om NGTC-motorn och vilka förutsättningar som gäller för den. Artikeln avslutas med vad kalaset kostar och några reflektioner från Börje.

EN MOTOR MED LÅGA DRIFTSKOSTNADER VAR PRIO ETT
- NGTC-motorn är tänkt att ha låga driftskostnader under en säsong och de engelska team jag pratat med har bara gott att säga om motorn. En anledning till driftsäkerheten är ett maxvarv på 7800/min, en annan är att det är en 2-liters turbomotor där effektuttaget med 0,8 bars laddtryck är cirka 320 hästkrafter, berättar Börje.

- När det gäller motorer finns det två olika alternativ, dels att köpa en komplett NGTC-motor, den så kallade Swindon-motorn. Eller också bygger man en motor själv. Reglementet stipulerar då en motor från samma tillverkare som karossen men den behöver inte ha suttit i den aktuella bilen, fortsätter Börje. Under min rallytid byggde vi denna typ av motorer baserade på en motor inköpt från en begagnad bil som gått cirka 2000 mil. Och dessa motorer kostade en bråkdel av vad de fabriksbyggda motorerna gjorde men gav samma och ibland högre effekt, berättar Börje lyriskt.

NGTC-MOTORN KLARAR 10 000 KM
I England har det under säsongen 2011 varit vanligt med S2000-bilar, det vill säga samma typ av bil som körs i STCC, försedda med NGTC-motorer. För det professionella teamet Triple 8 har detta varit räddningen för deras budget då motorerna har en driftstid innan renovering på betydligt mer än 5 000 km. För BSP 30 000 per säsong erbjuder en motortillverkare hyra av en motor inkl service och garanti.


VAD KOSTAR DÅ KALASET?
- Det här låter nästan för bra, utbrister Börje, men jag ser faktiskt inga större problem. I England kostar en komplett bil utan motor BSP 140 000 och en Swindon-motor kostar BPR 24 000. Exklusive VAT givetvis och jag tror att en duktigt team i Sverige kan bygga en komplett bil inklusive motor för runt SEK 1 500 000 då det mesta är reglerat och resten är enhetskomponenter.

- När det gäller aerodynamiken sitter det samma vinge på alla bilar baktill och det som behöver byggas fram är inte lika avancerat som på till exempel en Porsche då markfrigången är 80 mm på en NGTC-bil och då är det inte lika känsligt. I England räknar man med att NGTC-reglementet ska klara mellan 5-10 år och bilarna blir en utmaning att ställa in då det finns en mängd olika inställningar att laborera med.

- Vid våra kontakter med biltillverkare tycker man att NGTC-reglementet är mycket intressant, enhetsmotorn är helt ok men man vill att tävlingsbilen ska driva på samma sätt som standardbilen, avslutar Börje Wessman som vill finnas på startlinjen i 2012-års STCC med en bil i svensk racings kungaklass.


Av Eric Lindgren








Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport