Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

NGTC är framtiden för svensk racing – del 3


Här finns det gott om plats för en NGTC-motor...


...och här är det inte heller några större problem.

I två artiklar har Börje Wessman berättat om NGTC-reglementet som var tänkt att att ersätta S2000-reglementet i STCC. Första artikeln handlade om själva bilbygget och den andra om de motoralternativ som NGTC erbjuder. Denna del handlar om hur NGTC-motorn fungerar i praktiken för svenska förhållanden.



KONVERTERING AV EN S2000-BIL
I BTCC är det vanligt att man monterar en NGTC-motor i en S2000-bil och det hade även varit lämpligt att göra så med de bilar som fanns i STCC, säger Börje Wessman.

- Det här är en rätt enkel operation, berättar Börje. Man börjar med att lyfta ur den gamla motorn. De flesta bilar har en sekventiell växellåda från Hewland eller X-trac som är konstruerade för att passa olika tävlingsmotorer. Sitter det en X-trac i bilen underlättar det då det finns färdiga kit för denna operation innehållande bl a en uppdatering av växellådan för det ökade vridmomentet som en turbomotor levererar.

- Innan den nya NGTC-motorn monteras behöver man antagligen montera nya motorfästen, införskaffa en intercooler och lite annat. Kostnaden för detta är SEK 25–30 000. Jag, som är lite noggrann vill nog ha en månad för att göra i ordning bilen varav motorbytet tar 40-50 timmar, konstaterar Börje.

FRAMHJULSDRIFT ELLER BAKHJULSDRIFT SPELAR INGEN STÖRRE ROLL

Om vi tar Mattias Anderssons Alfa Romeo och Johan Sturessons BMW som exempel är frågan till Börje om det är några större skillnader att förse dessa med en NGTC-motor?

- BMW:n har ett stort motorrum så där är det enklare att montera NGTC-motorn i, än i en framhjulsdriven bil med tvärställd motor. Men det är inget större problem i någon av bilarna och detta motorbyte klarar de team idag som sköter sina bilar. Till BMW:n kan man även använda den urstarka 5-växlade manuella lådan med en adapter.


ENORM SKILLNAD PÅ DRIFTSKOSTNADER MED NGTC-MOTORN
- De motorer som byggs för WTCC med 1,6-liter och turbo är rena specialmotorerna med mängder med dyra delar, vilket inte är fallet med NGTC-motorn, fortsätter Börje. RML som bygger Chevrolets WTCC-motorer har även färdiga NGTC-motorer som man säljer. Dessa motorer är bara att montera och sedan kan man ägna sig åt annat utan att behöva en motortekniker och bekymra sig över kort livslängd.

-Jag budgeterar med en kostnad för däck på SEK 300 000 och i övrigt samma kostnader som för en Porsche i Carrera Cup. För mindre team är NGTC ett klart bra alternativ och en konkurrenskraftig S2000-bil med NGTC-motor bör man ha klar för under SEK 1 000 000.

MINDRE SKILLNADER MELLAN BILARNA
- STCC AB har lyckats skapa ett otroligt jämnt mästerskap med 15 bilar inom en sekund vid flera tillfällen under 2011. Med NGTC-motorerna blir skillnaderna mindre och förutsättningarna för att skapa jämna och sportsliga förutsättningar mellan biltyperna är ännu bättre för, avslutar Börje Wessman.

Av Eric Lindgren







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport