Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

NGTC är framtiden för svensk racing – del 4


STCC 2012 innebär S2000-bilar med NGTC-motorer för många bilar. Foto: Christer Ljungaeus.


NGTC verkar vara för bra för att vara sant, tycker många. Foto: Christer Ljungaeus.

För många som har hållit på med motorsport framstår NGTC-reglementet att vara lite bra för att vara sant. Men grundtanken med reglementet är det ska erbjuda både bra prestanda och låga kostnader med bibehållen driftssäkerhet. De tidigare publicerade tre delarna i denna artikelserie har Börje Wessman som sakkunnig. I denna del kompletterar STCCs tekniske chef, Johnny Haraldsson, artikelserien med följande uppgifter om vad som krävs för att montera en NGTC-motor i en S2000-bil.



- En NGTC/TOCA motor som Swindon förser BTCC med och som med all sannolikhet kommer att vara STCC-motor också, är komplett enligt följande lista:

- Komplett motor med, insugningsrör, flybywire gasspjäll, avgasgrenrör, turbo, wastegate, svänghjul och el-kablage.

- Denna motor kommer 2012 att kosta 16.500 pund. Om man istället tänker köpa en märkesanpassad VW, Honda, Ford etc NGTC-motor från en motorbyggare som levererar motorer till BTCC kostar dessa runt 25.000-30.000 pund. Vilket är i stort ungefär samma kostnad som att renovera en TTA-motor (28.000 Euro).


De saker som eventuellt kan tillkomma vid ett motorbyte i en S2000-bil är följande:

Kablage för att anpassa S2000 till NGTC ECU 2400 pund
Koppling NGTC, 3200 pund
Oljekylare NGTC 100 pund
ECU Pectel NGTC 2400 pund
DI Box (om motorn har direktinsprutning) 2000 pund
Laddluftkylare 500 pund
Vattenkylare 500 pund
Avgassystem 2000 pund
Luftfilter 100 pund

- Denna lista ska vara ganska komplett och är också vad som krävs i ”värsta” fall beroende på vilken bil man monterar NGTC-motorn i. Att tänka på är också att växellåda/drivlina får mer påfrestningar med en turbomotor men i England har flertalet som konverterat till NGTC-motor behållit sin S2000-växellåda utan några driftproblem, säger Johnny Haraldsson.







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport