Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Vad betyder Volvo Original för Volvo?


En fokuserad mekaniker och Volvo Original på en Volvokaross. Som det ska vara - eller? Foto: Eric Lindgren.

Volvo har genom åren varit ett bilmärke vars kärnvärden bestått av bl a säkerhet, trygghet och ett bra andrahandsvärde. Runt Volvoägaren har Volvo i Sverige byggt upp en mängd produkter och tjänster. Volvoägaren kan finansiera, försäkra, göra service och t o m tanka sin bil genom Volvos försorg. Att serva och reparera sin Volvo med originaldelar är en självklarhet i Volvos värld.



Andra bilföretag har inte varit lika duktiga att ta hand om sina kunder som Volvo, men även här är användandet av originaldelar en självklarhet. Mercedesägaren uppmanades för några år sedan att inte byta bort sin Merca del för del genom att använda ickeoriginaldelar. BMW har samma filosofi, och ett av argumenten för att teckna en BMW Försäkring är att man får sin BMW reparerad på en BMW-verkstad med BMW originaldelar.

För en biltillverkare är originaldelar en viktig del av näringskedjan och något man historiskt har värnat om. Sedan några år har kartan ritats om när det gäller service och reservdelar för bilägaren. Nya aktörer som t ex Mekonomen har varit framgångsrika med att utmana de traditionella märkesverkstäderna. Här används även originaldelar och garantierna är likvärdiga som för en märkesverkstad. Detta är något som inte ses med blida ögon av bl a Volvohandeln. Men har idén med Volvo Original någon betydelse för Volvo fortfarande?


Volvo har varit en bra affär för sina ägare och bilägarna, men det finns några plumpar i protokollet. När Volvo köpte DAF i Holland och började kalla bilarna för Volvo, var det inget bra för varumärket. När Volvo 343 presenterades höll den inte Volvos höga kvalitet och blev en källa till bekymmer för Volvo och för bilens ägare. En sådan dålig bil hade aldrig tillverkats med Volvos namn tidigare. När Volvo skulle bli premium under Fords vingar ansåg den ansvarige chefen för PAG (där bl a Volvo, Jaguar och Land-Rover ingick), f d BMW-direktören Wolfgang Rietzle, på fullt allvar att Volvo skulle köpa in och skrota de Volvomodeller som inte hade hållit måttet, bl a 343.

Volvo har tävlat i motorsport genom åren och då har det varit med standardbilar som utgångspunkt. Detta i rally, rallycross och racing. Under 2011 tävlade man i både SM och VM med Volvo C30. Under 2012 kommer Volvo dock att tävla med en franskbyggd racerbil försedd med rörram och en Nissanmotor. Volvo originaldelarna på denna bil kommer att inskränka sig till lysen och emblem. Med tanke på vad som skrivits ovan och Volvo Original är detta agerande något som spelar konkurrenter som Mekonomen direkt i händerna, när det gäller argumenten att en Volvos värde varar. Detta tack vare Volvo originaldelar som testats av Volvo och som sätts på plats av utbildade Volvomekaniker.

När Meca var en av huvudsponsorerna för STCC valde Volvo att köpa sig fria för att inte ha Meca-reklam på bilarna – hur tänker man nu när Volvos varumärke placeras på en bil som inte är en Volvo? Om Volvo själva inte tycker att det är så viktigt vad som finns under skalet på de produkter man placerar sitt varumärke på - varför ska då Volvoägaren tycka det? Eller anser Volvo att man är så mycket smartare än kunden och sina återförsäljare?
Många frågor som det vore intressant att få svar på.

En debattartikel av Eric Lindgren






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport