Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Volvo och motorsport – Hur tänker man?


Ingen riktig Volvo för Dahlgren och Ekblom 2012 - eller?

Volvo som bilföretag värnar om att Volvokunden ska reparera sin bil med Volvo Original reservdelar, han ska försäkra hos Volvia och gärna använda Volvokortet och Volvo Finans. Det ska vara tryggt att köpa sin Volvo och att äga den då Volvo har gjort grovjobbet att sortera ut vad som är bäst för Volvoägaren. Rätt logiskt och bra, både för Volvo och för Volvoägarna. När vi kommer till Volvos strategi för Volvo och Motorsport 2012 blir det inte lika logiskt och rätt förvirrat när man tittar på hur Volvo ska uppfattas i Sverige och i resten i världen.



Efter att Robert Dahlgren och Polestar kört WTCC under 2011 som en test, var det meningen att Volvo skulle satsa ordentligt på WTCC under 2012. Robert Dahlgren skulle få sällskap av Fredrik Ekblom och bilen man skulle köra var utvecklad av Polestar ur en Volvoprodukt som dessutom var försedd med en Volvomotor. Så långt lät allt logiskt men beskedet om en full WTCC-säsong dröjde och ersattes av att Volvo inte skulle köra WTCC 2012.

I Sverige hade Volvo möjlighet att fortsätta med de snabba C30:orna i STCC och där kunde man förse dessa med egna motorer baserade på en 2-liters turbomotor från Volvofamiljen byggd enligt NGTC-reglementet. Istället väljer man att tävla med en franskbyggd tävlingsbil, byggd som en racersportvagn, med en mittmonterad motor från Nissan. I en intervju i touringcartimes.com förklarar Derek Crabb, Volvos motorsportansvarige, att detta är framtiden för Sverige. Medan man internationellt har ambitionen att köra WTCC med tävlingsbilar baserade på Volvoprodukter. Vän av ordning undrar hur man tänker – å ena sidan är det inte så noga med Volvos DNA på hemmamarknaden medan man på andra marknader väljer att tävla med Volvo produkter.


Gör Volvo den bedömningen att konsumenter, återförsäljare, media partners m fl inte är så smarta här hemma utan köper en ”dekaltrimmad” fransk rörramsbil bara den är snabb - medan man utomlands inte vågar ta den chansen att köra ”dekaltrimmat”? Skulle man välja samma strategi utomlands som i Sverige skulle det kanske innebära att man klistrade ”Volvo” på t ex en Panos för Le Mans eller på någon av de mindre F1-teamens bilar. Nu gör inte Volvo det utan väljer två helt olika strategier där det inte är så noga med Volvo Original på hemmaplan längre. Förklara det någon som kan?

Audi, BMW och Mercedes har valt att tävla i DTM med tävlingsbilar som är konstruerade och tillverkade av de egna motorsportavdelningarna. Man bygger även racersportvagnar på dessa avdelningar för t ex Le Mans. Men det är lättare att förstå logiken med än att ”dekaltrimma” någon annans tävlingsbil helt utan egen DNA.

Av Eric Lindgren







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport