Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Anders Kulläng - en jäkel på att köra bil och kvick i truten - del 1


Anders Kullängs signum - en Opel och full fart. Foto: www.kullang.com

Det fortsätter att gallra i leden bland landets bilsportlegendarer. För drygt en vecka sedan omkom Anders Kulläng, vinnare av Svenska Rallyt 1980, vid en drunkningsolycka i Thailand. Vi skänker en tanke till hans hustru Marianne och deras döttrar.


Sedan tidigare har klassiska svenska ”hjulhjältar” som ”Volvo-Gunnar” Andersson, Ove ”Påven” Andersson, Harry ”Sputnik” Källström och Ingvar Carlsson lämnat oss. Och nu ”prostens pôjk” eller ”Kula”.

Första gången som jag mötte ”Kula” och följeslagaren Bruno Berglund var i slutet av 70-talet på en sjöis i Värmland. De höll på med att testköra en Kadett GT/E, dåtidens rallyspjut tillsammans med Sören Nilsson. Sedan kom våra vägar att korsas ett antal gånger både i rallyskogen, på racerbanan och till bords. Senast som vi talades vid är fem år sedan i samband med Svenska Rallyt.

Anders ”Kula” Kulläng, tillhörde skaran av duktiga och framför allt mycket unga värmländska rallyförare som kom fram under 60-talets början. Man kan säga att de var en del av det svenska folkhemmet när det sattes på hjul under de s k rekordåren. Per Eklund och Bror Danielsson är två andra förare från denna tid.


För dem var särskilt hemmatävlingar som Svenska Rallyt och även Värmland Runt en strid på kniven om vem som skulle bli bäste hemmaförare – som kanske inte helt bekant står VM-rally inte bara för världsmästerskap utan även Värmlandsmästerskap.
I Svenska Rallyt så avgjordes detta inofficiella mästerskap många gånger på den klassiska och avslutande specialsträckan Långjohanstorp – det sägs att det tjuvtränades en hel del på denna sträcka mellan Sunne och Arvika innan den officiella tävlingen. Men ingen har sett någon göra det. Bara hört talas om det.

Som för så många andra dåtida förare skedde debuten för ”Kula” i en Volvo PV. Året var 1962 och tävlingen var Snösvängen i Kil. Sedan blev det Hundkoja fram tills att BMC:s tävlingsverksamhet omstrukturerades i samband med Leylands förvärv av märket.
Men det är med Opel som Anders Kullängs namn främst förknippas med. I drygt 13 år tävlade han mer eller mindre professionellt med märket – när han inte tävlade så var han verkstadsägare med många nöjda kunder.

1964 bildades det team som kom att bli Kullängs hemvist under mer än ett decennium. Det fanns en klar koppling mellan tävlingsframgångar och försäljningsdito. Inte minst visade det sig för Saab. Så något måste göras även från Opels sida, fanns det en rörande enighet kring bland återförsäljarna, men de ansvariga på GM i Norden var tämligen njugga i sin inställning till att starta tävlingsverksamhet. Så återförsäljarna, Opel-handlarföreningen, tog saken i egna händer.

Trängen sonderades, en grundplåt på 800.000 kronor (åtskilliga miljoner, kanske tio, i dagens penningvärde) lades till ett rallyteam. Via platsannons (Tävlingsledare sökes) rekryterades Hans Westerberg (mer känd som kartläsaren Åke Vilse) som ansvarig. Den karismatiske Ragnar Ekelund engagerades som förare. De första bilarna byggdes. Starten var trevande. ”Ragge” byggde bilar tillsammans med Charles Lindqvist och körde biltävling dessutom själv.

Av Bilhandlarn





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport