Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Idag skulle Anders Kulläng ha fyllt 70 år


här har Opeln fått rejält med stryk. Foto: www.kullang.com

1968 debuterade Anders Kulläng för Opel Team Sweden. Under tretton år kom han att ha bl a Bus-Ove Eriksson, Sylvia Österberg, Bror Danielsson, Lillebror Nasenius, ”Nalle” Johansson m fl som stallkamrater. Första tävlingsbilen hos Opel var en Kadett, sedan blev det Ascona, Kadett och åter Ascona.


Den 17:e februari 1980 nådde han toppen på sin karriär – tillsammans med Bruno Berglund vann Anders Kulläng Svenska Rallyt med en Opel Ascona 400. Några veckor innan hade paret slutat fyra i Monte Carlo. Men säsongen fick ett oväntat slut för Anders och Bruno – innan finaltävlingen, RAC, fick de beskedet av Opel Team Europes chef, Tony Fall, att det inte skulle bli något större engagemang säsongen 1981 p g a för liten budget.

För att få köra krävdes eget sponsorstöd. Det hittades en sponsor, Publimmo, ett italienskt byggnadsföretag, som kontrakterade ett stort antal förare för säsongen – däribland Kulläng. Men det fanns ett problem – företaget hade inga pengar. Så allt rann ut i sanden. Anders internationella tävlingskarriär fick ett abrupt slut.


Istället engagerades Anders och Bruno av Mitsubishi som var på gång med tävlingsverksamhet i regi av förarkollegan Andy Cowan. Under flera år agerade de testförare. Detta var 1982 samma år som f ö tysken Walter Röhrl körde hem VM-titeln med en Rothmans-sponsrad Opel Ascona 400, en bil som testats fram av bl a ”Kula” och Opel Team Sweden.

Tävlingsmässigt blev det lite Volvo och BMW för Anders Kulläng efter 1982. Istället satsade han på att utveckla sin Kulläng Driving School och ett engagemang hos Bilsportförbundet som ansvarig för en juniorsatsning parallellt med tester åt Mitsubishi.

Totalt kom ett 15-tal förare att ingå under den tid som Kulläng ansvarade för arbetet med ett svenskt juniorlandslag. Det bar också frukt – Kenneth Eriksson, Mikael Ericsson, Stig Andervang, Susanne Kottulinsky, Lars-Erik Torph, Mats Jonsson fick alla en professionell karriär efter att ha fått hjälp på vägen av ”Kula”.

Genom åren är det många vanliga bilförare som genomgått körträning under Anders Kullängs ledning. Så även många etablerade och oetablerade tävlingsförare. De två mest kända är Loeb och svenske kungen. Den ene har kört hem åtta VM-titlar medan den andre är mest känd för att ha kört in i ett träd som föråkare i Svenska Rallyt.

Det sista kan väl också sammanfatta Anders Kullängs liv – en jävel på ett köra bil och oerhört kvick i truten …


Av Bilhandlar´n







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport