Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Resan till Nürburgring med Volvo 745 GLT 1989
27 st bilder
Blandade racingbilder del 1 av Christer Ljungaeus
20 st bilder
Visa alla»

Annons - Trackstar


Artikelarkivet

VM för en ny generation GT-bilar


Sportvagnar i samband med Mantorp Parks premiär 1969 inför 35 000 åskådare.


Joakim Bonnier i en Lola T70 sponsrad av bl a Teknikens Värld.

Nästa år kommer Sportvagns-VM tillbaka! Mästerskapet är öppet för en ny generation GT1-bilar och ersätter nuvarande FIA GT.

World Sportscar Championship har under flera perioder varit lika uppmärksammat som Grand Prix-racing (Formel 1). De stora landsvägsloppen Mille Miglia, Carrera Panamerica och Targa Florio skapade en alldeles speciell atmosfär kring tävlingarna, och med kända märken som Ferrari, Mercedes-Benz, Porsche, Jaguar och Aston Martin, lockade de stora mängder åskådare till tävlingarna.



Efter de svåra olyckorna på Le Mans 1955 och Mille Miglia 1957, ifrågasattes den här typen av tävlingar allt mer. Men medan den italienska klassikern lades ner, lyckades Le Mans någorlunda leva upp till ökade säkerhetskrav. Sicilianska Targa Florio klarade sig också - åtminstone fram till tidigt sjuttiotal.

VM för sportvagnar startade redan 1953 och innehöll flera framgångsrika perioder. En mycket minnesvärd sådan var 60-talet med kampen mellan Ferrari och Ford där den amerikanska giganten till slut lyckades segra i Le Mans 24-timmarslopp. Några år senare minns vi gärna de mäktiga Porsche 917 och Ferrari 512 med toppfarter en god bit över 350 km/t.
Inför 1982 års säsong lanserade FIA kategorin Grupp C, som kom att bli en stor succé under nästan tio år. Erans mest segerrika bil var Porsche 956/962 med förare som Jacky Ick, Derek Bell, Stefan Bellof, Hans Stuck och många andra.
Jaguar tog upp kampen och Silk Cut-Jaggan var mest framgångsrik säsongerna 1987 och 1988. Schweiziska Sauber lyckades locka in Mercedes-Benz till racing igen, och silverpilarna dominerade bl.a. Le Mans 1989, där en av förarna i segerbilen var svensken Stanley Dickens.

En annan mycket snabb bil hette Lancia LC2 och med toppförare som Riccardo Patrese, Piercarlo Ghinzani och Andrea de Cesaris, var man många gånger snabbare än Porsche-bilarna - men ofta stoppades av däckproblem. Det fanns också en mindre klass - först benämnd Grupp C Junior och sedan Grupp C2 - där åtskilliga små tillverkare gavs utrymme att tävla i VM-sammanhang.

Grupp C var mycket populärt och tävlingarna samlade regelbundet mer än 50,000 åskådare och upp till 350.000 på Le Mans. Men en viss Bernie Ecclestone tog död på klassen med nya regler från och med 1991. Motorerna skulle nu vara desamma som i F1 och bilarna förvandlades till något som liknade en F1:a med bredare karross. Mercedes och Peugeot hängde på och visade att bilarna klarade varvtider som skulle givit placeringar mitt på gridden i ett F1-fält! Men de mindre tillverkarna hade inte råd att vara med och allt lades ner efter 1992. Elaka tungor gör fortfarande gällande att detta var ett medvetet "mord" på sportvagnarna, för att flytta bilfabrikernas och publikens intresse helt till Formel 1.

Sedan dess har det inte funnits något VM för sport- eller GT-bilar. Men trots det har biltyperna levt kvar och utvecklats lite grand i det tysta. Le Mans har varit höjdpunkten och fortsatt som en av världens viktigaste och uppmärksammade tävlingar.
Med BPR Global GT Series gjordes ett försök att åter sätta fokus på sportvagnarna. De tre bokstäverna stod för upphovsmännen Jürgen Barth, Patrick Peter och Stéphane Ratel. Resultatet lät inte vänta på sig och med bilar som McLaren F1GTR och Ferrari F40LM på startlinjen, började publiken återvända till banorna, FIA satte sitt namn på konceptet 1997 och Ratel tog över kommandet på egen hand - även om Barth alltid funnits med i bakgrunden. Ratels företag - SRO - har sedan utvecklat GT-racingen allt mer och skapat klasserna GT1 och GT2 samt under senare år GT3 och GT4. Förutom FIA GT driver hans bolag också de flesta GT-serier i Europa.

Vad händer då nästa år?

Jo, en ny generation GT1-bilar med tillverkningsminimum på 300 exemplar kör om VM-titeln. GT2 tävlar om ett Europa-mästerskap medan GT3 och GT4 har kvar sina respektive European Cup. Nationellt är det GT3 och GT4 som gäller och den först nämnda klassen passar av kostnadsskäl bäst i de större länderna. GT3 och GT4 har ett stort antal klassade sportvagnar inom sina reglementen och genom sinnrika "Balamce Tests" får man de olika bilarna att bli mycket jämna. Ett officiellt SRO GT4-mästerskap för Skandinavien håller på att ta form och ska bli verklighet 2010. Det händer alltså mycket på sportvagnsfronten den närmaste tiden!

Av Leif Lindström










Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/svart_stor.jpg


Annons - AffärsskolanAnnons - JokernAnnons - MerchandiseAnnonsera här