Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Volvo har hamnat i premiumfällan


Under 70-talet hade BMW en svajigare tillvaro än Volvo...Foto: Rolf Sundh

Detta är en gammal artikel från 090218, men ämnet är fortfarande aktuellt. Ursprungligen stod det även SAAB i rubriken men sedan dess har det hänt en del med den svenska bilindustrin.

Det av nästan all världens bilindustri så hett eftertraktade premiumsegmentet, är för litet för att varenda biltillverkare ska få plats där med bibehållen lönsamhet. Mercedes som i mångt och mycket nästan var ensam herre på täppan de första decennierna efter kriget (möjligen med Rover och Jaguar kanske Lancia som spelare i marginalen) har sedan 80-talet i ökande grad fått dela med sig av premiumkakan till först BMW som verkligen gjorde en uppryckning som strategiskt påbörjades med 1500/1800 mitten 60-tal och utvecklades med bilar som 02-serien, BMW 2500-3000 via 3-, 5- och 7-serierna genom åren till att idag vara den som alla vill jämföra sig med. 1979 var BMW mindre och svajigare än Volvo, så det är en anmärkningsvärd resa.



Den andra tyska "nykomlingen i klassen" Audi, har gjort en lika anmärkningsvärd resa, från rykande två-taktare för gubbar med hatt med DKW-märke i grillen till lätt sportig premiumbil. Rally och 4wd var deras strategiska vapen när resan inleddes. Den enda icketysken som kan anse sig tillhöra premiumklassen är Lexus, dock helt utan traditionen i det artificiellt skapade varumärket. De dagen Lexus uppnått mogen ålder och har sin egen storytelling blir dom nog riktigt giftiga. Ännu så länge har dom sina största framgångar i USA, där historieskrivningen sker med ett kortare tidsperspektiv hos gemene man. Dessa biltillverkare har tjänat pengar på sin positionering och kommer äskert att göra det framledes också, även om det är skakigt för stunden.



Men för alla andra tillverkare är den naiva drömmen om premiumtillhörighet snarare en ekonomisk katastrof.
Det tar tid att bygga heritage som motsvarar den image man vill uppnå. Det kostar rejält mycket mera i produkt och marknadsföring för att bli det minsta trovärdigt. För det mesta blir premiumsurret mest patetiskt pladder från "sidensvansar" på marknadsavdelningar och byråer. Undrar om det inte är så illa att i varje fall en del biltillverkare skapt sig onödiga problem genom att försöka slå sig in i premiumsegmentet?

En del tillverkare har klokt nog hittat andra vägar. Vissa tar medvetet den motsatta vägen. Fiat, har hittat tillbaka till framgångsformeln med små bilar. Inte utan viss status, som med nya 500:an. Abarth namnets återkomst är begåvat positionering i det fallet. Skoda med sin "nuftighet" är också ett utmärkt exempel. Intressant är också VW som lyckats märkvärdigt bra att positionera sig som en bil mellan bruksbil och premiumbil. Premilum ligth kanske? Ett tag hade man en strategi i att lyfta upp alla märkena i koncernen ett snäpp till. Det verkar man ha avstått nu klokt nog och bygger sin styrka på just att finnas i alla segmenten. Det enda som är ett svagt kort där, är Seat som troligen aldrig kommer att bli en Spansk "Alfa Romeo" hur gärna man än vill.

De amerikanska spelarna Ford och GM tar allt för lätt på premiumsegmentet för att lyckas på allvar där.
Det krävs betydligt mer i gamla världen än i den nya världen att slå sig in hos de kunderna. Något som Detroit nog aldrig riktigt förstått sig på. Volvo hade nog haft en tydligare position om man helt enkelt mejslat ut sina ursprungliga värderingar ännu mera. I ännu högre grad tror jag det gäller Saab. Som ju har flyget, tekniken, innovationerna, och motorsporten och säkerheten som mycket användbara hörnpelare i sitt varumärke. Både Volvo och Saab skulle kanske ha tagit en liknande väg i sin positionering som VW, men med olika nischer och målgrupper i sinnet? I både Volvo och Saabs fall tror jag möjligen att kundgruppen kunde ha blivit ännu mer intressant än vad BMW får hålla tillgodo med, även om man nöjt sig med "nästan-premium" Men det gäller att vara tydlig i vad man står för och inte snegla som mycket på vad andra gör om profil och position ska ge det utfall och de intäkter man behöver.

Av Bosse Lindman







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport