Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Svarta Masken lägger hjälmen på hyllan


1979 blev det start i RAC-rallyt. Krister, jag och Volvon framför min butik inför Englandsäventyret.


Knepiga förhållanden var det i STCC-finalen 2001.

Allting har ett slut och nu är det dags för Svarta Masken att lägga hjälmen på hyllan. I praktiken innebär det att svartamasken.com kommer att finnas kvar på nätet men att sajten inte kommer att uppdateras varje dag som skett de senaste fem åren. Sajten kommer nu att städas upp och kvar kommer att finnas de bästa bilderna och de bästa artiklarna etc. Samma sak med Racing Bar, Affärsskolan och Racing Bar Trophy. Dessa finns kvar men kommer bara att arrangeras om någon annan vill vara med och betala kalaset.

Observera dock att om någon skickar in en blogg så kommer den att publiceras och det kan hända att jag själv skriver något när andan faller på.



För mig är det dags att gå vidare i livet med Svarta Masken Consulting AB och annat. Detta efter mer än 35 år med motorsport då jag bland annat hållit på med följande:

1976 var det dragracing med ”S:t Moritz Fashion” – en legendarisk folka som blev tvåa i inofficiella EM på Santa Pod. Den speciella lackeringen designade jag och ”Pirk” målade. Pirk och jag startade därefter reklambyrå 1981.

1979 var jag kartis i rally med Krister Sköldin. Under året hann vi med att åka lokalt, några SM-tävlingar och under hösten blev det start i RAC-rallyt.

1981 startade jag upp en reklambyrå och första uppdragsgivaren var Clarion Bilstereo som var marknadsledande på den tiden. Det blev mycket jobb med Clarions olika motorsportsatsningar och speciellt med Per Eklund. Dessutom ordnade jag en Clarion-sponsring åt ett dragracingteam som körde Top Fuel.

1983 – 1985 jobbade jag med OK Motorsport där Matte Lindéns SM-guld med OK-Porschen 1984 var stort samt att ta fram allt material runt denna stora satsning. En spinn-off var att jag fick rita OKs nya förpackningar som därefter användes av OK i 16 år tills man fusionerades med Q8. Fina år både resultatmässigt och faktureringsmässigt för mig.



1985 fick jag hantera Reine Wisells och Johnny Lundbergers satsning i Super Sports med en Chevron B16. Det projektet innebar att jag hamnade i finansbranschen. Minnesvärda var även resorna med bilhandlarna till F1 i Estoril.

1989 sydde jag ihop en av de större sponsorsatsningarna i Camaro Cup åt Greger Kronegård och Lasse Rodeblad. Jag jobbade på Svenska Finans och fick med mig fyra affärsområden i satsningen som marknadsfördes internt med ”Vi satsar på vinnare”.

1994 drog jag igång Racing Bar och det har blivit många minnesvärda kvällar i glada vänners lag i Stockholm, men det blev även rejäla RB-kvällar i Linköping och Karlskoga.

1998 började jag skriva under pseudonymen ”Svarta Masken”, både på forum och som krönikör. Dessutom lärde jag känna Michael Jernberg som letat sig till Racing Bar. Under året engagerade jag i Mickes rallycross för att han skulle få ett fabrikskontrakt. Jag skissade på olika förslag och vi hoppades på SEAT, men det blev en Ford Focus till 1999 som jag fick göra designen till. Jag sydde även ihop en del spons till den sympatiske Jernberg.

1999 köpte jag en Mallock under en sen Racing Bar-kväll och började tävla i Sportvagnsmästerskapets Clubmanklass .
2000 var det premiärår för mig, Mallocken och meddelst ”5-punktskontroll” funkade ”paketet” allt bättre och tiderna kapades vid varje tillfälle.

2001 körde jag STCC-finalen under ”Svarta Masken” med en Super Touring Audi hyrd av Brovallen, efter att ha sålt in det projektet till tidningen Automobil. Tanken med detta projekt var inte att ”spela hjälte, utan att kolla hur svårt det var att köra en STCC-final och hur långt efter man skulle bli.

2002 blev det två STCC-tävlingar på Mantorp med Mallocken när RS var supportklass. Plus några tävlingar till.

2003 startade jag upp svartamasken.com och körde min sista tävling med Mallocken som därefter såldes. Pengarna för den gick till en brygg- och bastuanläggning vid kåken på landet.

2004 drog jag igång Affärsskolan som i dags dato har haft 100 elever. Det blev även ”Expressen Hearing” på Bilsportmässan med Jan-Erik Berggren. Under 2005 0ch 2006 blev det ”Expressen Hearing som ”krogshow” på rallyhögkvarteret i Karlstad i samband med Svenska Rallyt.

2007 var jag med och startade upp Chevrolet Motorsport Sweden och såg till att det kom en helt ny bil till STCC.
2008 fick svartamasken.com sitt nuvarande utseende vilket innebär ett dagligt arbete med att uppdatera och producera nytt material.

2009 – 2011 blev det SM-finalen i rally i Katrineholm. Det blev mycket lyckade event och höjdpunkten var finalen 2010-års final. Dessa finaler blev en bra affär för motorklubben, mig som konsult samt Katrineholms Kommun. I den lilla staden var det rallyfeber dessa år och näringsidkarna gnuggade händerna av förtjusning.

Mycket av ovanstående finns beskrivet i artikelarkiver här på sajten och det är bara att konstatera att man har fått vara med om mycket intressant. Tack till alla trevliga människor som man har lärt känna under åren. Jag glömmer er aldrig, samtidigt som jag inte heller glömmer de som inte har varit så trevliga…

Av Eric Lindgren






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport