Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Hva' GøR Vi Nu, Lille Du? Peggen Anderssons artikelserie kommer i repris


Peggen tillhörde de framgångsrikaste Volvoförarna när Grupp A var stort. Här får Klaus Ludwig ge sig i DTM på flygplatsbanan i Wunstorf.


Seger över Per Sturesson på Hockenheim 1986. Till vänster Dick Jönsson Wigroth Grabben i barnvagnen skulle så småningom erövra egna lagerkransar. Det är Johan Sturesson!

Kim Larsens och Gasolines låttitel kan vara en bra ilustration till det dilemma som ledningen för STCC nu har när det gäller framtidenas val av huvudklass i sitt racingkoncept. Och jag tycker det mycket väl kan vara på sin plats att damma av de tankar jag hade för ett antal år sedan då jag här på denna sajt beskrev hur ett framgångsrikt tekniskt reglemente ska se ut.


Det jag beskrev var ett enkelt reglemente som många team, även nybildade, skulle kunna använda för att bygga sina egna bilar. Regelementet var baserat på produkter som kom från vårt eget land så långt det var möjligt. Vi har ett antal firmor i landet som bygger chassin, växellådor, stötdämpare och motorer av världsklass. Med lite föhandling skulle man med all säkerhet kunna få fram enhetsprodukter som är bland det bästa som går att få fram till priser som kanske är mindre än hälften till motsvarande produkter som kommer från andra länder.

Dessutom skulle tillgängligheten och möjligheten till att få service vid tävlingar vara lysande. Men STCC valde att gå en annan väg. Man beslutade att använda sig av ett motsvarande reglemente baserat på brittiska produkter. Det man då gjorde var att anamma ett regelverk som användes av ett framgångsrikt mästerskap i stället för att skapa sitt eget. Givetvis var prisbilden mångdubbel, jämfört om man utvecklat sitt eget, där man på ett helt annat sätt skulle kunna styra kostnaderna. Självklart var klassen dömd till döden redan innan den startat. För att över huvud taget kunna köra tävlingar bjöds bilar från andra klasser in och man var tvungen att vara frikostig med dispanser för att locka det stratfält man trots allt lyckats få ihop.



TTA var en ny serie där de ansvariga hävdade att man hade lösningen på alla problem. En siluettklass med vingar och skärmbreddare det var precis det folk vill ha, hävdade man. Att det tidigare gjorts många försök att skapa siluetklasser i Europa, utan framgång, det hade säkert dessa personer mindre vetskap om. I dag vet vi att TTA blev ett publikmässigt fiasko med publiksiffror som slog nya rekord fast åt helt fel håll.

Som stöd för sina teorier användes DTM som förebild av TTA. Vad man glömde var att DTM drivs av Audi, Mercedes, och numera BMW, gemensamt och det finns tillgång till enorma resurser som vi i Sverige bara kan drömma om. Om man är krass är inte DTM någon större publiksucce heller med tanke på den enorma marknadsföring som klassen erhåller. Publikunderlaget är väldigt stort och ändå köps de flesta biljetterna in av de deltagande märkena själva för att användas till kunder och samarbetpartners.

Kriget mellan TTA och STCC slutade med att STCC vann på knock out men segern belönades med att man nu sitter med ett tekniskt reglemente som saknar alla möjligheter i framtiden. Ur askan in i elden med andra ord.

Det råder inget tvivel om att en snabb bil som ser ut som bilen hemma på folks garageuppfart är det folk gillar att se. Det har gjorts flera undersökningar om detta tidigare och resultaten är entydiga.

Ska STCC lyckas komma tillbaks krävs ett reglemente som bjuder in nya team för att komplettera de redan existerande. Det gör man enbart genom att erbjuda ett reglemente som fler kan bygga bilar till. Därför kan det vara värt att åter titta på det förslag till reglemente som jag skrev för snart tre år sedan och som fortfarande är högaktuellt. Inget nytt under solen med andra ord.

I morgon kör vi del 1 i repris och sedan rullar det på med resten av delarna.

Av Peggen Andersson






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport