Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

10 tips till Mike Luff för att få mer publik till racerbanan


"Gator & torg" innebär att man tar eventet till publiken. Så här mysigt var det kvällen innan SM-finalen i rally 2009 på Coop i Katrineholm


I Coop Byggs lokaler hölls presskonferensen 2009-2011. Kostnadseffektivt och mycket populärt när rally-SM kördes i Katrineholm.

Svensk motorsport har det svårt just nu och publiken sviker. Det krävs nya koncept för att locka massorna ut till racerbanorna då kretsen som enbart är intresserad av att se bilar bara köra runt-runt är alldeles för liten. Tyvärr verkar banägarna varken ha intresse eller kompetens för att marknadsföra eller ta fram och sälja in nya produkter, utan väntar på att det ska "lösa sig". Ett tydligt exempel på detta var fjolårets TTA-premiär i Karlskoga som måste ha varit en besvikelse när det gäller publiktillströmningen. Därför ger jag nu Mike Luff, banägare i Karlskoga, 10 tips för hur han ska "sätta snurr på vändkorsen."


1) Kanonloppet med Knallemarknad. Vid TTA-premiären hade man konkurrens från en knallemarknad. Knallemarknader drar folk och därför kunde det vara lämpligt att köra en egen marknad i samband med t ex Kanonloppet. Utrymme vid banorna finns och intäkter i form av att knallarna betalar startavgifter gör det till ett smidigt koncept eftersom knallarna likt ett racerteam har med sig sin egen mobila anläggning. Ta även dit en "Antikrundekändis" som får värdera folks leksaker, smycken etc så har man ett brett evenemang.

2) Gå 2 betala för 1. Av två personer kanske bara en är intresserad av motorsport - bjud den andre personen på entrén så blir alla nöjda och glada och ju mer folk desto mer feststämning.

3) Flickidol. Ta dit en flickidol som kan vara en B-kändis - av kostnadsskäl - känd från Idol, Let´s dance eller liknande. Han ska givetvis uppträda och skriva autografer under grid showen. Kommer de unga tjejerna brukar även de yngre killarna dyka upp.

4) Årets kranskulla. Välj tillsammans med butikerna och lokalpressen i Karlskoga, som får nominera varsin kandidat, ut "Årets kranskulla" där man inför tävlingen gör olika aktiviteter på "gator & torg", jfr med utnämningen av årets Lucia.
5) "Kanonkul på krogen". En annan "gator & torg-aktivitet" är att under sommaren gör man olika aktiviteter på den krog som är populärast i Karlskoga. Namnet Racing Bar får ni inte använda men tanken är att det under sommaren görs en mängd aktiviteter med "kranskullekandidaterna" och fredagen före race måste givetvis racerförarna vara på plats.

6) GFG. GFG står för Gelleråsens Fina Grabbar och är en klubb för unga killar som vill börja jobba med motorsport som funktionärer. Likt årets kranskulla ska det även utses en "Årets Eldsjäl" och annat som skapar intresse för att engagera sig ideellt och få in yngre funktionärer.

7) Lokal bilaga. Förpacka allt detta plus vad som händer på racerbanan i en lokal bilaga som distribueras till hushållen runt Karlskoga. Bilagan och distributionen finansieras av annonsintäkter.

8) Tänk långsiktigt. Inse att det tar tid att sätta ett nytt koncept på banan. Det kom inte 40 000 till Dansbandsveckan i Malung och inte 30 000 till Höljes under premiäråret. Utan det tar tid och kostar pengar att tjäna pengar. Men med ett bra koncept behöver man dock bara förbättra och förfina, inte förändra så mycket.

9) Först Karlskoga sedan Örebro. De första åren fokuserar man på Karlskoga, då professionell marknadsföring kostar stora pengar. Därefter utvidgar man om området som ska bearbetas till Örebro som bara ligger 4 mil från Gelleråsen.

10) Skilj på motorsporten och evenemanget. Ha två olika organisationer där "produktionsmänniskorna" jobbar med aktiviteterna på racerbanan och de som KAN marknadsföring och försäljning jobbar med att sälja och producera event och material såsom bilagan. Med bara en organisation för allt kommer det att gå åt h-e.

Till Kanonloppet i år är det för kort om tid, men till 2014 borde det kunna gå att fixa till detta - om viljan och ambitionen finns. Mycket av ovanstående har tidigare provats med gott resultat.

Lycka till Mike och dessa tips får du alldeles gratis.

Eric Lindgren





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport