Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

De dåliga nyheterna är många i svensk motorsport - Erics blogg


Pontus Tidemand blev juniorvärldsmästare och är den enda svensk att hoppas på i rally-VM - men kommer pengarna att finnas när det är dags att ta de stora kliven?


Vad gör Felix Rosenqvist 2014? Räkna dock inte med att svenska storföretag kommer att finnas till stöd för en större satsning mot F1.

Konkursen för Tierp Arena är inte den enda dåliga nyheten under 2013. Precis som lantbruk var för några år sedan innan direktörena köpte gods & gårdar, krävs det några konkurser innan en racerbana har fått sitt rätta värde. Problemet med att driva en racerbana är att publiken sviker. Vi har idag endast EM-deltävlingen i Höljes som drar en stor betalande publik till en racerbana. Nästa års svenska VM-rally känns som det sista, då förmågan att hitta sponsorer och stora sådana är svensk motorsports akilleshäl. Nu brinner det i knutarna för att hitta pengar man aldrig varit i närheten av i Karlstad...


Tierp och Rally Sweden är inte de enda dåliga nyheterna som drabbat svensk motorsport. TTA som skulle frälsa svensk racing har inte heller lockat de stora företagen och bilföretagen. På ett år har flera nyckelpersoner hoppat av TTA och de som finns kvar har varken idéer eller kunskap om annat än hur man driver en racerbil. Vare sig det gäller racing-SM eller rally-SM känns det rätt hopplöst då den stora betalande publiken uteblir och därmed även de stora sponsorerna.

Under tio år har jag följt många förare med familjer och sett 15-åriga "talanger" drömma om F1 för att tio år senare i bästa fall få göra sporadiska inhopp. "Någon Annan" har varit familjens lösning på hur de stora pengar som snabbt krävs ska införskaffas, men denne Någon Annan är hopplös att hitta då det sällan finns något att sälja i motorsport. Därför fortsätter "man" att göra som alla andra med att börja med att skaffa en dyr racerbil och hoppas att allt ska lösa sig. Idémässigt inskränker sig sponsorarbetet med att "klistra på en dekal och skicka en faktura" samt i bästa fall ha sponsorer med kunder som gäster när det körs tävling. Gäster som är allt svårare att få för att offra en dag på en racerbana långt hemifrån.


2014 kommer att bli ett ödesår för svensk elitmotorsport och frågan är hur mycket elit, när det gäller stora tävlingar och team/förare, som kommer att finnas kvar efter årets slut? Den naiva tron att svenska storföretag ska "ställa upp" för både enskilda utövare och stora tävlingar är bara att glömma. De stora svenska företagen ser motorsport som något suspekt och man gör som alla andra stora företag, satsar på det som drar mycket folk och därmed media.

Det är möjligt att jag kan ha fel, men än så länge ser det mörkt ut. Det vore intressant att veta utfallet av STCC-tävlingen i Östersund 2013. 2012 blev inte speciellt bra och slutade med ackord. Hoppas bara att 2013 blev bättre för folket i norr.





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport