Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Det började med folkparkerna, fortsatte med Bingolotto och nu är det svensk bilsports tur plus Vettels däck – Erics blogg


På 60-talet kunde man tävla på racerbanan med familjebilen inför storpublik. Foto: Olle Odsell.


70-talet var nog Rally-SMs storhetstid med många fabriksteam och svenska förare som satte skräck i konkurrenterna utomlands. Foto: Rolf Sundh.

Fram till 80-talet var det folkparkerna som dominerade nöjesutbudet under somrarna i Sverige. Artister som t ex Frank Sinatra och ABBA åkte landet runt och uppträdde i folkparkerna som drog festglad publik i tusental. Städerna var tomma under somrarna, även Stockholm, och ville folk ut och ha kul var det ”parken” som gällde. Sedan hände något, uteserveringarna kom och städerna slutade stänga och nöjeslivet flyttade in på gator & torg från folkparkerna. En företeelse som dock växte sig stark efter folkparkerna var de stora festivalerna men de sista åren har festivaldöden härjat och endast de stora europeiska arrangörerna har de muskler som krävs för att dra 40 000 besökare till ett gammalt militärflygfält i Norrköping.


1989 drog Bingolotto igång, först lokalt i Göteborg, och från 1991 i nationell TV. Bingolotto var en sällan skådad succé och folk satt klistrade framför tv-apparaterna och att sälja bingolotter blev en viktig inkomstkälla för föreningslivet. Efter tio år ersattes den populäre programledaren Loket med en kavalkad av kända namn, men ingen kunde stoppa Bingolottos negativa spiral. Från att ha sänts på lördagar under bästa sändningstid med miljonpublik i en stor kanal, kämpar det populära programmet nu på söndagarna i en nischkanal med allt färre tittare.

Svensk bilsport hade sitt uppsving på 50- och 60-talet när bilen blev ”var mans egendom” och lite som en kär familjemedlem. Bilen innebar frihet och med enkla medel kunde de som ville, även tävla med familjebilen i rallyskogen eller på racerbanan. Under 60- och 70-talet blomstrade svensk bilsport och Sverige var en stormakt med förare i världseliten i rally och racing. Det kördes F1 i Sverige och Svenska Rallyt som sedermera fick VM-status vanns för det mesta av svenska förare under flera decennier. Men det var då det, och 2014 lär vara det sista året för en svensk VM-deltävling i rally.


Senaste åren har de dåliga nyheterna duggat tätt för svensk motorsport och i många fall är Bilsportförbundet en bidragande faktor till eländet. Ifjol förlorade SBF i marknadsdomstolen, man fortsatte med att utmana en av sina partners – STCC – om racing-SM och nu har entreprenören för rally-SM kastat in handduken efter bara två år. Bristande stöd från SBF, svårigheter att hitta intäkter samt egensinniga arrangörer är orsaken. I Anderstorp är det slutkört på GP-banan om dagens arrendator får bestämma och i Tierp blev det en jättekonkurs när den fina anläggningen för dragracing visade sig vara en felkalkyl av gigantiska mått. SBF har även bestämt att bilsport ska bedrivas mer eller mindre ljudlöst och då ljudupplevelsen är en viktig ingrediens för en liveupplevelse känns det rätt hopplöst för svensk motorsport just nu. Speciellt som många duktiga entreprenörer har ”provat på” motorsport för att sedan ge upp när det gamla talesättet ”vill man få ihop en liten förmögenhet på bilsport ska man börja med en stor förmögenhet”.
Man behöver bara vara realist, inte pessimist, för att inse att svensk bilsport är nere i en djup svacka och vad som ska vända den är svårt att förutse. Elbilar klarar visserligen 95 dB - men är det vad publiken vill ha? Eller blir det som med hästar, att först när bilen går från att vara en nödvändighet till att vara en hobby som kusarna är idag, då blir bilsport något att räkna med igen.

Om vi då höjer blicken utanför landets gränser har Sebastian Vettel tagit sin fjärde F1-titel. Mycket imponerande då han bara är 25 år. Om det är ont om svenska förare som är intressanta för de stora företagens reklamavdelningar ser det annorlunda ut för en F1-mästare. Förutom att ha varit med och utvecklat den bästa F1-racern åt Red Bull är Sebastian Vettel det stora affischnamnet för Tirendo som även säljer däck på den svenska marknaden. På bilden ser han mycket nöjd ut och vilken 25-åring skulle inte vara det efter fyra VM-titlar. Synd bara att svenska motorentusiaster har så lite att kunna glädja sig åt när det gäller svensk bilsports framtid just nu.






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport