Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Rallycrossen visar vägen för STCC-teamen - Erics blogg


I Nynäshamn är det "Made in Sweden" när tävlingsbilar i världsklass ska byggas. Här är det några fjolårsbilar som får sig en genomgång. Foto: Eric Lindgren


Patrik Sandell är en rallyförare som bytt spår till rallycross när hans stora rallyplaner gick i stöpet. Ryktet säger att det är flera STCC-förare som också lockas av rallycrossen. Foto: Eric Lindgren

Förra veckan presenterade Andreas Eriksson och Olsbergs MSE sin satsning på rallycross under 2014. Man upphör inte att förvånas över Andreas energi. Andreas har full koll på verksamheten och i Nynäshamn bygger man bilar för X-games, VM och SM. Och byggt egna bilar har man gjort under många år. För STCC-teamen kommer rallycrossen förhoppningsvis att funka som en positiv injektion, och inte tvärtom...


I rallycross finns traditionen i Sverige att teamen bygger och driver sin egen bil. Låt vara att man anlitar externa specialister för olika delmoment och motorerna byggs av specialistföretag. På tävling har man två mekaniker och en tekniker på varje bil, berättar Andreas som inte heller förstår varför STCC-teamen krånglar till det med så mycket folk och behovet av stora budgetar.

Rallycrossteamen bränner inte en massa stålar på hotell utan i "paketet" ingår det att man bor i depån i sina bussar. Jag har varit med i EM-sammanhang ett par gånger i Frankrike och Ungern och då lämnade vi inte depån under hela helgen. Behöver jag tillägga att det var mycket trevliga och spännande resor. Det blir likadant i STCC-sammanhang, meddelar Andreas, vilket innebär att det finns liv i depån efter kontorstid i år.




Många tror inte att rallycross går att köras på de svenska racerbanorna, men där har man fel. I USA körs många tävlingar på ren asfalt och det fungerar alldeles utmärkt. Rallycrossbilarna är dock inte växlade för höga toppfarter men ett hopp, där bilarna klar 50-60 meter utan att ramla i bitar samt chikaner och delvis annan bansträckning får det att fungera ihop med STCC.

Bilarna har utvecklas ordentligt de senaste åren, men det har inte däcken förklarar Andreas. Därför går det att vara konkurrenskraftig med en äldre bil för en duktig förare. En ny rallycrossbil kostar närmare 3 mio om den köps nyckelfärdig. Men för teamen som bygger själva blir det en lägre prislapp. Konkurrenskraftiga bilar till bra priser finns det flera av då de stora teamen använder bilarna tre säsonger innan de säljs vidare. Med däcken som den svaga, eller starka länken för duktiga förare med liten budget, en bra begagnad bil samt en talangfull förare blir det spännande tävlingar och bra show, lovar Andreas avslutningsvis.





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport