Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Systemet med pay drivers innebär att pengar går före talang i svensk motorsport


Linus Ohlsson har efter två år i STCC, det senaste hos Polestar, hamnat i den sits många talanger hamnar i när pengarna tryter. Foto: linusohlsson.com

Med STCC kom professionalismen, TV, medias intresse och de stora pengarna in i racing. Inte i form av prispengar, men väl i form av kostnader. Kostnader som har blivit allt svårare att få täckning för i form av sponsorer. Under perioden har även den traditionella formen av att driva ett racerstall i form av familjeföretag, mer eller mindre upphört. Förarna har vant sig vid att komma med hjälmen under armen och få det mesta serverat. Förutsatt att man har kunnat bidra med en rejäl slant.


Teamen har skaffat sig allt större och dyrare kostymer, vilket nu slår tillbaka mot de förare som har mer talang än pengar. För dem finns det idag mycket små möjligheter att få köra i serier med SM-status. Redan kostnaderna för att köra gokart blir efter ett par säsonger så pass höga att bara direktörer med generösa bonusavtal borde ha råd. Men drömmen om Formel 1 eller att nästa steg ska bli enklare verkar kunna försätta berg och det verkar driva många racingfarsor i gokart att satsa sista kronan på att komma till start. Men nästa steg blir bara enklare och mindre kostsamt om man börjar med Formel 1 och slutar med Formel Ford.

Att börja tidigt med motorsport har i många fall även resulterat i att man slutar tidigt, p g a att vederbörande inte får ihop den startavgift som krävs för att köra i en högre klass. Det finns alltför många exempel på unga utbrända talanger som inte har lyckats ta sig vidare efter en lovande start på karriären.
I svensk racing kostar det mellan 0,5 – 2,5 miljoner att köra i ett etablerat team, beroende på klass. Den första frågan en lovande förare får, är inte vad man kan och har gjort, utan hur mycket man kan bidra med i form av sponsorpengar. Ett SM-tecken är inte mycket värt i dessa sammanhang utan har i många fall varit en början till slutet av en lovande karriär. Lite grann som att bli utsedd till ”årets svensk” under 80-talet. En numera borttagen hederstitel efter det att både Hans Holmér och Refaat El-Sayed fick den utmärkelsen.

Att sporten i motorsport går ut på att få ihop pengarna är något som på sikt kommer att urvattna trovärdigheten och resultera i att allt färre talanger kommer att få möjlighet att gå vidare till större uppgifter. För att vända denna negativa trend krävs det en attitydförändring hos de unga förarna och hos teamen. För teamen gäller det att vara bättre organiserade för att arbeta långsiktigt med att få med sig samarbetspartners och sponsorer. Idag är det för mycket fokus på att ha snygga förpackningar och dyraste attiraljerna. Teamen behöver istället lägga ner mer energi och resurser på att ta fram en affärsidé och produkter för tilltänkta sponsorer. Istället för att som nu förlita sig på förarnas förmåga att hitta pengar eller att lösningen skall dyka upp under resans gång. Mot slutet av säsongen brukar det därför handla om ekonomiracing för många team som hade höga ambitioner när säsongen startade.

För den talangfulle föraren är det värt att veta att det antagligen är lättare att hitta en nål i en höstack än att ta sig till Formel 1, men för den skull ska man inte sluta drömma. I likhet med bortskämda barn kräver de flesta unga förare de bästa förutsättningarna i varje läge för att man måste vinna - annars får det vara. Men det är bara en som kan vinna och det är fortfarande inte fel att med familj och kamraters hjälp få ihop ett eget litet fint team att lära sig grunderna med. Man lär sig mer på att få kämpa med små medel och starta längst bak i fältet, än att satsa allt på ett kort och vara ute ur leken efter en säsong.

Och vad är det för fel på att bo i tält? Fråga dem som betalar miljoner för att köra Paris-Dakar och får tillbringa en månad i tält efter krävande dagsetapper. Gör upp en realistisk plan och inse att det kommer alltid ett nytt år för dem som har skött sina kort och inte har formtoppat sin och andras plånböcker för tidigt. Skynda långsamt, vårda dina kontakter och lär dig spelets regler. Både de regler som gäller i kontakterna med näringslivet och de som gäller för en framtida karriär som racerförare. Slutligen - kom ihåg att ingen kommer att göra hela jobbet åt dig, utan själv är fortfarande bäste dräng.

Av Eric Lindgren






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport