Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Utan breddracing blir det inga elitsatsningar?


Även bilar för elitracing blir med tiden historiskt intressanta. Foto: Bo Lindman


Intresset för historisk racing ökar nu ordentligt i Sverige. Foto: Bo Lindman.

Svensk racings problem och utmaningar diskuteras bitvis flitigt och engagerat i detta forum och annorstädes, även om svensk racing tyvärr åter nog blivit en fråga för ett fåtal. De goda åren för svensk elitracing känns just nu tyvärr som historia. Självklart kommer pendeln så småningom att svänga tillbaka till elitracingens förmån, frågan är bara när det sker?


Men allt är inte nattsvart i svensk racing, som man ibland kan få intryck av. Precis som under åren innan STCC kom till för närmare 20 år sedan, så är det klubb- och breddracingen som står för basen i svensk racing när elitracingen sviktar. Förhållandet mellan elit och breddracingen är som två kommunicerande kärl, även om breddracingen över tiden visar på något mindre fluktuationer.

Långloppsracingen som under en räcka av år drog jättestartfält, med köande reserver till flera av tävlingarna, har efter några lite klenare år åter börjat ta sig, även om toppåren för ERC, MSLS och SLC, med flera är en bit bort fortfarande. Även SSK-serien ser förhoppningsvis ut att vända uppåt i en del av sina klasser. Även om de traditionella SSK:s klasserna enligt det egna reglementet verkar ha det fortsatt motigt att locka deltagare som i fornstora dagar.


Sedan så har vi ju de stabila märkesklubbserierna som PCS racing BMW Cup. CAR Challenge, som jag uppfattat det i nämnd ordning när det kommer till att locka deltagare.

Några som verkligen fått vind i seglen de senaste åren är SPVM, som ju har en historia tillbaka till 60-talets SFF-tävlingar och det som sedan blev både SSK-serien, där standardbilar och formelbilarna samlades, medan SPVM tog vid SFF ursprungliga tanke med sportvagnsracing på gentlemannavis.
Som alltid är det engagerande individer som ligger bakom framgångarna, så även här. Inte minst har seriens klassrepresentanter för kanske främst Roadsport och Modsportkategorierna hittat nyckeln till att få ut många deltagare på banan. Den årliga stormönstringen Svenskt Sportvagnsmeeting i början av juli bjuder tillsammans med racerhistorikerna på en av landets bästa och mest späckade racehelger, även ur ett publikt perspektiv. Det intressanta är att det tekniska regelverket som i grunden är det samma som SSK har, även om de utvecklats delvis olika genom åren, här lockar betydligt fler att tävla än vad som är fallet för SSK. Anledningen till detta finns det nog skäl att fundera vidare över. När vi pratar sportvagnar kan vi ju inte gå förbi Swedish GT heller. TTA blev ju ett hack i skivan även för dem, men även där ser man ut att gå åt rätt håll och hitta sin egen nivå.

Återintroduktionen av Legends racing kanske också bli något, bilarna är överkomliga och kul. Men konceptet måste nog utvecklas och finna sin form innan det lyfter på riktigt. Kanske man skulle köra ett Legends allstar championship? Några race på short track asfaltsbanor, några på Speedwaybanor och några på is. Mästaren där har i så fall bevisat att han klarar alla underlag. Det viktiga är nog att man inte bara utvecklar Legends till ytterligare en racingklass i mängden, hur prisvärd den än må vara. Sedan så har vi ju numera koncept som Time Attack och Track Attack, där man som bekant tävlar mot sig själv och klockan. Något som synes passa bredd och hobbyåkare väl. Utvecklingen av denna disciplin för banracing ska bli extra intressant att följa. Däremot anser jag, grovt sagt, att drifting inte har mer gemensamt med racing, än att det körs på asfalt, så det väljer jag att lämna utanför denna exposé, väl medveten om att det är mycket populärt hos den generation vi är beroende av för bilsportens utveckling över tiden.

Men det som sticker ut mer än något annat när det gäller en långsiktig och positiv utveckling är nog trots allt den historiska racingen. Denna får idag sägas vara historisk i sig självt då Racerhistoriska Klubben grundades redan 1978. 1980 kördes det som får räknas som dagens RHK Cups anfader, då kördes ett historiskt sportvagnsrace i samband med Västkustloppet, liksom uppvisningsheat med flera celebriteter både bland förare och vagnsmaterialet. Men faktum är att man körde historska race redan under mitten av 60-talet, i samband med SM-tävlingar på Gelleråsen, så sporten är ingalunda något sentida påfund. Redan tidigt 90-tal var historiskt racing på väg att bli stort i vårt land. Internationellt hade man upptäckt potentialen redan något decennium tidigare. Ja förutom i racingens hemland, England då. Där hade man ägnat sig åt detta sedan 30-talet…

Jag kommer i nästkommande artikel gå in lite mer på den historiska racingens framgångsfaktorer.

Av Bo Lindman






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport