Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Historisk racing i medvind?


Riktiga bilar som tävlar på riktigt är framtiden...


...och man man bör se bakåt för att se framåt - annars får man se upp. Foton: Bosse Lindman

Vi som hade nöjet att vara aktiva historic racers under 90-talet fick uppleva riktigt publika event som Sports Car Show på Mantorp Park och EM-loppen på Anderstorp. Jättestartfält som t.ex. 45 historiska standardbilar med dåvarande Europamästarna Wicke Winqvist och Tommy Brorsson i spetsen år efter år lockade 12-15 tusen åskådare vardera årligen till dessa banor.


Kanske var det därför som dåvarande STCC-ledningen redan 1998 sade upp avtalet för Sports Car Show och gjorde den traditionella racehelgen till finalhelg för STCC, vilket ju också kom att bli en publikdragande tradition med tiden. Några av aktörerna i den dåvarande elitracingen fick också upp ögonen för historisk racing och lånade glatt ett koncept kallat HTCC med STCC som förebild. Detta utvecklades möjligen lite väl långt enligt elitracingens modell och efter några säsongen tog HTCC i princip död på sig självt med skenande kostnader och ökade ambitionsnivåer hos teamen. Men ett bra skyltfönster för historisk racing hos en bredare publik var det onekligen.

Sedan fick den historiska racingen i vårt land utvecklas och växa i princip i lugn och ro under drygt tiotalet år. Själv hade jag under dessa konsoliderande år nöjet att tillsammans med min gode kamrat Lennart Nilsson introducera 1000cc Cupen, som med tiden blivit en förar- och publiksuccé långt över vad vi någonsin trodde och hoppades. Detta mycket tack vare dagens engagerade klassrepresentanter där jag tar mig friheten att lyfta fram Anders Jenssen i rampljuset. Idag ser vi att flera klasser inom historisk racing har riktigt fin och välförtjänt medvind. Ska man lyfta fram några får det bli racingens första riktiga allemansklass, Formel Vee, klassen som tillsammans med Standardbilarna mellan 1966-1971 numera ofta får delas på flera heat för att inte spränga banlicensen. Bara dessa 3-4 populära heat är väl idag större än någon annan racingserie sammantaget och då har man i RHK flera heat att lägga till dessa.


Så med det törs jag nog med fog påstå att den historiska racingen är det största och mest framgångsrika vi kan se i svensk racing i dag. Säsongspremiären med Knutstorp Revival, blev precis så lyckad man hoppades på. Visst fanns det flera saker förbättra till kommande år, men det var utan tvekan ett första försök värt alla applåder. Med över 270 deltagare och 5600 åskådare genom vändkorsen, varav glädjande många hade anammat uppmaningen att klä sig retrospektivt behöver man inte argumentera. Historisk racing är nu på väg i sitt nästa steg i utvecklingen. Jag hörde till de som trodde att årets kompakta säsongsineldning skulle påverka antalet anmälningar till efterföljande event, men den farhågan har glädjande nog helt kommit på skam. Ibland är det riktigt skönt att ha fel. Med över 210 bilar till Velodromloppet på Gelleråsen helgen innan midsommar och med en Formel Vee klass som där mönstrar 34 ekipage, samtidigt som man helgen innan ställer upp 24 bilar på startlinjen på Bug Run på Mantorp säger det en del om intresset för historisk racing just nu.
Lägg till detta det nyvaknade intresset hos fler arrangörer att tillvarata potentialen i historisk racing, som en happening där det handlar om betydligt mer än bara kampen på banan.
Just den bredden, tillgängligheten och det retrospektiva anslaget som lockar fler än enbart hard core race nuts tror jag är det som är den viktigaste framgångsfaktorn för den historiska racingen. Under Knutstorp Revival såg vi också flera kommersiella aktörer som visade att man förstått styrkan i heritage marketing. Jag är övertygad om att dessa får sina efterföljare., precis som vid de ledande internationella historiska eventen på Goodwood, Nürburgring, Silverstone, Le Mans och Monaco.

Så missade du Knutstorps revival, så ta och boka in helgen före midsommar och upplev historisk racing på det Velodromloppet under Karlskoga motorsportvecka, eller besök Svenskt Sportvagnsmeeting 5-6 Juli där historisk racing och modernare sportbilar bjuder på en varierad konfekt enligt god tradition. Sedan är det dags att se fram emot Mantorps av många efterlängtade återkomst i den historiska kalendern, då det är premiär för Nostalgia Racing Days näst sista helgen i augusti. Vi är nog många som hoppas att detta på sikt blir Sports car shows stolta arvtagare.

Sista chansen att uppleva historisk racing live på svensk mark i år är säsongsfinalerna vid Falkenberg Classic andra helgen i september. Vi ses väl?

Av Bosse Lindman








Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport