Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Resan till Essen Motor Show - Del 3 om vinterförvaring och hur man värmer upp partnern av Eric Lindgren


Inte bara sport- och racerbilar visas. Här ett ekipage för "small people"...


...och här en bryggarbil. Dessa bruksfordon har stigit kraftigt i värde. Foto: Eric Lindgren.

Trots mässans storlek gick det smidigt att se allt och de befarade mässfötterna uteblev. Frampå eftermiddagen hade vi sett det vi ville se och kosan styrdes tillbaka till hotellet där vila var nästa programpunkt. Efter vila var det dags för uppsjungning styrkta av drycken i tandborstmuggarna. Nu väntade en barrunda, mat och nattklubb. I nästan varje gathörn i centrala Düsseldorf fanns en bar. Vi började runt hörnan och fortsatte längre bort från city. På varje bar togs en vända, bestående av öl och Jägermeister. Efter ett antal barer började närkingarna att gnälla – de är som skåningar och tänker bara på mat. Första bästa restaurang valdes ut och det visade sig vara en turkisk krog där vi var de enda icke-turkarna. Här åt vi den bästa måltiden på hela resan och det enda problemet var den turkiska underhållningen vi fick stå ut med, ett entonigt försök till musik som lät som en båt i sjönöd. Nåväl, här skulle vi inte stanna hela kvällen så nu var det dags för nästa anhalt.


Bredvid krogen låg en nattklubb och det var precis vad vi var ute efter. Nattklubb i Sverige och nattklubb i Tyskland är två helt olika saker visade det sig direkt när vi kom in genom dörren. Inredningen gick helt i rött och belysningen var dämpad. I baren satt ett gäng tjejer som hälsade glatt när vi gjorde dem sällskap. Intressant tyckte vi och beställde in ett järn. Efter att vi fått in våra drinkar och satt oss vid ett bord anslöt några av tjejerna.

Tjejerna var törstiga och som de gentlemän vi var tyckte vi att snygga tjejer och champagne är något som hör ihop. Efter en stund tändes ljuset på dansgolvet och en av ”familjeflickorna” började strippa. Det här var försäljningstaktik för att få in mer dryck eftersom tjejerna har provision på gästernas intag. En runda skumpa till tyckte vi att vi hade råd med då stämningen var god. Efter att tjej nummer två hade strippat förklarade vi att nakna kvinnor hade vi sett tillräckligt av i våra dar, så detta var onödigt arbete för vår skull. Några av de mer rutinerade damerna började knorra när vi inte ville lätta mer på lädret. Här fick nyfriserade Janne göra en insats då vi förklarade att ”Der finanzdirektor (dvs Janne) is böse. Er hat so viel Geld verloren”. Vi pekade på Matte och förklarade att han hade spekulerat bort ”Finanzdirektorens” pengar. Nu insåg tjejerna att det inte skulle bli några barn gjorda och vi bestämde oss för att ta vår Mats ur skolan. Här är det viktigt att poängtera för alla fruar och fästmör som läser detta att vi skötte oss exemplariskt i denna kniviga situation. Klockan var strax efter midnatt, natten var fortfarande ung, och kosan ställdes till en bar för vidare planläggning. I första baren möttes vi av lystna blickar från en massa killar redan i dörren så här blev det en snabb sorti. Efter besök på en annan bar avslutade vi natten på ett diskotek i närheten av vårt hotell.

VINTERFÖRVARING OCH UPPVÄRMNING AV PARTNER

Några timmars sömn, frukost och utcheckning från hotellet, sedan var vi iväg mot Kiel och färjan hem. Trafiken på autobahn var lindrig och stämningen som vanligt på topp. På en motorvägspåfart ser vi något intressant. Det visar sig vara en ny Porsche Turbo S och vi kan glädja oss att få se vagnen i sitt rätta element. När den passerar oss är det fritt spår och den gasglade föraren accelererar upp vagnen i en imponerande hastighet. Förutom att bilen försvinner som en prick i fjärran noterar vi en fin sång ur sportavgassystemet.

Ovanstående föranleder Matte att berätta om en av hans vansinnesfärder på autobahn i en liknande Porsche där han timme efter timme körde i 300 på mätaren. Diskussionerna handlade om hur ofta man måste tanka, hur kurvig autobahn är i dessa hastigheter – ”passageraren fick burka hela tiden” samt hur långt ute i terrängen man skulle hamna om man körde av…
Samtalsämnena var annars vinterförvaring samt hur man håller glöden vid liv i förhållandet med fruar/fästmör. Om vi börjar med vinterförvaring så gäller följande tips. Bilen ska vara försedd med fräsch olja och förvaras i ett garage med jämn temperatur. Ställ gärna bilen på pallbockar, montera av hjulen och spänn isär bromsbackarna. Lossa slangar och lock runt motorn, ställ därefter ett element på svag värme under motorn i tre dagar för att få bort fukten. Bilen ska vara ren för att man ska kunna bättra stenskott och smörj in ev. läderklädsel. Om man ska varmköra bilen ska det göras utomhus när utetemperaturen är ca -4 grader. Detta för att undvika att få in fukt i motorn.

När det gäller att värma upp partnern är det här det enda tipset som klarar sajtens krav på stil och klass: Värm upp hudlotion under varmvattenkranen till ljummen temperatur, kall vätska får en avtändande effekt. Plocka av din käresta ev. kläder, lägg henne på magen på ett bekvämt underlag. Börja smörja in fötterna, fortsätt uppåt. Vänd henne därefter och fortsätt på samma sätt som tidigare men undvik de vitala delarna. Efter denna smörjning är det uppvärmt och klart för vidare aktiviteter. Det här är tillämpbart omvänt också, dvs kvinnan värmer upp mannen.

SKÅL FÖR DUMLE

Framme på båten vidtog de numera välkända rutinerna – vila, dusch, fram med whiskyn och tandborstmuggarna och därefter middag. Vid resans sista middag blev vi lite nostalgiska och pratade mycket gamla minnen och människor vi mött. Vi uppehöll oss länge vid minnet av vår käre vän Rolf ”Dumle” Karlsson som så tragiskt avled efter en längre tids sjukdom sommaren 1991. Varför är det de bästa människorna som går bort först, är frågan man ställer sig.

Dumle var en sådan människa som alltid ställde upp, 100% bilentusiast, oerhört kunnig och alltid på ett gott humör. Som gammal tävlingsmekaniker lärde han mig bl a hur viktigt det är att utnyttja tiden rätt. Att man utför rutinjobben när det finns gott om tid så att man kan fokusera på väsentligheterna när det blir kort om tid. Något som man har haft nytta av många gånger. Dumle hade tillsammans med Bertil en stor del i framgångarna när Matte vann allt med OK-Porschen. På startlinjen gav Dumle alltid Matte en sista lägesrapport om hur bilen var inställd –” Nu är bilen som du vill ha den, lufttrycket är si och krängningshämmaren är så. Bilen är så bra den kan bli och nu är det upp till dig”. Sedan körde Matte ifrån alla konkurrenter.

Vi utbringade flera skålar för Dumle som vi så gärna hade velat ha haft med oss. Men vi enades om att han var med oss på sitt sätt och för att inte göra honom besviken där han satt uppe i himlen och var med oss, fortsatte vi in i baren för kaffe och avec. Kvällen fortsatte i sedvanlig stil och jag kunde konstatera som reseledare, att detta var ett mönstergäng. Vi hade samma måttstock för livets glädjeämnen där man bl a mäter trivsamhet i antalet sömntimmar, dvs ju färre desto roligare.

Efter ytterligare en hektisk kväll började vår ”veteranträff” närma sig sitt slut och det var ett slitet men nöjt gäng som körde iland i Göteborg på måndagsmorgonen. Resan den sista biten genom Sverige ägnades åt vila för att våra närmaste skulle känna igen oss.







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport