Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Vettiga affärsmodeller saknas i motorsport


I Rally-SM skulle man kunna ta bort startavgifter om huvuddelen av åskådarna VILLE betala 100:-. Foto: Pierre Skytt.


I racing är det startavgifterna som finansierar lejonparten av arrangörens kostnader. Foto: Magnus Jakobsson.

Motorsport är inte något för alla (talanger) och det är bara de som lyckas få fram kosingen som kan köra i långa loppet. Jag vill hävda att affärsmodellen i motorsport är fel samt att viljan att tävla utnyttjas av arrangörer men även av team. Tänk om det var förbjudet för arrangörer att ta ut startavgifter - vad skulle hända då?



För inte alltför länge sedan var det startersättningar i svensk motorsport. När rallycrossen tog Sverige med storm på 70-talet var det även aktuellt med stora prispengar. Och det var publiken som stod för arrangörens stora intäkter.

Idag är det startavgifter i alla typer av motortävlingar och det är något som arrangörerna, team och förare har vant sig vid. För arrangören är det ett smidigt sätt att få kostnadstäckning med startavgifter då man vet att folk som är körkåta betalar, och behöver man in mer kosing för att bekosta t ex TV-sändningar höjer man bara startavgifterna. Skulle startavgifterna tas bort tvingas man antingen lägga ner eller hitta alternativa intäkter. Som arrangör skulle man då kanske börja se till att få betalande publik till banorna eller hitta sponsorer i större omfattning än man behöver idag...


Vid finalen i rally-SM 2011 hade vi intäkter i form av startavgifter, annonsintäkter för de rallybilagor som gjordes, försäljning av program samt entréer på sträckor där entréavgifter var den minsta intäktskällan för arrangören. Entréavgift på sträckorna är något som diskuteras och något som de riktiga rallyfreaksen inte gillar. Vi tog 50:- i år mot 40 året innan, en löjlig summa tyckte de besökare som inte tillhör rallyfreaksen. Skulle vi få exempelvis 50% av de 30 000 som var ute i skogen att betala 100:- skulle man inte behöva ta ut några startavgifter plus att man skulle få ihop stålar till en vettig radiotäckning m m m m.


Racing har inte de problem som rally har med entréavgifter då banorna är inhägnat område med en helt annan logistik för att ta betalt, men här bryr arrangörerna sig inte längre om betalande publik och nöjer sig med startavgifter, hyra ut mark till teamen samt att få betalt för el och annat. Bekvämt men kanske inte så smart att köra mer eller mindre utan publik eftersom mindre publik dessutom skapar ett mindre mediaintresse.

Om teamen tvingades välja de bästa förarna utan att ta hänsyn till pengapåsen man har med sig skulle även teamen tvingas tänka om och vara organiserade för att hitta sponsorer som finansierade hela kakan. Men med en strid ström av förare som vill betala för att få köra är det svårt att tacka nej för teamen, både i STCC och i Formel 1.

Av Eric Lindgren






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport