Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Felet med svensk motorsport är att det inte lossnar - svensk motorsports historia är framtiden*


I Sverige vill man "riktiga bilar" tävla i huvudklassen - men nu kommer dessa tillbaka tidigast 2018. Foto: Rolf Sundh


Rally-SM var först med att hamna i skymundan efter storhetstiden på 60- och 70-talet. Foto: Rolf Sundh.

Svensk motorsport med bilar är i kris när det gäller de olika SM-serierna. Glädjeämnet just nu är Marcus Ericsson i F1 och en del andra förare som kör racing internationellt, samt alla svenska team i rallycross-VM och EM. Här hemma finns det inte mycket att glädja sig åt när det gäller SM. Ska man uppleva entusiasm och hyggliga startfält ska man besöka serierna för hobbyracing där SPVM och historisk racing är de tävlingar man ska besöka. Hur har det kunna bli så här?


Rally-SM var stort på 70-talet men när SAAB lade ner fabriksteamet 1980 och fyrhjulsdriften tog över började det krisa i rally-SM. Under 80- och 90-talet hade vi alltid några förare i rally-VM men nu är det några år sedan som en svensk utmanade i WRC-klassen. Rally-SM hängde inte med i svängarna och när Bertil Klarin, den som hade gjort Svenska Rallyt till något stort, även skulle ta hand om rally-SM var vi många som hoppades.

Bertils vision var att göra rally-SM till "WRC-light" med professionella arrangörer och tävlande. För att göra det hela rättvist infördes enhetsdäck, men det skulle inte den gode Bertil ha gjort - han fick mycket kritik för detta beslut som ändå visade sig vara rätt då kostnaderna gick ner för teamen och det blev mer rättvist. Bertil kroknade efter några år, efter att ha brottats med bångstyriga klubbar och team utan att få gehör för sina idéer. Efter Bertil kom nya arrangörer i form av två rallyentusiaster som efter några säsonger också kastade in handduken. Den senaste entreprenören som skulle lyfta rally-SM gav upp efter endast en säsong. Rally-SM 2015 är en anonym historia som varken media eller publik bryr sig om.

Sverige har varit och är en stornation i rallycross med mängder av medaljer i EM och nu satsar de stora svenska teamen på VM. Historiskt sett har SM varit ett sorgebarn när det gäller div 1 eller som det heter idag - Supercars. Teamen som tävlar i EM och nu VM med 13 deltävlingar hinner helt enkelt inte med SM. Dessutom fick rallycross-SM hård konkurrens av Rallycross Norden som med fyra deltävlingar och stora prispengar konkurrerade ut rallycross-SM för några år sedan. Efter Rallycross Norden har SM inte hämtat sig och trots en imponerande insatser av Andreas Eriksson, som trott och hoppats på SM, känns det sämre än på många år med förare och team i värstingklassen här hemma. 2014 skulle värstingarna köra ihop med STCC men succén uteblev mycket beroende på den klena startfälten.
STCCs uppgång och fall har det skrivits mängder om på denna sajt. Splittringen är fortfarande total och även här är det svårt att se något positivt med en huvudklass som varken attraherar publik, biltillverkare eller sponsorer.

Sverige är land där publiken vill se standardbilar, formelbilar och racersportvagnar har aldrig dragit storpublik och nu ska racing-SM köra t o m 2017 med dessa bilar som under skalet är något annat än vad folk vill se. Tyvärr har luften gått ur supportklasserna också samtidigt som STCC AB tar hand om den ena klassen efter den andre. V8 Thunder Cars är dock fristående och här kan man fortfarande mönstra ett rejält startfält med bilar som har motorn fram och drivning bak.

Efter många fina år med STCC som den klart lysande stjärnan så var vi en rejäl soppa här på hemmaplan. Även bland STCCs ägare har det varit turbulens. Staffan Svenby och Greger Pettersson sålde STCC till Rickard Pålsson som pumpat in mängder med miljoner men hur han har behandlats av STCC-team och Bilsportförbundet är något som svensk motorsport ska skämmas för. Ett exempel är när TTA-mobbens propaganda skulle punktera arrangemanget på Solvalla genom att insinuera att bolaget var konkursmässigt och att det aldrig skulle gå att bygga en racerbana på Solvalla då marken var gammal sjöbotten.

Rickard Pålsson fick aldrig tack och uppskattning för sina satsningar på STCC. Som även omfattade sponsring av förare/team som sedan stack kniven i ryggen på honom. Skamligt är ordet och en av anledningarna till att den inhemska motorsporten är i kris - vilka företag vill satsa i en "sport" där rövarkulturen härskar och alla som försökt göra något får löpa gatlopp? Gatlopp som Bilsportförbundet verkar uppmuntra mer än stävja.

Med den inhemska motorsporten i kris så vänds blickarna utomlands. De svenska flaggorna kommer att vaja när det körs F1 i Europa där billiga flygbiljetter möjliggör resande som aldrig förr. De enda svenska förare som lyckats i långa loppet är de som flyttat utomlands istället för att harva här hemma. Givetvis är bra resultat en förutsättning för detta. Men här hemma hinner många knappt fylla 20 innan karriären är över...

Av Eric Lindgren

*Jag fick ett mejl från en som har varit med under svensk motorsports uppgång och fall där rubriken var "Svensk motorsports framtid är historia".





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport