Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Ambitionen är att motorsporten även ska attrahera de stora företagen


"SBFs strategi är att outsourca Rally-SM och...


...Rallycross-SM till en entreprenör som vi därefter samarbetar med." foto: Eric Lindgren.

Thomas Jansson är sedan i april 2008 ny förbundsdirektör på Svenska Bilsportförbundet (SBF). Thomas, som är född 1967, har samlat på sig erfarenheter från föreningsliv, näringsliv och som rallyförare. Han har dessutom en klar vision om hur han vill bidra till att utveckla svensk motorsport.


Vad har du jobbat med tidigare?

– Jag har arbetat med affärsutveckling inom IT under 18 år och då på företag som UNISYS och EDS. Mina arbetsuppgifter var främst outsourcing och en grundläggande regel där var att göra hemläxan ordentligt. Det gäller att vara påläst och veta hur kunderna får tillbaka sitt investerade kapital när man gör en affär..

Din bakgrund inom motorsport?

– Jag tävlar i rally på distriktsnivå för Haninge MK där jag kör en grupp-A Subaru Impreza från 2001. Det är på hobbynivå men konkurrensen är hård, men för några år sedan var vi med och slogs i toppen. I år skall det bli spännande att se hur långt efter man ligger nu efter några års uppehåll.


Varför sökte du jobbet som förbundsdirektör?

– Anledningen till att jag sökte jobbet på SBF var att jag kände mig färdig med IT-branschen. Jag gillar utmaningar och hade sneglat mot idrotten och ville samtidigt arbeta mer med ledarfrågor. Dessutom är det speciellt att jobba med klubbar och föreningar som är uppbyggda på ideell basis.


Varför tror du att SBFs styrelse valde dig?

– Jag tror att man valde mig för att jag har förståelse för hur en ideell rörelse fungerar och hur den demokratiska processen går till i dessa sammanhang. Något jag lärt mig i Friluftsfrämjandet som jag gick med i som 14-åring och haft olika funktionärsuppdrag och suttit i deras centrala styrelse i sex år. Dessutom har jag skaffat mig förhandlingsvana och affärsmässighet från mitt tidigare yrkesliv som också ansågs som värdefullt.

Vad har ni för målsättning med SBF?

- Målsättningen och visionen för förbundet bestämmer medlemmarna, inte jag. Jag är styrelsens verktyg för att genomföra och verkställa de beslut som har fattats. När det gäller kansliet som sköter bl a licenserna tycker jag det fungerar bra nu och att det är en bra mix med personer med många års erfarenhet och många helt nya med friska idéer. Jag tror och hoppas att man går till jobbet med glädje. En av mina stora uppgifter är att stärka SBFs roll både inom och utanför sporten genom att bl a som t ex Skidförbundet knyta egna avtal med samarbetspartners som de har gjort med t ex Audi, Vattenfall och Cloetta. Vi vill ha fler egna partners och med dem arbeta inom tre olika områden:

1) Vi vill stärka Bilsportförbundets roll och utveckla våra sportgrenar.

2) Genom SMSC som gäller förare under 26 år och Landslaget dit de bästa tas ut som i t ex fotboll vill vi göra elitsatsningar.

3) Tillsammans med olika partners vill vi skapa fler stora motorsportevenemang. Dock tror jag inte att vi skall genomföra evenemang själva utan i samarbete med en extern partner. Motorsporten skall vara ett alternativ till tennis, segling och andra sporter som varit duktiga på att etablera kontrakt med näringslivet.

Vad är SBFs roll när det gäller rally-SM och rallycross-SM?

– SBFs roll är densamma när det gäller rally och rallycross som när det gäller SM i banracing tillsammans med STCC AB. Styrelsens strategi är att outsourca mästerskapen till en entreprenör som vi därefter samarbetar med. Som förbundsdirektör är jag juridisk part på SBF och sedan är det utskotten som är garant för det sportsliga som t ex reglemente. En utmaning är att ge entreprenören tillräckligt fria händer när det gäller ekonomi och marknadsföring för att skapa bästa tänkbara tävlingsarrangemang.

Ekonomi är det största bekymret i motorsport – hur hjälper SBF till i dessa frågor?

– SBF satsar både på toppen och bredden. När det gäller bredden tar vi just nu fram guidelines och mallar för klubbarna. Det kan gälla olika tips och råd hur man arbetar med media och når ut med sitt budskap, grafiska profiler och mallar för PP-presentationer. När det gäller elitsatsningar som SMSC så anlitar vi duktiga förare och team som t ex STCC föraren Robert Dahlgren. Vår förbundskapten i Rally, Anders Dawidson, har även planer på ett svenskt ”Shoutout” där ambitionen är att hitta nya talanger. Ett annat bra exempel är Top Driver som drivs av Andreas Eriksson där han och jag diskuterat hur vi skulle samarbeta där.

Vad kommer SBFs intäkter bestå av i framtiden?

- Licens- och tävlingsavgifter kommer även i framtiden att vara en viktig del finansiering av förbundet. Riksidrottsförbundets bidrag (statsbidraget) är ständigt under diskussion. Men ambitionen är som sagts tidigare att ta hand om de partners vi har och att skapa en plattform som attraherar fler. Vi vet t ex att Tools, Eon, Posten har fått stor uppmärksamhet för sina satsningar på motorsport.

Av Eric Lindgren






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport