
75% folkfest och 25% motorsport var det som lockade oss att åka till Höljes

Micke Jernberg torkar svetten ur pannan efter att den havererade motorn lyfts ur. Foto: Eric Lindgren

Höljes är folkfest och man stänger inte 17.00 utan det är då det börjar för många ur publiken. Foto: Eric Lindgren
Valet stod i år mellan att åka till rallycross-VM i Höljes eller att åka till Power Meet i Västerås. Båda evenemangen lockar, speciellt om man vill få med sig några av sina ungdomar. I år blev det Höljes och på fredagen startade färden mot norra Värmland. Förutom undertecknad bestod sällskapet av en 28-årig son med jämnårig kompis samt den den 25-årige sonen. Mina söner har jag släpat med till olika biltävlingar men för kompisen var det debut att besöka en motortävling. Inte ovanligt att ungdomar från 08-området saknar erfarenhet av motorsport.
I strålande väder gick färden genom Värmland och man slås av hur glesbefolkat stora delar av landet är och hur vackert det är när man lämnar de stora vägarna. Framme i Höljes uppsökte vi campingen som ligger nere i byn. När jag ringde innan om plats var det inga problem med att tälta och det skulle kosta 175:-/natt. På plats var det inte lika lätt och nu kostade det 250:-/natt. Allt löste sig dock smidigt och prishöjningen var inget att snacka om för oss fyra. Efter att ha satt upp tältet blev det ett uppfriskande dopp i den iskalla älven. Efteråt fick vi veta att det var 13 grader i vattnet. Därefter blev det ett besök i affären för att köpa middagsmat. Grabbarna valde att grilla korv, innan det var dags att åka buss till motorbanan.
Uppe vid motorbanan var det full fart. Det första vi mötte var den till badtunna ombyggda husvagn som finns med i ett av videoklippen här på sajten. Den hade kompletterats med en tron i rött och guld som grabbarna köpt från ett par norrmän ifjol för en tusenlapp. I tronen kunde folk fotografera sig mot en slant till Barncancerfonden. Under torsdagen hade man fått in över 10 000:- och det blev nog en ansenlig summa under resten av helgen. Klockan 21.30 drog rockabillybandet Top Cats igång och det var bra tryck i deras uppträdande vilket uppskattades.
I depån var det full aktivitet inför fredagen. Det varmkördes motorer trots att timmen var sen och värst var Petter Solberg. Jag anslöt till Micke Jernberg och Lasse Larssons gäng. Där var stämningen högst och det var trevligt att träffa gamla bekanta där. Jag hängde med Jernberg till en av deras sponsorer som hade fest. Mina grabbar fanns i öltältet där stämningen också var hög och där ett bra coverband spelade. Vid midnatt var det dock dags att ta bussen tillbaka till campingen då helgen skulle bli lång.
Efter hyggligt med sömn i tältet var det lördag morgon. För att piggna till blev det ett dopp i älven - tipset från en vinterbadare till grabbarna var att bara knalla i utan att känna efter. Det funkade och under helgen blev det fem dopp. Planen var att äta frukost på campingen men det skulle kosta 400 spänn för oss och då blev det att knalla till affären och handla för en 50-lapp. Inget fel att tjäna pengar men onödigt att prisa ur sig med att ta orimligt betalt, speciellt med en affär några hundra meter bort.
I depån var det full aktivitet och dagen började med fri träning för Super Cars. Därefter var det lunch. Vi hade fått VIP-biljetter av Volkswagen som innefattade entré, lunch och läktare. Om "vägen till mannens hjärta går genom magen" så gäller det i ännu högre grad hungriga ungdomar. Efter lunch kördes två omgångar och det var full satsning som gällde i varje heat som var som en VM-final.
Jernberg berättade att man nu vrider ur 600 hästar ur motorerna i Super Cars och det börjar bli små marginaler, något som drabbade deras förare Robin Larsson. Trots ny motor blev det problem för honom när en krokig ventil satte stopp för fortsatt tävlande efter omgång 1. Man får bara använda tre motorer under säsongen och trots att det fanns en reservmotor i Trollhättan var det inte värt mödan att få den på plats under natten då oddsen att få köra final var för små i det stenhårda startfältet när man missat att göra resultat i två omgångar. Dessutom skulle motorn lagas och skeppas till Canada för nästa VM-deltävlingen på onsdagen.
Efter lördagens omgångar bar det av ner till campingen där vi tog ett dopp i älven innan det hanns med att sova en timme i tältet. Sedan blev det några öl i kvällssolen innan det var dags att åka upp till banan igen och festområdet. I öltältet serverades det vildsvin och potatissallad för 80 spänn och detta tillsammans med några öl blev vår middag.
I Jernberg/Larssons tält var det full fart. Man gjorde det bästa av situationen genom att festa ordentligt med sponsorer, vänner och bekanta. Jag knallade även bort till Per Eklund som hade kört bra under dagen. Per var i bra form och fru Kerstin berättade att han gått ner 8 kilo. Per berättade att han gjorde två armhävningar när Stecka gick förbi och undrade vad som stod på. Dottern Karin förtäljde att det var hon som skötte taktiksnacket med pappa Per under racen. Det blev även en tur ut på festområdet där jag träffade på DNs Sven Gustavsson. Vi konstaterade att trots mycket folk och festande var det aldrig hotfullt eller stökigt - folk hade kul helt enkelt.
På startplattan var det två dansband som underhöll, ett norskt och ett svenskt, och det dansades friskt. I öltältet var det full fart även denna kväll och mina grabbar stormtrivdes när jag lämnade dem för att ta bussen till tältet. Yngste grabben missade sista bussen men fick lift av Taxi Sälen - tack Yvonne för det. Andra natten blev det bättre sömn och efter dopp i älven och frukost revs tält och packningen stuvades in i bilen som kördes bort till affärens parkering. Detta för att slippa köerna och innebar att vi knallade upp till banan.
Även omgång 3 och 4 var stenhårda och många förare hade bekymmer. P G gjorde en tjuvstart och "belönades" med två körningar i alternativspåret. Han körde som ett svin men det räckte inte till finalplats. Innan finalerna bjöd Volkswagen på lunch igen och vid "pressbordet" fick Sven Gustavsson och jag sällskap av VWs VD Sten Forsberg och informationschefen Marcus Thomasfolk. Det var glada miner hos VW då det säljs rekordmånga bilar i år. I vimlet träffade jag även Sven-Åke Enochsson, Bob Huzell och Johnny Haraldsson.
Semifinalerna och finalerna blev spännande i alla klasserna och när Timmy Hansen tog målflagg knallade vi ner från läktaren och började promenaden ner till byn. Ett lyckodrag att gå då både bilar och bussar satt fast. På vägen hem summerade vi helgen och alla var mycket nöjda med helgen och Höljes koncept.
På frågan om man skulle åka till Höljes enbart för tävlingarna så var det ett samstämmigt nej som gällde. Höljes är 75% folkfest och 25% biltävling och det är det man uppskattade, och jag håller med.
Av Eric Lindgren
P.S. Fler bilder till artikeln finns i bildarkivet.
- 2018-03-21 Veteranresan del 3 - nattklubbsbesök, vinterförvar
- 2018-03-19 Veteranresan del 2 - Resan är målet och tvångsklip
- 2018-03-18 Veteranresan del 1 - Eller hur 40 man blir 6
- 2018-01-31 Systemet med pay drivers innebär att pengar går fö
- 2018-01-24 Om jag var Bilsportförbundet ordförande
- 2018-01-14 10 frågor till dem som vill börja tävla i motorspo
- 2017-12-21 Rättvisa i motorsport med den svenska modellen ell
- 2017-12-10 Motorsport ska utövas av de som har råd
- 2017-08-31 Mörkrädsla gjorde mig till en snabb rallyförare sä
- 2017-08-21 För mig är en rallybil värd 0: - säger Stig Anderv
- 2017-08-20 Jag växer aldrig upp säger Stig Andervang
- 2017-08-19 16 år efter att ha lagt hjälmen på hyllan vinner S
- 2017-08-18 Stig Andervang berättar – Jag ledde Himalayarallyt
- 2017-08-17 Stig Andervang berättar – Himalayarallyt var livsf
- 2017-08-13 Stig Andervang berättar – I South Swedish Rally 19
- 2017-08-12 Stig Andervang från Fritsla tog sig hela vägen til
- 2017-08-11 Stig Andervang fick kartläsarna att gråta av skräc
- 2017-05-13 Motorsport handlar om driften...
- 2017-04-05 Att starta ett STCC-team del 5 – Allt klart för pr
- 2017-04-03 Att starta ett STCC-team del 4 – Förberedelserna
- 2017-03-31 Att starta ett STCC-team del 3 – Bilköpet
- 2017-03-29 Att starta ett STCC-team del 2 – Avtalet
- 2017-03-28 Att starta ett STCC-team del 1 – Bakgrund
- 2017-02-08 Ett äventyrligt event i Värmlandsskogarna i samban
- 2017-02-07 En riktigt dålig affär i rallyskogen
- 2017-01-18 Förmånen att få leva sina drömmar
- 2016-10-29 Tack vare Porschen blev jag inblandad i svensk rac
- 2016-10-28 Porscheköpet som blev en enda lång prövning
- 2016-10-27 En fin Porsche var drömbilen
- 2016-09-21 15 år sedan - STCC-stjärna för en helg
- 2016-09-19 15 år sedan - Hur svårt är det att köra en STCC-fi
- 2016-08-25 VM-deltävlingen RAC-rallyt 1979 - ett riktigt även
- 2016-08-24 VM-deltävlingen RAC-rallyt 1979 - ett riktigt äve
- 2016-07-09 Inge Hammarströms Oldsmobile Cutlass Supreme
- 2016-07-01 Den sista resan med Mallocken eller klubbracing nä
- 2016-06-27 Min karriär som kartläsare blev kort men intensiv
- 2016-06-13 Racingkriget - del 9 om hur STCC-katastrofen kunde
- 2016-06-11 Racingkriget - del 8 om framtiden för svensk motor
- 2016-06-10 Racingkriget - Del 7 om den som gapar efter mycket
- 2016-06-09 Racingkriget - Del 6 om att inga team protesterade
- 2016-06-07 Racingkriget - del 5 om när Flash återigen blev de
- 2016-06-06 Racingkriget - Del 4 om Porsche Carrera Cup
- 2016-06-05 Racingkriget - del 3 om Flash Engineering efter ti
- 2016-06-03 Racingkriget - del 2 om STCCs begynnelse
- 2016-06-01 Racingkriget - del 1 om att allt startade när STCC
- 2016-05-13 Morgan – en perfekt bil för en småbarnsfar
- 2016-05-12 Den som har ägt en Morgan har inte levt förgäves*
- 2016-05-05 Resan till Nürburgring - en riktig bilhistoria del
- 2016-05-04 Resan till Nürburgring - en riktig bilhistoria del
- 2016-05-02 Porschen som blev en Mini Cooper Cabriolet
- 2016-04-29 Fem man i en Porsche Turbo
- 2016-03-16 Sportcars byggde framgångsrika racersportbilar med
- 2016-03-15 Tommy ”Slim” Borgudd – en av få svenskar som tävla
- 2016-03-14 Hur undviker man wobbling vid körning med släpvagn
- 2015-12-10 Rallyförarna är sig själva och många är riktiga pr
- 2015-12-09 Att se på rally gratis anses som en rättighet av m
- 2015-12-08 Hur kan man göra rally-SM mer publikvänligt?
- 2015-12-07 Rally-SM är för rätt arrangör en oslipad diamant
- 2015-12-03 Rally nu och innan Audi lanserade Quattro
- 2015-12-02 240:an räddade Volvo och P G en gång i tiden
- 2015-12-01 När SAAB slutade tävla i rally 1980 försvann något
- 2015-11-20 SAAB och projekt 92
- 2015-11-19 En historia om att köpa en ny bil
- 2015-11-18 Sportslig rättvisa i standardvagnsracing
- 2015-11-17 Bromsning av en racingmotor mitt i Stockholm på 70
- 2015-11-12 Hatten av för Janne Blomqvist och TS Motorblogg sa
- 2015-08-13 Stig Andervang satsade verkligen allt för att köra
- 2015-06-15 Stig Andervang förbereder sig inför Midnattssolsra
- 2015-05-21 Att transportera en tävlingsbil på 60 talet
- 2015-05-13 Är TTA motorsportens svar på brottningens wrestlin
- 2015-05-05 En dag på racerbanan - Erics blogg
- 2015-03-31 Ambitionen är att motorsporten även ska attrahera
- 2015-03-30 Kunskapen om motorsport i styrelserummen måste öka
- 2015-03-18 Besöket av SM i isracing för bilar i Morjärv och Ö
- 2015-03-03 Finlands sak blir vår när Marcus överraskar i Form
- 2015-02-18 Vettiga affärsmodeller saknas i motorsport
- 2015-02-02 Att köpa en racerbil utan att ha ett garage eller
- 2015-01-30 Vad har varit mest populärt på svenska racerbanor?
- 2015-01-23 Föryngring nödvändig för att nå framtidens besluts
- 2015-01-19 Rallyförare vs racerförare – vilken kategori är sn
- 2014-10-24 It´s rolling sa Stig Andervang till en förtvivlad
- 2014-10-02 Stig Andervang berättar – ny artikelserie
- 2014-08-03 Leif Lindström berättar historien om Kanonloppet
- 2014-07-17 Stig Andervang reflekterar över Midnattssolsrallyt
- 2014-07-11 Det var kul så länge det varade tycker Stig Anderv
- 2014-07-10 Snöskyffel hjälper Stig Andervang i Midnattssolsra
- 2014-07-09 Jag har ingen taktik säger Stig Andervang inför st
- 2014-07-08 Stig Andervang har hektiska dagar för att komma ti
- 2014-07-07 Stig Andervang överraskar med att komma till start
- 2014-06-10 Historisk racing i medvind?
- 2014-06-05 Utan breddracing blir det inga elitsatsningar?
- 2014-05-26 En trevlig helg med brittiska bilar, veteranbåtar,
- 2014-05-19 Folkligt och festligt när Motordagen i Igelfors fi
- 2014-05-05 Le Mans är som tio STCC-race, några Gröna Lund och
- 2014-03-11 NGTC är framtiden för svensk racing – del 4
- 2014-03-10 NGTC är framtiden för svensk racing – del 3
- 2014-03-07 NGTC är framtiden för svensk racing – del 2
- 2014-03-06 NGTC är framtiden för svensk racing – del 1
- 2014-01-05 Racing Bar Trophy och behovet av nya idéer
- 2013-11-26 Svensk motorsport behöver en ny Super Swede och St
- 2013-11-07 Vad är SBFs roll när det gäller svensk motorsport
- 2013-10-30 Det började med folkparkerna, fortsatte med Bingol
- 2013-10-12 De dåliga nyheterna är många i svensk motorsport -
- 2013-10-02 Stockholm Motor & Sport Festival – en vision!
- 2013-10-01 Goodwood är det perfekta racingevenemanget med någ
- 2013-09-23 Idag skulle Anders Kulläng ha fyllt 70 år
- 2013-09-20 Goodwood ger verkligen racingpubliken vad den vill
- 2013-09-19 150 000 åskådare kan inte ha fel - Goodwood har al
- 2013-09-18 Resan till Goodwood började med ett besök av Brook
- 2013-09-13 SM-silver med Volvo och OK Motorsport 1985
- 2013-09-12 SM-Guld med OK Motorsport 1984
- 2013-09-02 Bilsporten och rättvisan
- 2013-08-28 Volvo och motorsport – Hur tänker man?
- 2013-08-13 Behövs det verkligen fler svenska motorsporttalang
- 2013-08-06 10 tips till Mike Luff för att få mer publik till
- 2013-07-17 Gator & torg som i Malung är vad svensk motorsport
- 2013-07-08 Intresset för entusiastfordon ökar när motorsporte
- 2013-06-20 Ägandet är en sak men underhåll är något annat – E
- 2013-06-11 Rallyföraren låg på taket sex timmar efter att han
- 2013-04-23 Safarirallyt - en svensk historia
- 2013-04-19 Allt svenskt hopp försvann samtidigt i Le Mans 197
- 2013-04-15 En av Sveriges meste Le Mans förare
- 2013-03-28 Volvo och motorsport – hur länge varar nuvarande e
- 2013-03-10 Svensk motorsport lever farligt just nu
- 2013-03-08 Volvo har hamnat i premiumfällan
- 2013-01-21 Clubman innebär mest fart för pengarna
- 2013-01-17 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-16 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-15 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-14 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-13 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-11 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-10 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2012-11-26 Sätt förarens prestation i centrum istället för te
- 2012-11-21 Formelbilar måste fungera som en början till något
- 2012-11-12 Svarta Masken lägger hjälmen på hyllan
- 2012-11-11 Växjögruppen hjälpte Stefan Johansson till Formel
- 2012-11-08 Alla behöver inte ha ambitionen att vinna i gokart
- 2012-11-03 Det har hänt förr att bilmärken har försvunnit
- 2012-11-01 Clubracing - Något att skämmas för?
- 2012-10-16 Vilka bilar blir framtida samlarobjekt?
- 2012-07-15 Power Meet ur en körkortslös ung mans perspektiv
- 2012-07-15 Svensk racing och instegsklasser
- 2012-07-08 Semestertider = mycket folk i farten - Erics blogg
- 2012-07-06 Cruisingchaffis i Västerås i en Cadillac cabriolet
- 2012-06-23 Behövs det fler ungdomar i bilsporten?
- 2012-05-31 30 år sedan den första deltävlingen i Volvo Turbo
- 2012-05-26 Några resetips för den som vill uppleva Le Mans 2
- 2012-03-09 Anders Kulläng - en jäkel på att köra bil och kvic
- 2012-02-29 Svenskt Sportvagnsmeeting och Velodromloppet är fö

