Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Racingkriget - Del 4 om Porsche Carrera Cup


Porsche Carrera Cup utvecklades väl under Flash Engineering och det var Thomas Johanssons förtjänst. Foto: Christer Ljungaeus.

2004 var Carrera Cup en av STCCs stora nyheter. Klassen körs runt om i världen och reglementet regleras av Porsche som även äger varumärket Carrera Cup. Upplägget initialt för Carrera Cup Scandinavia påminde lite om hur man kör serien i Asien. Den dåvarande entreprenören, Podium Racing, skulle sköta bilarna och förarna skulle bara komma med ”hjälmen under armen” till tester och tävlingarna. I Asien funkar upplägget men i Skandinavien visade sig affärsmodellen inte fungera alls, i alla fall inte för Podium.



I Asien har varje bil EN mekaniker och det finns EN ingenjör på tre bilar. I Sverige vill alla förare ha sin egen ingenjör och minst två mekaniker plus däckansvarig m fl har blivit normen här. I Asien var det ett enklare upplägg rent sportsligt då alla hade lika dåligt inställda bilar och personalkostnaden är en helt annan än här hemma. Första året hade Carrera Cup dessutom gästförare och det var inte vilka kändisar som helst - Mika Häkkinen och Stefan Johansson var några som kom med hjälmen under armen för att ratta gästbilen. Detta var bra för Carrera Cup men mindre bra för Podiums ekonomi.

Hösten 2005 blev det en rejäl konkurs för Podium. För många ”kockar” som avlöst varandra vid soppkitteln, ett affärsmässigt riskabelt upplägg, för stora utgifter och för små intäkter var huvudorsaken till sammanbrottet. Listan på fordringsägare var så lång att den var i bokstavsordning för att kunna bli överskådlig. Det var många som förlorade pengar på denna konkurs, men grundaren av Podium var nog den som förlorade mest.


Till säsongen 2006 hade Flash Engineering (FE) köpt Podiums konkursbo. Med friska Porschepengar och ett annat upplägg blev det en enklare resa att driva Carrera Cup än vad Podium hade haft. Det kanske inte riktigt var att komma till ett dukat bord för FE men som sagt konceptet är väl utvecklat av Porsche och Carrera Cup är en intressant klass att köra.

FEs upplägg var det vanliga för skandinaviska team – man köper sitt tävlingsredskap och driver den i egen regi med egen personal. Man köper reservdelar av Porsches entreprenör och däck av Porsches samarbetspartner. En bra affär således och speciellt för Flash Engineering som kunde tjäna pengar på bilar, reservdelar, däck och få del av intäkter från Porsches samarbetspartners. FE fick dessutom behålla 100 000 av den startavgift man tog ut av teamen för varje ekipage och STCC fick 10 000. I depån gick snacket om att Porsches pengar även subventionerade FEs satsning på STCC med BMW.


Porsche Carrera Cup utvecklades därefter väl under Flash Engineering, men det var nog inte Jan Nilssons förtjänst. Som ansvarig för Carrera Cup var det Thomas Johansson som var den team, förare och samarbetspartners hade kontakt med. Thomas var rätt man som ”Cup general” och bara goda ord har sagts om hans arbete. Även KMS, hade bara lovord att säga om Thomas arbete med Carrera Cup. En som bidrog med att Carrera Cup fungerade så bra tillsammans med FE var även Roger Axelsson.

När det gällde Carrera Cup såg man inte så mycket av Jan ”Flash” Nilsson, han hade fullt upp med BMW och STCC. Men inför säsongen 2008 kallade han till presskonferens i samband med att teamen skulle hämta sina nya tävlingsbilar. Nu skulle det köras ”Carrera Cup on Ice”. Sveriges vintrar var av den sorten att det fanns sjöisar i stora delar av landet så idén var inte helt fel. Men av det projektet blev det bara en presskonferens och ett videoklipp med en sladdande Porsche försedd med dubbade Michelindäck. Sedan blev det väldigt tyst om en vinterserie för Porsche Carrera Cup.

2011 började Carrera Cup gå lite kräftgång, trots många bilar i serien blev det ett snitt på 15,5 bilar per tävling när man räknade ihop tävlingssäsongen. 2010 hade FE dragit igång Porsche Challenge, ett Porschekoncept för äldre bilar, och 2011 var det Carrera Cup och Challenge. Men något var på gång skulle det visa sig.

I STCC-depån pratade Flash sig varm för den nya TTA-serien och i det snacket ingick att 2012 skulle man vara huvudklassen då STCC varken skulle ha banor, STCC-team eller förare. Detta snack spred man även i Stuttgart och där var man väldigt nöjda med hur Carrera Cup hade utvecklats så det tog ett tag innan Porschefolket förstod vad som höll på att hända. Förutom TTA skulle det även köras Porsche Challenge där Flash hade öppnat upp klassen även för helt nya bilar, helt i strid med Porsches intentioner som var att Carrera Cup skulle köras ihop med STCC. Med en entreprenör som konkurrerar ut sin huvudman med att starta en egen serie sade Porsche upp kontraktet med Flash Engineering våren 2012. Till ny entreprenör utsågs KMS, dvs Kristoffersson Motorsport, som tävlat i STCC med VW-produkter sedan 1998. VW och Porsche är koncernsyskon så detta var ett mycket logiskt beslut som borde ha tagits betydligt tidigare när Flash utmanade Porsche genom att starta en egen Porscheserie.

Flash vore inte Flash om han inte hade ett ”Åsa-Nisse-tricks” i bakfickan. Åsa-Nisse är den klurige lantisen som egentligt inte arbetar med något, utan snarare handlar hans och kompisen ”Klabbarparns” äventyr om tjuvskytte och att de uppfinner olika saker (enligt Wikipedia). För Flashs del innebar detta ”tjyvskytte” att han, antagligen för att utmana Porsche, knöt ett sponsoravtal med Carrera glasögon för att kunna kalla Porscheserien i TTA för Carrera – GT Cup. Något för Porsches jurister att bita i, men inte så smart att avsluta ett mångårigt samarbete med för Flash.

Av Eric Lindgren





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport