Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Hatten av för Janne Blomqvist och TS Motorblogg samt lite Opel-spotting


Opel döpt till "The Joy Killer" tillsammans med delägaren som inte är 70 år utan 30 vid fototillfället...Foto: Eric Lindgren


Opeln bakom en silverfärgad Amazon som kördes av nuvarande Motorprinsens pappa i orange overall. Foto: Eric Lindgren

Jag började skriva på nätet 1998 under pseudonymen "Svarta Masken". Sedan dess har det blivit en hel del skrivande för mig, både på nätet och i de bilagor som jag har producerat. Under åren har det funnits en hel del skribenter som varit verksamma men som av olika skäl gått i depå. Det har även startats en hel del "motorbloggar" där man utlovat kontinuitet och avslöjanden, men samtliga dessa har varit kortlivade. Idag är det inte många aktiva skribenter kvar som orkar hålla igång en blogg, därför vill jag lyfta på hatten för två man som orkar producera ord utan att tröttna. De jag tänker på är Janne Blomqvist och Tommy Svensson.


F1-bloggaren Janne Blomqvist är kommentatorn som tillsammans med Eje Elgh är en del av F1-upplevelsen när tv-soffan intas. Både Janne och Eje gör ett strålande jobb i tv-studion och det räcker inte med att kommentera för Janne. På F1-bloggen produceras det bloggar i en omfattning som får mig att undra om Janne gör något annat än tänker och lever F1.

Tommy Svensson, TS Motorblogg, har också en imponerande kapacitet. De flesta av veckans dagar producerar han en blogg som numera omfattar det mesta av motorsport, både nationellt och internationellt. För mig är Tommy Svensson den engagerade motorsportentusiasten som har full koll på vad som händer i den lokala motorklubben, som funktionär ute på rallysträckorna samt bakom ratten i sin silverfärgade Volvo VOC. TS Motorblogg förmedlar de tankar och den entusiasm som finns på gräsrotsnivå. Tommy hoppas och vädjar att svenska företag och generalagenter ska få upp ögonen för motorsport och svenska talanger i likhet med många ute i landet. Tyvärr verkar han inte bli bönhörd. Tommy gillar även Opel och det är kul med hans Opel-spotting. Nedan följer mitt bidrag till denna Opel-Spotting.

1980 blev jag tillsammans med en kamrat, ägare till en Opel Rekord av 70-års modell. Bilen inköptes för 500 spänn och kördes från bilhandlaren. På en av de större gårdarna arrangerades det isracing på helgerna med gamla bilar och vi skulle vara med. Reglementet var bakhjulsdrift, max 2-litersmotorer och gamla rallydäck. De flesta av konkurrenternas bilar var Volvo, Amazoner och 140:or. Det var ett celebert sällskap som utgjorde startfältet i något som måste anses som ett svartrace. Det var schyssta men tuffa tag under dessa helger. Första säsongen bytte vi två kylare under hela säsongen medan det under andra säsongen gick åt 2-3 kylare per helg, kampen hårdnade m a o som brukligt i motorsport.

Opeln visade sig vara en vinnare och min största merit var att köra upp mig från sista startplats till en andraplats i den stora finalen. Opeln gillades inte av arrangören så när motorn skar så var det slut på det roliga för oss. Detta till arrangörens stora belåtenhet. Han fick meddelandet per telegram när han befann sig på skidresa i Verbier. Telegrammet skapade en viss oro innan budskapet kom fram till mottagaren som ansåg att "har det hänt något viktigt ska man skicka telegram". Detta var som ni förstår innan det fanns mobiltelefoner och internet.

Av Eric Lindgren





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport