Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Sportslig rättvisa i standardvagnsracing


Standardbil...Foto: Eric Lindgren.


...och standardbil. -Foto: Eric Lindgren.

Det talas mycket om brist på sportslig rättvisa i WTCC och STCC. De flesta SMS som skickas till oss under Eurosport-sändningarna innehåll klagomål på både det tekniska reglementet och stallorder.



Men egentligen har aldrig tävlingar med standardbilar - där olika märken möts - varit förarnas sportsliga mötesplats. I stället är det bilmärken/-modeller som tävlar mot varandra. Av tradition har man delat in bilarna i olika cylindervolymsklasser för att ge möjlighet att tävla med alla storlekar på bilar. Oavsett om man valt att köra enligt enkla regelverk som Grupp 1, Gr. N eller mer avancerade som Gr. 2, Gr. A, så har ett eller ett fåtal bilmärken dominerat. Abarth 1000, Mini Cooper S, Lotus Cortina, Alfa GTA, Escort BDA, Ford Capri, BMW CSL är några exempel på "specialare" som kvickt förvandlade konkurrenterna till mobila chikaner!

När Alan Gow skapade ett nytt BTCC-reglemente gjorde han bl.a. följande viktiga förändringar:

1) En enda klass där alla hade 2-litersmotorer
2) Ett segment av bilar / 4 dörrar, minimilängd etc
3) Varvtalsbegränsning
4) Tillräckligt med tillåtna modifieringar så att (nästan) alla kunde vara med.


Som bekant blev det en succé och när FIA följde efter valde man att ta hela konceptet och även frångå de tidigare långdistansloppen. Men även Super Touring hade sina sportsliga problem med fram- kontra bakhjulsdrift, för att inte tala om de fyrhjulsdrivna Audi-bilarna...

För den som har behov av att bilsport ska innehålla så mycket sportslig rättvisa som möjligt, finns endast enhetsklasser.
Där ges möjlighet att mäta förarnas (och teamens) prestationer på ett annat sätt. Det kan möjligen bli lite enahanda med en enda biltyp på banan men ofta uppvägs det av spännande race. Men att låta en enhetsklass bli huvudnummer brukar aldrig fungera. Tävlingar mellan märken/modeller lockar en stor del av publiken, även om man vet att det inte är 100% sportsligt rättvist.

Av Leif Lindström






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport