
SAAB och projekt 92

”UrSaaben” den första prototypen bär tydlig inspiration från flyget. Foto: Bo Lindman

J29 ”Tunnan” Saabs viktigaste produkt vid tiden för Saab-bilarnas introduktion på marknaden. Säkerhetspolitik var då viktigare än bilproduktion. Numera kanske inte något dessa områden prioriteras i Sverige? Foto: Bo Lindman
Att GM inte lyckats speciellt bra i sitt ägande av Saab, eller förvaltande av varumärket är nog de flesta överens om. Men det kanske i sammanhanget också kan vara intressant att fundera på hur det hela började långt innan GM klev in på arenan den 15 dec 1989.
Redan kring 1944 när man i Linköping började se ett slut på den österrikiska f.d. korpralens galna nationalsocialistiska utsvävningar, antog man att konstruktion, utveckling och tillverkning av militära flygplan riskerade att bli en avsevärt mer begränsad affär än hittills under orosåren. Bland de många olika alternativen fastnade man för tre civila projekt med projektnummer 90. 91 och 92. Det första med nr 90 var det tvåmotoriga trafikflygplanet Saab Scandia, föregångare till senare tiders Saab 340 och 2000. Det andra med nr 91 var Saab Safir, även kända som SK50 i flygvapnet. Alltså det enmotoriga skol- och affärsflygplanet. Det tredje slutligen var alltså bilprojektet under Gunnar Ljungströms ledning.
Det var inte helt okontroversiellt ens då. Men dåvarande VD drev igenom projektet, trots en del tveksamma röster i både ledning och styrelse. Bilprojektet var trots allt det projekt som kom att överleva de andra bägge civila projekten, trots att dessa onekligen låg närmare Saabs kärnverksamhet. Hur kunde det bli så?
Jo, det kom en annan galning emellan på den internationella arenan, som kallade sig ”stålmannen”. För oss icke ryskspråkiga mer känd som Stalin. Denna despot som inte på något sätt stod den f.d. österriskiska korpralen efter i galenskap, hade en annan syn på tingens ordning här i världen än vad västvärlden ville inse (även om man nog visste, men inte vågade öppna ögonen i tid)
Hur som helst kvarstod behovet av militära flygplan på ett helt annat sätt än vad Saabs ledning och våra politiker förutsåg 1944 och några år därefter. Behovet till och med ökade markant, då Sverige geografiskt befann sig i det ”nya” hotets omedelbara närhet.
Ganska snart satt Saab med ett helt annat problem än det man förberett sig på. Efterfrågan och behovet av militära flygplan gjorde att de civila projekten snarare blev en gökunge i boet för Saab, som pressades av försvarsmakten och regeringen att flytta sitt fokus till den militära produktionen. Det fick till följd att Saab i förtid lade ned trafikflygplanet Scandia och outsourcade kvarvarande kontrakterad och beställd produktion till Fokker i Holland.
Det hette att Scandia lades ned pga bristande lönsamhet och att marknaden inte såg så positiv ut för den typen av flygplan som man först trott. En ”maskirovka” som många förmenta och etablerade ”nutidshistoriker” fortfarande tror på. Verkligheten är den att Saab mer eller mindre beordrades av staten att lägga allt sitt fokus på att producera de nya jaktplanen med J29 Tunnan i spetsen.
Det fanns helt enkelt inte plats och personal tillräckligt för att fortsätta det civila projektet. Svepskälet till den nedlagda produktionen var mer tillrättalagd för att inte oroa medborgarna över att Saabs militära produktion återigen var avgörande för landets säkerhet.
För det ”civil-militära” projektet Saab 91 Safir, blev utvecklingen delvis en annan. Flygvapnet var i starkt behov av fler och moderna skolflygplan för att utbilda alla de kommande kullarna av fältflygare som skulle bemanna upp det som snart skulle bli världens 4:e största flugvapen.
Man hade sett sig omkring i utlandet, men synergierna med ett svenskt skolplan tippade över till Saabs favör, trots att även detta delvis inkräktade på den rent militära produktionen.
Däremot blev det inte mycket av satsningen på Safiren som affärs- och reseflygplan, även om del såldes som detta. Bl.a. hade flygintresserade Erik Carlsson ”på taket” en privat Saab Safir.
Det var alltså i denna miljö, där produktionen av stridsflygplan till det svenska flygvapnet hade högsta prioritet, som den nya bilen skulle tillverkas. Flygvapenledningen beklagade sig tidigt hos Saab över denna gökunge i boet. Man ansåg att såväl personal och medarbetare gjorde bättre nytta om de tillverkade flygande tunnor istället för små ”gröna grodor”. Även hos huvudägarfamiljen Wallenberg fanns det delade meningar om man skulle satsa vidare på biltillverkning eller inte.
Att biltillverkningen trots allt ändå fick leva vidare kan säkert till viss bero på att de f.d. flygplanfabrikerna ute på Stallbacka ängar började bli mindre ändamålsenliga för flygplansproduktion. Kostnaderna för att modernisera fabriken för tillverkning av moderna och allt större jetflygplan, översteg kostnaderna för att bygga ut flygfabrikerna i Linköping.
Tunnan kanske hade varit möjlig att tillverka i Trollhättan, men knappast A32 Lansen eller J35 Draken. Därför fick bilfabriken leva vidare, men det var nog inte så långt borta att den enda tillverkade Saab-bilen hade hetat Saab 92 och att uppföljaren 93:an som kom 1956 aldrig hade fått se dagens ljus.
Därför är det nog inte helt osant att påstå att det långsiktiga och strategiska tänkandet kring Saabs biltillverkning aldrig riktigt fick blomma ut. Biltillverkningen utvecklades till ett ”sidospår” något som man nog inte föreställde sig när beslutet togs om projekt 92 i slutet av andra världskriget. Gökungen fick leva vidare i skuggan av den mer lukrativa flygplanstillverkningen, senare i skuggan av den lika lönsamma lastbilstillverkningen i Saab-Scania. Men dock alltid som ”lillebror” i koncernen.
Av Bo Lindman
- 2018-03-21 Veteranresan del 3 - nattklubbsbesök, vinterförvar
- 2018-03-19 Veteranresan del 2 - Resan är målet och tvångsklip
- 2018-03-18 Veteranresan del 1 - Eller hur 40 man blir 6
- 2018-01-31 Systemet med pay drivers innebär att pengar går fö
- 2018-01-24 Om jag var Bilsportförbundet ordförande
- 2018-01-14 10 frågor till dem som vill börja tävla i motorspo
- 2017-12-21 Rättvisa i motorsport med den svenska modellen ell
- 2017-12-10 Motorsport ska utövas av de som har råd
- 2017-08-31 Mörkrädsla gjorde mig till en snabb rallyförare sä
- 2017-08-21 För mig är en rallybil värd 0: - säger Stig Anderv
- 2017-08-20 Jag växer aldrig upp säger Stig Andervang
- 2017-08-19 16 år efter att ha lagt hjälmen på hyllan vinner S
- 2017-08-18 Stig Andervang berättar – Jag ledde Himalayarallyt
- 2017-08-17 Stig Andervang berättar – Himalayarallyt var livsf
- 2017-08-13 Stig Andervang berättar – I South Swedish Rally 19
- 2017-08-12 Stig Andervang från Fritsla tog sig hela vägen til
- 2017-08-11 Stig Andervang fick kartläsarna att gråta av skräc
- 2017-05-13 Motorsport handlar om driften...
- 2017-04-05 Att starta ett STCC-team del 5 – Allt klart för pr
- 2017-04-03 Att starta ett STCC-team del 4 – Förberedelserna
- 2017-03-31 Att starta ett STCC-team del 3 – Bilköpet
- 2017-03-29 Att starta ett STCC-team del 2 – Avtalet
- 2017-03-28 Att starta ett STCC-team del 1 – Bakgrund
- 2017-02-08 Ett äventyrligt event i Värmlandsskogarna i samban
- 2017-02-07 En riktigt dålig affär i rallyskogen
- 2017-01-18 Förmånen att få leva sina drömmar
- 2016-10-29 Tack vare Porschen blev jag inblandad i svensk rac
- 2016-10-28 Porscheköpet som blev en enda lång prövning
- 2016-10-27 En fin Porsche var drömbilen
- 2016-09-21 15 år sedan - STCC-stjärna för en helg
- 2016-09-19 15 år sedan - Hur svårt är det att köra en STCC-fi
- 2016-08-25 VM-deltävlingen RAC-rallyt 1979 - ett riktigt även
- 2016-08-24 VM-deltävlingen RAC-rallyt 1979 - ett riktigt äve
- 2016-07-09 Inge Hammarströms Oldsmobile Cutlass Supreme
- 2016-07-01 Den sista resan med Mallocken eller klubbracing nä
- 2016-06-27 Min karriär som kartläsare blev kort men intensiv
- 2016-06-13 Racingkriget - del 9 om hur STCC-katastrofen kunde
- 2016-06-11 Racingkriget - del 8 om framtiden för svensk motor
- 2016-06-10 Racingkriget - Del 7 om den som gapar efter mycket
- 2016-06-09 Racingkriget - Del 6 om att inga team protesterade
- 2016-06-07 Racingkriget - del 5 om när Flash återigen blev de
- 2016-06-06 Racingkriget - Del 4 om Porsche Carrera Cup
- 2016-06-05 Racingkriget - del 3 om Flash Engineering efter ti
- 2016-06-03 Racingkriget - del 2 om STCCs begynnelse
- 2016-06-01 Racingkriget - del 1 om att allt startade när STCC
- 2016-05-13 Morgan – en perfekt bil för en småbarnsfar
- 2016-05-12 Den som har ägt en Morgan har inte levt förgäves*
- 2016-05-05 Resan till Nürburgring - en riktig bilhistoria del
- 2016-05-04 Resan till Nürburgring - en riktig bilhistoria del
- 2016-05-02 Porschen som blev en Mini Cooper Cabriolet
- 2016-04-29 Fem man i en Porsche Turbo
- 2016-03-16 Sportcars byggde framgångsrika racersportbilar med
- 2016-03-15 Tommy ”Slim” Borgudd – en av få svenskar som tävla
- 2016-03-14 Hur undviker man wobbling vid körning med släpvagn
- 2015-12-10 Rallyförarna är sig själva och många är riktiga pr
- 2015-12-09 Att se på rally gratis anses som en rättighet av m
- 2015-12-08 Hur kan man göra rally-SM mer publikvänligt?
- 2015-12-07 Rally-SM är för rätt arrangör en oslipad diamant
- 2015-12-03 Rally nu och innan Audi lanserade Quattro
- 2015-12-02 240:an räddade Volvo och P G en gång i tiden
- 2015-12-01 När SAAB slutade tävla i rally 1980 försvann något
- 2015-11-19 En historia om att köpa en ny bil
- 2015-11-18 Sportslig rättvisa i standardvagnsracing
- 2015-11-17 Bromsning av en racingmotor mitt i Stockholm på 70
- 2015-11-12 Hatten av för Janne Blomqvist och TS Motorblogg sa
- 2015-08-13 Stig Andervang satsade verkligen allt för att köra
- 2015-07-09 75% folkfest och 25% motorsport var det som lockad
- 2015-06-15 Stig Andervang förbereder sig inför Midnattssolsra
- 2015-05-21 Att transportera en tävlingsbil på 60 talet
- 2015-05-13 Är TTA motorsportens svar på brottningens wrestlin
- 2015-05-05 En dag på racerbanan - Erics blogg
- 2015-03-31 Ambitionen är att motorsporten även ska attrahera
- 2015-03-30 Kunskapen om motorsport i styrelserummen måste öka
- 2015-03-18 Besöket av SM i isracing för bilar i Morjärv och Ö
- 2015-03-03 Finlands sak blir vår när Marcus överraskar i Form
- 2015-02-18 Vettiga affärsmodeller saknas i motorsport
- 2015-02-02 Att köpa en racerbil utan att ha ett garage eller
- 2015-01-30 Vad har varit mest populärt på svenska racerbanor?
- 2015-01-23 Föryngring nödvändig för att nå framtidens besluts
- 2015-01-19 Rallyförare vs racerförare – vilken kategori är sn
- 2014-10-24 It´s rolling sa Stig Andervang till en förtvivlad
- 2014-10-02 Stig Andervang berättar – ny artikelserie
- 2014-08-03 Leif Lindström berättar historien om Kanonloppet
- 2014-07-17 Stig Andervang reflekterar över Midnattssolsrallyt
- 2014-07-11 Det var kul så länge det varade tycker Stig Anderv
- 2014-07-10 Snöskyffel hjälper Stig Andervang i Midnattssolsra
- 2014-07-09 Jag har ingen taktik säger Stig Andervang inför st
- 2014-07-08 Stig Andervang har hektiska dagar för att komma ti
- 2014-07-07 Stig Andervang överraskar med att komma till start
- 2014-06-10 Historisk racing i medvind?
- 2014-06-05 Utan breddracing blir det inga elitsatsningar?
- 2014-05-26 En trevlig helg med brittiska bilar, veteranbåtar,
- 2014-05-19 Folkligt och festligt när Motordagen i Igelfors fi
- 2014-05-05 Le Mans är som tio STCC-race, några Gröna Lund och
- 2014-03-11 NGTC är framtiden för svensk racing – del 4
- 2014-03-10 NGTC är framtiden för svensk racing – del 3
- 2014-03-07 NGTC är framtiden för svensk racing – del 2
- 2014-03-06 NGTC är framtiden för svensk racing – del 1
- 2014-01-05 Racing Bar Trophy och behovet av nya idéer
- 2013-11-26 Svensk motorsport behöver en ny Super Swede och St
- 2013-11-07 Vad är SBFs roll när det gäller svensk motorsport
- 2013-10-30 Det började med folkparkerna, fortsatte med Bingol
- 2013-10-12 De dåliga nyheterna är många i svensk motorsport -
- 2013-10-02 Stockholm Motor & Sport Festival – en vision!
- 2013-10-01 Goodwood är det perfekta racingevenemanget med någ
- 2013-09-23 Idag skulle Anders Kulläng ha fyllt 70 år
- 2013-09-20 Goodwood ger verkligen racingpubliken vad den vill
- 2013-09-19 150 000 åskådare kan inte ha fel - Goodwood har al
- 2013-09-18 Resan till Goodwood började med ett besök av Brook
- 2013-09-13 SM-silver med Volvo och OK Motorsport 1985
- 2013-09-12 SM-Guld med OK Motorsport 1984
- 2013-09-02 Bilsporten och rättvisan
- 2013-08-28 Volvo och motorsport – Hur tänker man?
- 2013-08-13 Behövs det verkligen fler svenska motorsporttalang
- 2013-08-06 10 tips till Mike Luff för att få mer publik till
- 2013-07-17 Gator & torg som i Malung är vad svensk motorsport
- 2013-07-08 Intresset för entusiastfordon ökar när motorsporte
- 2013-06-20 Ägandet är en sak men underhåll är något annat – E
- 2013-06-11 Rallyföraren låg på taket sex timmar efter att han
- 2013-04-23 Safarirallyt - en svensk historia
- 2013-04-19 Allt svenskt hopp försvann samtidigt i Le Mans 197
- 2013-04-15 En av Sveriges meste Le Mans förare
- 2013-03-28 Volvo och motorsport – hur länge varar nuvarande e
- 2013-03-10 Svensk motorsport lever farligt just nu
- 2013-03-08 Volvo har hamnat i premiumfällan
- 2013-01-21 Clubman innebär mest fart för pengarna
- 2013-01-17 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-16 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-15 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-14 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-13 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-11 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2013-01-10 Peggen Anderssons tankar om ett framtida reglement
- 2012-11-26 Sätt förarens prestation i centrum istället för te
- 2012-11-21 Formelbilar måste fungera som en början till något
- 2012-11-12 Svarta Masken lägger hjälmen på hyllan
- 2012-11-11 Växjögruppen hjälpte Stefan Johansson till Formel
- 2012-11-08 Alla behöver inte ha ambitionen att vinna i gokart
- 2012-11-03 Det har hänt förr att bilmärken har försvunnit
- 2012-11-01 Clubracing - Något att skämmas för?
- 2012-10-16 Vilka bilar blir framtida samlarobjekt?
- 2012-07-15 Power Meet ur en körkortslös ung mans perspektiv
- 2012-07-15 Svensk racing och instegsklasser
- 2012-07-08 Semestertider = mycket folk i farten - Erics blogg
- 2012-07-06 Cruisingchaffis i Västerås i en Cadillac cabriolet
- 2012-06-23 Behövs det fler ungdomar i bilsporten?
- 2012-05-31 30 år sedan den första deltävlingen i Volvo Turbo
- 2012-05-26 Några resetips för den som vill uppleva Le Mans 2
- 2012-03-09 Anders Kulläng - en jäkel på att köra bil och kvic
- 2012-02-29 Svenskt Sportvagnsmeeting och Velodromloppet är fö

