Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

16 år efter att ha lagt hjälmen på hyllan vinner Stig Andervang i Holland


Stig Andervang laddar med en Nissan 350Z på rallyvägarna i Holland 2010.


Stig laddar med en Ford RS200 på rallyvägarna i Holland i mitten av 80-talet

2010 fick Stig chansen att tävla i Holland igen och han tog chansen.

Stig Andervang, en av Sveriges snabbaste rallyförare avslutade sin aktiva karriär 1994. Han hade då blivit holländsk mästare och vunnit en mängd tävlingar. Stig var känd för att sätta skräck i kartläsarna men en av hans gamla kartisar tyckte nu att det var dags att Stig och han fick se om de gamla takterna satt i fortfarande. 1984 vann Stig och André Schoonenwolf Hallendroomrallyt och nu var det dags att mäta krafterna med de närmare 100 bilar som var anmälda.



Rallyt går på både asfalt och grusvägar och det är luriga förutsättningar på mycket snabba vägar. Stig fick testa bilen, en etanoldriven Nissan 350Z Challenge som väger 1500 kg och har 350 hästkrafter, på racerbanan Zandvoort. Det här var inget som varken Stig eller teamet, Bas Koeten Racing, gillade. Stig var förbannad för att man hade fel typ av däck och teamet gillade inte att Stig åkte av när gränserna skulle testas. Ut till första sträckan fick Stig dessutom problem med gaspedalen som en tidigare förare hade modifierat så att Stig hade full gas när han bromsade. Det blev att stanna för att ”bonnmeka” och bryta isär pedalerna.

På första sträckan fick Stig däng med 5 sekunder och på den andra 6, men nu hade hårdingen från Fritsla fått upp ångan och var ordentligt laddad. På sträcka tre fick ledaren spö med 6 sekunder och sedan ytterligare 5 på sträcka fyra. På den femte tokladdade den holländske föraren så hårt att han hamnade i en kanal med endast en liten del av taket ovanför vattenytan. Förare och kartläsare klarade sig oskadda men bilen var bara att skicka till skroten. Därefter vann Stig även de tre följande sträckorna.






Nu hade Stig fått blodad tand och beordrade teamet att modifiera bilen efter hans direktiv, vilket innebar bl a att bilen höjdes, nya fjädrar monterades och slicksen som var bra på ren asfalt byttes mot mönstrade däck då det ofta var en blandning av grus och asfalt på sträckorna. Teamet var lite bekymrade över att bilen inte höll utställningsklass längre då lampor och kofångare hängde efter bilen. Det var inget som bekymrade Stig som kom i mål som överlägsen segrare i klassen. Nu var teamet desto gladare och den efterföljande prisutdelningen blev något alldeles extra.

- Jag firades som om jag vunnit hela tävlingen och överallt kom det fram folk som kom ihåg när jag körde Ford RS200 i mitten av 80-talet. Man hade med sig gamla bilder som jag fick signera och en rallyförare kom fram till mig och sa att det var min förtjänst att han började köra rally då han som 7-åring hade sett min framfart med RS200:an. En annan kille berättade att hans mamma hade varit kartläsare åt mig och det stämde ju eftersom jag hade kvinnliga kartläsare också, avslutar en nöjd Stig.

Av Eric Lindgren






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport