Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Att starta ett STCC-team del 1 – Bakgrund


Under 80-talet kom en stor del av mina intäkter från motorsport. OK Motorsport...Foto: Christer Ljungaeus


...och Clarion Bilstereo tillhörde reklambyråns uppdragsgivare. Foto: teambild.se

2007 kom ett nytt bilmärke till STCC och i en artikelserie tänkte jag berätta om spelet bakom kulisserna när det gäller att starta ett STCC-team. För många förare är det en dröm att få köra STCC och livet i rampljuset får kosta nästan vad som helst. För mig var det emellertid affärsmässiga grunder som fick mig att engagera mig i denna satsning.



I början av 80-talet startade jag en reklambyrå tillsammans med en kompanjon. Vår första kund var Clarion Bilstereo som var mycket aktiv när det gällde motorsport och sponsring. Min uppgift här var att ta fram en grafisk profil, dekor av olika fordon samt annonser och marknadsmaterial. När jag några år senare fick arbeta med OK och deras motorsportsatsning bestod mitt levebröd till stor del av motorsportrelaterade intäkter. Efter tiden med reklambyrå blev jag anställd, men även här blev det ett antal sponsringsprojekt men då som köpare av dessa tjänster.

2002 sa jag upp mig från min dåvarande tjänst som VD på ett holländskt dotterbolag då det efter nio år var dags för något nytt. Tanken var att hitta en ny anställning men det blev istället en egen konsultverksamhet inom marknadsföring och försäljning.


1999 hade jag, på en Racing Bar-afton, träffat en racerförare vars farbror jag en gång hade hjälpt med lite OK-sponsring till dennes F3-satsning. Racerföraren spände ögonen i mig och undrade varför jag inte hade hjälpt honom. Detta initiativ, att våga fråga, uppfattade jag då som något positivt och ett samarbete med racerföraren inleddes. Racerföraren hade en del intressanta kontakter bl a på en stor varuhuskedja som jag ville sälja företagets produkter till. Dessutom ansågs han lovande och var en charmig säljartyp. Vårt samarbete inleddes emellertid med att jag fick hjälpa honom med att sanera gamla skulder, bl a var han skyldig gemensamma vänner för en F3-motor. En avbetalningsplan gjordes upp och jag såg till att skulden blev betald.


Att racing och STCC är en stökig bransch fick jag klart för mig då racerföraren behövde alltmer hjälp med att skriva brev i samband med olika avtal tecknades, men även skulle omförhandlas. Jag kunde även hjälpa honom med ekonomiska spörsmål och under 2001 så finansierades hans säsong till stor del av medel som jag ordnade fram.

2003 var det dags för en större STCC-satsning men under året insåg jag att det inte blev något arvode över till min konsultverksamhet, alla intäkter gick till att betala för att kunna tävla, och våra vägar skildes åt under några år. Hösten 2005 kontaktade racerföraren mig då man hade en betald plats över, den som skulle ha åkt med hade fått förhinder, till Shanghai. Racerföraren skulle köra en deltävling i Porsche Carrera Cup Asia som kördes som förlopp till F1. Vi hade trevligt under resan och racerföraren höll på att skrälla i loppet när han blev påkörd och fick bryta.

När vi hade kommit hem från Shanghai gick det företag, tillika racerstall, där racerföraren även var delägare, i konkurs. Min konsultverksamhet hade väl inte gått så där lysande som jag hoppats på och därför beslöt vi oss inför 2006 att dra igång ett antal gemensamma projekt. Vi delade in projekten i tre olika delar – en del för lokala företag i den lilla stad som jag hade varit verksam i när jag startade reklambyrå och som racerföraren bodde i, en ”Business Club” där ambitionen på sikt var att utbyta affärskontakter mellan Skandinavien och Asien samt en del som baserades på STCC. Affärsmässigt funkade 2006 rätt hyggligt som uppstartsår men sportsligt blev året inte så bra då racerföraren antagligen inte var rätt man att utveckla den nybyggda STCC-bilen åt det team han då tävlade för.

Efter STCC-finalen 2006 fanns det bara ett alternativ för racerföraren och mig för att kunna tävla 2007, och det var att starta ett eget team. Antalet platser i STCC är starkt begränsat och inga lediga alternativ fanns för racerföraren av olika skäl. Våra alternativ var att antingen tävla i STCC eller också i Porsche Carrera Cup.

Nästa del kommer bl a att handla om avtalet som tecknades hösten 2007, publiceras här i morgon.

Av Eric Lindgren







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport