Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Att starta ett STCC-team del 2 – Avtalet


Efter hemkomsten från Shanghai 2005 drog vi igång ett antal projekt. Foto: Eric Lindgren


Vid STCC-finalen 2006 var det premiär för "Katrineholmaren", en maträtt som ingick i projektet "Jakten på K.Holm". Foto: Eric Lindgren

Igår publicerades del 1 i en artikelserie om att starta upp ett nytt STCC-team. Detta avsnitt handlar om strategin bakom detta riskfyllda projekt och det avtal som tecknades med Chevrolet för att därefter kunna köpa en tävlingsbil.



Direkt efter STCC-finalen 2006 begav sig racerföraren och undertecknad ut på en road show för att träffa de gamla affärskontakter racerföraren hade och för att få med dem på satsningen på ett eget racerteam 2007. I sammanhanget är det värt att nämna att min roll var att ta fram lämpliga produkter åt våra samarbetspartners och racerförarens roll var att sälja. Dessutom ansåg sig racerföraren ha ett stort och bra kontaktnät efter tio år som professionell förare. Jag hade ett helt annat kontaktnät som inte var mycket värt i dessa sammanhang.

Vår road show flöt på bra, tyckte vi och alla vi pratade med stöttade en STCC-satsning istället för att köra Porsche, även om det skulle innebära en betydligt större budget. Även racerföraren ansåg att en satsning på Porsche var ett B-alternativ, något som de flesta i hans situation även skulle tycka. När det gällde STCC så fanns det två alternativ, antingen köpa en BMW eller också försöka med något annat. Något annat i dessa sammanhang var Chevrolet som hade en snabb bil som hade börjat göra resultat i WTCC. Övriga lämpliga bilmärken hade redan kontrakt med svenska team och förare.


Vi bokade ett möte med Chevrolets marknadschef och hon berättade om märkets planer och strategi för den svenska marknaden, och här ingick inte motorsport. Man hade tackat nej till ett antal intressenter då man inte hade de ekonomiska resurser som dessa team krävde. Vi bokade ytterligare ett möte där vi då trodde att vi hade en stor del av finansieringen löst genom de partners vi träffade på vår road show några veckor tidigare. Marknadschefen var även denna gång mycket bestämd med att man inte kunde stödja en STCC-satsning och allt efter att mötet framskred så såg racerföraren ut som en ledsen hundvalp. Jag hade dock inte gett upp det sista hoppet och bad att få komma med ett förslag.


För oss var det mycket viktigt att få med en generalagent och få möjlighet att bearbeta deras leverantörer. Dessutom var det viktigt att få ensamrätt som ”officiellt team” under en tvåårsperiod för att våga köpa en tävlingsbil. Jag tog därför fram ett förslag på ett samarbetsavtal med några enkla punkter som avslutades med att alla ekonomiska ersättningar skulle regleras i separata avtal. Avtalet godkändes därmed och vi var nöjda, trots att det inte innebar några som helst ekonomiska förpliktelser från generalagenten. Nu hade vi ett samarbetsavtal men ingen tävlingsbil och inget team.

Strax innan jul 2006 började den bistra verkligheten göra sig påmind och då var det ändå högkonjunktur. De kontakter som racerföraren hade var inte på högsta beslutsfattarnivå och de offerter vi hade skickat refuserades en efter en, när högsta cheferna hade fått säga sitt. Hoppet är det sista som överger många racerförare och trots det magra utfallet så var nästa steg att köpa en tävlingsbil. I avtalet med Chevrolet hade vi åtagit oss att köra en begränsat antal tävlingar och det kanske skulle gå att ordna detta ändå. Nästa steg blev att åka ner till Valencia i januari, där RML, som bygger och driver Chevrolets WTCC-satsning, skulle testa inför 2007.


Av Eric Lindgren






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport