Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Att starta ett STCC-team del 3 – Bilköpet


I Valencia pågick testerna inför WTCC-säsongen 2007 för fullt. Foto: Eric Lindgren


Stämningen var glad och avspänd och vi kände oss mycket välkomna. Foto: Eric Lindgren

I del 1 och 2 av denna artikelserie beskrev jag bakgrunden till denna satsning och det avtal som tecknades för att kunna köpa en tävlingsbil för STCC-säsongen 2007. Denna del handlar om köpet av en helt ny tävlingsbil.


Söndagen den 21 januari 2007 flög racerföraren och jag ner till Valencia. Vi checkade in på vårt hotell och fick lift av RMLs teamchef ut till den gamla F1-banan där WTCC-teamen testade för fullt. RML är ett synnerligen professionellt team som förutom WTCC även är framgångsrika inom sportvagnsracing. Vi togs emot med öppna armar och kunde följa teamets omfattande testprogram. På kvällen var det middag med teamet och jag pratade mycket med chefsingenjören som är från Holland och som hade jobbat hos Jaguars F1-team när Björn Wirdheim var testförare där.

På måndagen var det mer tester och Alain Menu och Nicola Larini simulerade en mängd olika racesituationer och testade olika inställningar. På kvällen åt vi middag med förarna och Alain Menu berättade hur tufft det var att vara racerförare i Schweiz där biltävlingar mer eller mindre är förbjudet. Larini å sin sida berättade hur hård konkurrensen var i Italien där unga gokarttalanger kontrakteras väldigt tidigt i karriären. När han körde F1 var det så många italienska F1-förare att det snackades om att kvotera dessa så att andra nationers förare skulle få möjlighet till en styrning.


På tisdagen anlände RMLs kundansvarige och vi kunde börja diskutera köpet av en bil. Racerföraren kunde tänka sig ett begagnat alternativ men jag framhärdade att en ny bil var det bästa alternativet. Detta av två skäl:

- Det ena var att en begagnad bil för 1,6 mio skulle betalas och hämtas omgående och det hade vi inga pengar till. Plus att de begagnade bilarna hade en annan specifikation än de nyutvecklade 07:orna.
- En ny bil hade RML möjlighet att bygga åt oss under våren och leverera i maj och på så sätt skulle vi ha tid att jaga in pengar för att betala bilen under några månader. I min värld är nytt något som borde innebära mindre problem och att värdet på en 07:a borde vara bättre än för en 05:a eller 06:a med gamla specifikationen. Att en ny bil hade samma specifikation som de bilar som kördes i WTCC borde också vara en stor fördel vid support under säsongen.

När det gäller motordelen fanns det även här två alternativ. Dels att köpa en motor samt att leasa en. Nackdelen med att leasa var en hög driftskostnad, för att i det paketet krävdes det en motortekniker vid varje tillfälle bilen skulle köras. Fördelen med att leasa en motor var dock at man då ”hade ett bekymmer mindre” att ta hand om då RML ansvarade för den delen och att dessa motorer gav ca 15 hk mer än en kundmotor. De 15 hästarna var nödvändiga om man som vi skulle slåss i toppen i STCC och ambitionen för vår satsning var att ha de absolut bästa förutsättningarna i de tävlingar som skulle köras 2007. Valde man en kundmotor så hade man dessutom antagligen behövt köpa två motorer plus att man då var ansvarig för drift, gångtimmar och planera service etc. En sprillans ny bil med en leasingmotor var det som jag ansåg vara aktuellt.

På planet hem till Sverige summerade vi läget och det alternativ som var aktuellt skulle kosta ca 2,5 mio, utan reservdelar, och RML skulle ha 1 mio för att påbörja bygget av bilen. Den ekonomiska situationen var att racerföraren hade 250’ tillgängligt och jag kunde låna ut 150’. 400’ ansåg jag vara tillräckligt att skicka över till RML för att de skulle börja bygga bilen. Dagen efter skickades dessa 400’ över till RML som kunde starta bygget av den nya bilen.

Två saker som jag har fått lära mig att man ska undvika är kompanjonskap och filialer. Därför hade racerföraren sitt bolag och jag hade mitt. Alla tillgångar hamnade i racerförarens bolag och jag var underleverantör till honom. Racerföraren fakturerade samarbetspartners och redovisade till mig de intäkter och utgifter som var i antågande. Enligt hans beräkningar skulle vi ha betalt RML 1 mio den sista mars och jag behövde ha tillbaka mitt lån den 31 mars. I vår budget hade vi även räknat med att kunna ta ut ett arvode till respektive bolag då detta var ett heltidsjobb för oss.

Av Eric Lindgren






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport