Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Att starta ett STCC-team del 4 – Förberedelserna


Den helt nya tävlingsbilen stod klar hos RML i god tid före vår premiär.


Det är något speciellt med en helt ny bil.

Efter att ett avtal tecknats med GM Norden och en helt ny tävlingsbil beställts av RML var det dags att ta tag i nästa fas och det var att införskaffa utrustning och engagera teampersonal, samt att försöka få in mer pengar till STCC-satsningen. Trots svårigheterna med det sistnämnda var det här ett ännu så länge spännande och intressant projekt att arbeta med.



Efter att ha beställt tävlingsbilen av RML var det dags att åka ner till GMs högkvarter i Zürich för att försöka blidka dem som bestämmer. Den 8.e februari landade vi på Zürichs flygplats och tog tåg och taxi till GMs rätt oansenliga europeiska högkvarteret inne i staden. Vi hälsades välkomna av Eric Néve, ansvarig för Chevrolet Motorsport, som var en mycket seriös och lågmäld person. Han visste att vi var det första teamet som beställt en helt ny tävlingsbil från RML och ville höra våra planer. Vår förhoppning var även att ha en diskussion med den ansvarige i Zürich för GMs aktiviteter i Norden, men det blev bara ett hastigt möte och vi började inse att det nog inte skulle bli något ekonomiskt stöd från Zürich för 2007. Kontakt hade emellertid etablerats och det var bara att åka hem och fortsätta jobba.

Racerföraren hade förutom traditionell sponsring varit skicklig på att förmedla olika former av media, mest tidningsannonser, och vår förhoppning var nu att dessa affärer skulle kunna finansiera tävlingsbudgeten när jakten på sponsorer gick så trögt.

Till teamet anslöt nu Rob Gustafsson, välkänd racingingenjör med ett förflutet hos bl a RML. Robban hade erfarenhet och kunskaper för att vi skulle kunna bygga upp ett team. Han var mycket nöjd med vårt upplägg med en ny bil försedd med en leasingmotor och var väl införstådd med våra blygsamma resurser. Robban hade tyvärr drabbats av cancer men var övertygad om att han var på bättringsvägen.


Racerföraren hade under de senaste åren lagt ner mycket arbete och energi på att renovera ett hus, därtill med ett nybyggt fristående garage på 80 kvm med golvvärme och förrådsutrymmen. För mig som aldrig varit bortskämd med ett garage tyckte jag att detta skulle fungera bra att sköta tävlingsbilen i. Plåt och lack skulle ändå göras externt, motorn var RMLs problem så att demontera och montera ihop bilen här måste kunna fungera bra.

Racerförarens uppgift var även att få ihop ett team i form av en bilansvarig mekaniker på heltid under säsongen samt helgpersonal. Dessutom skulle all utrustning införskaffas. Transportfrågan löstes med en trailer från en gammal engelsk kontakt och den affären gick ut på att hyra ekipaget först och sedan köpa den. Depåutrustning införskaffades från olika håll och det fanns även en del utrustning sedan 2001 då racerföraren drev ett eget team.

Februari och mars arbetades det hårt på olika håll för att få allt på plats och i slutet av mars fick RML den resterande delen av handpenningen på 1 mio. Jag hade även räknat med att få tillbaka mitt lån den sista mars men av det blev intet, istället hade racerföraren bestämt sig för att gifta sig under våren och den 31 mars var det ett stort fint bröllop.

April rullade på med allt som skulle fixas plus den ständiga jakten på pengar. Samarbetet mellan racerföraren och mig flöt på bra och jag tyckte att det var ett kul och spännande projekt vi hade gett oss in på. Visserligen riskabelt men det är allt företagande i ett uppstartsskede. Att kunna plocka ut någon ersättning var inte att tänka på utan det skulle nog säkert gå att göra under hösten när de sportsliga framgångarna hade öppnat de dörrar som nu var stängda. Så var i alla fall tankarna och jag hade då inga som helst tvivel på racerföraren som annat än en toppförare med möjlighet att vinna STCC-tävlingar.

Under påsken kom ett mycket tråkigt besked då Rob Gustafsson hade förlorat sin kamp mot cancern och avlidit. Robban var in i det sista engagerad i STCC-projektet och hans bortgång var en stor förlust för svensk motorsport .

I början av maj meddelade RML att bilen var färdigbyggd och den 14 maj åkte vi över till England för att planera inköp av de få reservdelar vi hade råd med och vara med när den nya tävlingsbilen testkördes för första gången. Måndagen ägnades åt att besöka RML och det var en imponerande anläggning där man hade jiggar för allt och resurser för att klara det mesta. Förutom touringbilar arbetade man med racersportvagnar och andra intressanta projekt. På tisdagen åkte vi till MIRA, ett gammalt militärflygfält som användes som testbana åt bilindustrin samt även racerteam. Här var det mycket strikt fotoförbud och vi såg en del maskerade prototyper från bl a Jaguar. Nicola Larini skötte detta första shake-down som gick utan det minsta problem.

Nu var det knappt en månad kvar till vår pressvisning och den efterföljande premiären för vår del på Anderstorp, men det fattades fortfarande en stor summa för att kunna lösa ut bilen från RML. Lösningen blev att ta ett banklån för racerföraren där jag skrev på en s k skötselborgen. Skötselborgen innebär att man borgar för ett maximerat belopp och är ett kvitto för banken att man tror på det aktuella projektet.

Av Eric Lindgren








Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport