Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Motorsport handlar om driften...


Vittorio Brambilla tillhörde dem som körde hårt. Foto: Christer Ljungaeus


Niki Lauda liknade F1-körandet med att smeka en kvinna. Foto: Christer Ljungaeus

Hur kommer det sig att vuxna människor, främst män, ägnar veckor, dagar och nätter åt att meka med racerbilar, jaga sponsorer, smita från jobbet samt försaka familjen? För att sedan under några minuter en helg, åka runt runt på en asfaltslinga? Hur kommer det sig att samma utövare kan investera högvis med tusenlappar, tillräckligt för att köpa en ny bil i hyfsad storlek, i en trimmad motor som när som helst kan smälla i bitar?


Svaret på dessa frågor och flera andra när det gäller motorsport, är driften. Kanske inte samma drift som får amerikanska presidenter att riskera det mesta av sitt anseende. Eller svenska politikers besök, som de i o f s inte minns så mycket av, på lokaler där förtäring av en öl kostar lika mycket som en semestervecka med familjen.

Denna drifts likhet med sex är dock påfallande och Niki Lauda, legendarisk Ferrariförare, sade en gång - ”Att köra en F1-bil är som att smeka en kvinna till orgasm”. Efter att ha debuterat som racerförare säsongen 2000 (den andra driften har varit i gång betydligt längre) har jag en viss förståelse för det uttalandet.
Om vi då har konstaterat att racerbilar kan liknas med dyra, opålitliga och krävande älskarinnor går det då att jämföra förarnas olika körstilar med aktiviteterna i sänghalmen?

I motorsportvärlden kan vi skilja ut olika manliga karaktärer. Vi har de unga energiska killarna som kämpar dag och natt för att komma fram. Sedan har vi de äldre mätta herrarna som inte orkar så mycket och som behöver hjälp med det mesta. Vidare har vi de bullrande profilerna som skryter med sina erövringar som i verkligheten kanske inte var så märkvärdiga, när man betraktar dem i dagsljus. En annan typ är de desperata som försöker med alla medel, en taktik som inte brukar vara framgångsrik i några sammanhang. Bland de desperata hittar vi de där lömska figurerna som raggar på andras, i det här fallet, sponsorer. Vi har även de tystmälda smygarna som inte gör så mycket väsen av sig men brukar överraska.

Som publik kan man betrakta de olika körstilarna i form av de heta, viljestarka karaktärerna som vill för mycket och kör av i första böjen. Vi har en kategori som bökar och stökar överallt på banan och en annan som vill ha hårda tag i närkontakterna. Kontrasten är stor till den fokuserade vinnaren som har taktiken klar för sig, nöter på och levererar resultat i rätt tid. Till skillnad mot kvinnor, som inte blir så nöjda om leveranstiden blir fel, tror jag att den mekaniska älskarinnan är mer förlåtande, dock kan den uppfattas som tjurig på ett annat sätt.

Om vi tittar på övrig motorsport har mc-killarna en förmåga att attrahera många vackra kvinnor – är det kvinnors dragning till farliga män som lockar, eller är det något annat dessa matadorer har?

Hur kvinnliga utövare av motorsport har det med driften, har jag ingen uppfattning om. Kanske har de som med många andra intressen och sporter en betydligt sundare och klokare inställning till hur verksamheten ska hanteras än vi män. Det är kanske anledningen till att det inte finns så många kvinnliga utövare av motorsport.

En krönika av Eric Lindgren









Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport