Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Inge Hammarströms Oldsmobile Cutlass Supreme


Oldsen och två imponerade lappar uppe i Luleå.


Oldsen på vinterhjul besöker Sjöbo Motor för lunch hos den 80-åriga änkan till en lokal bilmagnat

1989 började jag jobba med bilfinansiering på Svenska Finans som var ett helägt dotterbolag till Handelsbanken. Jag hade dessförinnan arbetat på ett par mindre finansbolag men nu var branschen i kris och det gällde att hitta en stabil arbetsgivare. Svenska Finans hade varit en föregångare när det gäller finansbolag på 60-talet men på det glada 80-talet hängde man inte riktigt med i svängarna. För mig var det en utmaning att jobba i den företagskultur som rådde ”inom banken” och få fart på affärerna då deras verksamhet ute i bilhallarna var minst sagt anonym sedan glansdagarna.


Min första åtgärd var att profilera avdelningen som Bilgruppen, stärka upp rutiner och servicegrad för att sedan hitta något att utmärka sig med när bilhandlarna skulle besökas. På den här tiden fanns det en mängd finansbolag igång även om flertalet hade fått ge upp p g a av finanskrisen som redan hade skördat många offer. Som tjänstebilsalternativ erbjöd Handelsbanken antingen en mörkblå Opel Vectra eller också fick man köra egen bil mot milersättning och med fri bensin. Det var då Oldsen kom in i bilden…

En av bilhandlarna som besöktes hade en riktig långliggare i sitt sortiment, en bil som påstods ha tillhört ishockeylegenden Inge Hammarström och som han hade tagit med till Sverige efter åren i NHL, en Oldsmobile Cutlass Supreme av 79-års modell. Vi brukade skoja med bilhandlaren om bilen varje gång vi ringde: ”-Hej, det är Inge Hammarström. Jag undrar om du har sålt min bil” etc. En dag bestämde jag och min kollega oss för att granska bilen närmare och upptäckte att det såg rätt ok ut och utan att provköra bjöd vi 40 000 mot bilhandlarens begärda 85 000, och blev ägare av bilen. Vi skrev ut var sin check på 20 00 per näsa och så hade Bilgruppen fått en representativ turnévagn att användas på tjänsteresor runt om i landet.






Oldsen var försedd med minsta V8:an på 262 cui, AC och CC och funkade fint. På den här tiden var det inte lätt att boka besök så det var bara att ge sig ut på ”canvasbesök”, dvs man fick räkna med att bli utkastad. Men med Oldsen blev handlarna så överraskade och glada, att det blev ett första intryck som man inte glömde. De andra finansbolagens representanter åkte gärna BMW och hade lite annan approach, och att Handelsbankens representanter kom i en gammal Olds gillade man skarpt bland bilhandlarna. Jag producerade även ett Newsletter som pryddes av ”Månadens Oldsbild”. Vi plåtade en mängd bilder runtom i Sverige och en av dessa bilder ihop med lämplig rubrik var ett stående inslag i den populära publikationen. När jag lyckades få ihop ett samarbetsavtal med Subaru var det en bild med Oldsen och brandpersonal i Lindesberg som körde Subaru med rubriken – ”Välkommen Subaru” t ex.

Oldsen tuffade på, sommar som vinter, och blev en kändis i bilvärlden. I Västervik var man tvungen att gå ut mangrant från bilföretaget för att inspektera bilen, då man inte trodde att den existerade i verkligheten. Mot slutet av karriären fick Oldsen även fungera som min familjebil, men efter ett par säsonger var det dags att byta upp sig. Utanför Hallsberg hittade jag en fin Buick Riviera som ägdes av en vapenhandlare som även varit vice anstaltschef på fängelset i Kumla. Det blev affär och Oldsen annonserades ut.

Oldsen hade vid det här laget säkert gått närmare 30 000 mil och såg rätt använd ut men jag fick 20 000 för bilen av en bilhandlare med kontoret på fickan som annonserade ut den i Motorbörsen lite senare med texten: Oldsmobile Cutlass Supreme -79, 8 000 mil (?), fin, nya däck Pris: 35 000:-.

Det verkar som att alla begagnade jänkare med milesmätare som annonseras ut av bilhandlare aldrig har gått mer än 8 000 mil och är mycket fina. Om Oldsen rullar fortfarande har jag ingen kolll på - men den, Newsletter, konferensresor till F1 i Portugal och sponsring av Greger Kronegård i Camaro Cup satte i alla fall Bilgruppen och Svenska Finans på bilhandlarkartan.

En krönika Av Eric Lindgren







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport