Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Mingelbilder från STCC på Solvalla 2017 av Eric Lindgren
51 st bilder
Resan till Nürburgring med Volvo 745 GLT 1989
27 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

SAAB ska profilera sig som bilvärldens Apple för att lyckas


Isetta var BMWs volymbil på 50/60-talet...Foto: Eric Lindgren


...innan BMW 1600, sedemera 02-serien, lanserades. Foto: Eric Lindgren

DKW kom in i VAG-koncernen i skiftet 50-60-tal och hade sedan efter att ha bytt namn till Audi, 10-15 år med bilar som var allt annat än "premium" - Audi 60/Super 90/100 etc – som var riktiga sömnpiller milt uttryckt. Sen utvecklade Audi modellerna 50 och 80 (som även blev VW Polo och Passat), samtidigt som VW hade turen att få alla rätt med VW Golf. Dessa modeller blev sen den finansiella grunden till att man kunde röra hela modellsortimentet uppåt, men kanske främst då med Audi.


BMW har haft en liknande resa. Konkursmässiga i slutet av 50-talet, med BMW Isetta som "kassako" samt BMW 507 som visserligen var gudomligt vacker men som inte kan ha tjänat många D-mark åt BMW. Sen hade BMW sin "Golf", men 10 år innan VW, när de lanserade BMW 1600 vid helt rätt tidpunkt och har ju också parallellt med produktutvecklingen petat in rätt rejäla slantar i racing. Produktmässigt har man annars samma strategi som Audi, modeller med "det lilla extra", som för varje generation blir markant bättre och mera gedigna samt läckrare.


Jag är övertygad om att med rätt inriktning och strategi samt "Audi-uthållighet" (10-15 år, minst) skulle man t ex kunna profilera Saab som bilbranschens Apple, dvs tekniskt förfinade bilar man köper för att de är så jädra snygga och läckra. Här skulle flygplansarvet vara en viktig byggsten, OM resurserna finns. Christian v K har inte de pengarna. Bård Eker har dem inte. Saab har dem inte, inte heller GM. Frågan är nu om de mystiska finansiärerna har dem?

Jämförelsen med Audi och BMW haltar även på en annan punkt när det gäller SAAB och det är tillverkningsvolymerna. Den enda volymtillverkare idag som kan överleva på en tillverkningsvolym kring 150 000 bilar är Porsche. Audi kunde tidigt luta sig mot VW:s volymer och BMW har varit väldigt duktiga på att dela drivlinor mellan sina modeller. BMW har svårt att få ut de vinster man behöver från Miniförsäljningen, trots flitiga samarbeten kring drivlinor med Chrysler/Peugeot och det vid en volym om 200 000-250 000 bilar.

Vad man än kan säga om GMs och Saabs vinster så står ett klart och det är att ingen vet ens om det finns avsättning för 150 000 SAABar, än mindre de volymer man skulle behöva få ut, till dess att man kan ta ut de marginaler ur produkterna som Audi och BMW kan.

Av Johan E






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport