Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Sätt förarens prestation i centrum istället för teamets


Richard Göransson har vunnit stort i STCC


Alx Danielsson vann WSBR 2006

Kostnaderna inom motorsport är, utan tvekan, ett av de stora problemen. Många förare arbetar frenetiskt för att kunna få ihop en budget för att möjliggöra en satsning redan i inhemska klasser som ex. CC, STCC etc. Man är rena "proffsförare" redan i klasser som JTCC och Formel Renault.


För att kunna utmana utomlands krävs det än mer. Som utomstående kan man ibland imponeras över vilka resurser som krävs enbart för att kunna komma till start och tyvärr ligger stora delar av problemet (som även andra konstaterat) i att det kostar att synas och för att synas räcker tyvärr inte resultat. Att det är svårt att komma någonstans för en talangfull förare säger sig självt (för den som inte har en rik pappa, är rik själv, har kopplingar till något större företag som kan tänkas bidra till sonen/ brorsonens/affärskontaktens barn etc.).

Varför satsa 5-15 miljoner på en "lovande förare" för att köra serier som EURO F3, WSBR eller GP2 (här kanske den nystartade F2-klassen kan hjälpa till iofs - vi får se), när man kan få större exponering i etablerade fotbollslag/hockeylag/en världsstjärna inom friidrotten? Standardbilsracing är något billigare i karriärklasserna (som Mini, SEAT Leon, Renault Clio etc.), men för slutmålen DTM, WTCC, LMSR etc. krävs det dock flera stora sponsorer i ryggen. Du kommer inte ut och får chansen bara på ren prestation.



Vad är då lösningen? En idé skulle kunna vara att "frigöra" individen i förhållande till teamen. Fastställ rena resultatbaserade "uppflyttningar". Till exempel att du måste ha vunnit (alt topp-3) i ett nationellt F3 eller Renaultmästerskap för att få delta i ett F3 Europamästerskap/Renault. Som du senare måste kommit ex. topp-5 i för att få köra GP2/WSBR. För att ens vara tilltänkt att köra F1 måste man ha vunnit något av dessa mästerskap (alt topp 3). Senaste F1-föraren var exempelvis f.n. 8:a i WSBR - med andra ord fanns i serien 7 stycken som kört bättre hittills i år (men som inte sitter och rattar en F1:a). Hur förklarar man det för media utan att lägga fokus på pengar?

Björn Wirdheim vann F3000, Alx Danielsson vann WSBR, Rickard Göransson har vunnit stort i STCC och skulle med lätthet kunna utmana i DTM (WTCC) om han fick chansen. I fotboll är det lättare. Ett lag som vinner en serie blir uppflyttad. Om man förlorar blir man nedflyttad. Spelare som presterar väl blir värvade (obs. de tar inte med sig en budget in i det nya laget!). Det är lätt att förstå varför de bästa spelarna spelar i de bästa lagen. Inom racing är det ofta inte så (inte ens i F1). Samtidigt skulle man kunna ta bort teamets vikt helt genom att endast ha den modell Palmer har (Palmer Audi och F2). Då blir förarens prestation i centrum och inte teamets (detta måste givetvis organiseras på nationell nivå av ex. bilsportförbunden). Lika skulle kunna gälla standardvagn och med enhetsklasser. För dem som endast vill utvecklas i lugn och ro, vill köra för skojs skull eller inte har råd, skall klasser a là SSK finnas.

Av Ove






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport