Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Svensk racing och instegsklasser


Günther Kinnmark drevar om på Hockenheim. Foto: Christer Ljungaeus


Christer "Condor" Ljungaeus har råkat ut för en malör på Nürburgring. Foto: Christer Ljungaeus.

Förr i världen gick det faktiskt att hålla igång i Formel Junior och åtminstone det första decenniet i F3 på en arbetarlön + en massa extraknäck där kosingen gick ner i vänsterfickan...
Nu går det väl inte ens i karting av klass?



Ginettaklassen kom som en skänk från ovan i rättan tid. En bil som ser ut som en sextiotalssportvagn, tämligen enkel konstruktion, billig att köpa, billig att driva. Driftsäker och - säker. Vännen Leffe Lindström ska ha en stor eloge för sitt initiativ. JTCC var tänkt som en instegsklass för kommande STCC-förare. Jag var entusiastisk inför idén, men tyvärr blev den inte som man hoppats av olika orsaker. Som gammal formelvagnsentusiast skulle jag gärna vilja se en ensitsig instegsklass, alltså en fortsättning på kartåkandet.
En sådan karamell har vi haft! Faktiskt två!

De hette Formel Vee och Formula Ford. Och de växte sig stora och starka. Formel Vee blev något av hempularnas eldorado, åtminstone de första åren. Sen kom fabriksbyggena. Men de var billiga. Minns inte exakt, men en byggsats RPB kostade väl ca.2.000:-!!! Formel Ford var lite mer finlir. De var mer "riktiga" racerbilar och i själva verket billigare F3:or! Någon som minns Lotus 31? Det var en snikversion av Lotus 22!Båda klasserna finns kvar - nu i historisk racing. Fast nu handlar det inte om 2.000:-...


Så till saken. Vad kan göras om man vill ha en formelvagnsklass som instegs-dito? Ärligt talat blir det svårt. Just nu har vi Formel Renault (äntligen) och även om den med proffsmått mätt är billig, handlar det ändå om serious money. Utomlands finns ex.vis Formula BMW. Men den har BMW-pris, tyvärr. Det finns fler märkesklasser, bland andra Formula Master som inte kostar hela skjortan.

Om man kan få drömma litet (och varför skulle man inte kunna få göra det?)skulle man kunna tänka sig ett Formula Masterkoncept - men med trimmad SAAB Turbomotor. Relativt enkelt (och billigt) skulle man kunna ha 400 hästar! Jäklar i det snuset vilken bil! Så skulle man kunna se över hela upplägget så att förarna kunde leasa bilarna - jämför gärna med Lamborghiniklassen som bl.a gästade Anderstorp! Gnuggar jag de gamla geniknölarna kanske jag kommer på fler möjliga lösningar.

Av Sveneric Eriksson






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport