Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artiklar

Veteranresan del 3 - nattklubbsbesök, vinterförvaring och uppvärmning av partners


Inte bara sport- och racerbilar visas. Här ett ekipage för "small people"...


...och här en bryggarbil. Dessa bruksfordon har stigit kraftigt i värde. Foto: Eric Lindgren.

Trots mässans storlek gick det smidigt att se allt och de befarade mässfötterna uteblev. Frampå eftermiddagen hade vi sett det vi ville se och kosan styrdes tillbaka till hotellet där vila var nästa programpunkt. Efter vila var det dags för uppsjungning styrkta av drycken i tandborstmuggarna. Nu väntade en barrunda, mat och nattklubb. I nästan varje gathörn i centrala Düsseldorf fanns en bar. Vi började runt hörnan och fortsatte längre bort från city. På varje bar togs en vända, bestående av öl och Jägermeister. Efter ett antal barer började närkingarna att gnälla – de är som skåningar och tänker bara på mat. Första bästa restaurang valdes ut och det visade sig vara en turkisk krog där vi var de enda icke-turkarna. Här åt vi den bästa måltiden på hela resan och det enda problemet var den turkiska underhållningen vi fick stå ut med, ett entonigt försök till musik som lät som en båt i sjönöd. Nåväl, här skulle vi inte stanna hela kvällen så nu var det dags för nästa anhalt.


Bredvid krogen låg en nattklubb och det var precis vad vi var ute efter. Nattklubb i Sverige och nattklubb i Tyskland är två helt olika saker visade det sig direkt när vi kom in genom dörren. Inredningen gick helt i rött och belysningen var dämpad. I baren satt ett gäng tjejer som hälsade glatt när vi gjorde dem sällskap. Intressant tyckte vi och beställde in ett järn. Efter att vi fått in våra drinkar och satt oss vid ett bord anslöt några av tjejerna.
Läs hela artikeln


Veteranresan del 2 - Resan är målet och tvångsklippning längs vägen

Nu kunde färden mot Göteborg starta och stämningen var, trots det inträffade, mycket god och i Linköping kunde vi hämta upp Bosse. Lunchen bestod av starköl och mackor alltmedan vi närmade oss färjan i Göteborg. Temat under färden var givet – sportbi

Läs hela artikeln
Veteranresan del 2 - Resan är målet och tvångsklippning längs vägen

Veteranresan del 1 - Eller hur 40 man blir 6

I november 1992 gjorde undertecknad tillsammans med några kamrater, en resa till Essen Motorshow. Anledningen var bl a följande:

1980 gick jag med i Porsche Club Sverige och fick medlemsnumret 382, något som förändrade mitt dåvarande liv. Äntligen


Läs hela artikeln
Veteranresan del 1 - Eller hur 40 man blir 6

Systemet med pay drivers innebär att pengar går före talang i svensk motorsport

Med STCC kom professionalismen, TV, medias intresse och de stora pengarna in i racing. Inte i form av prispengar, men väl i form av kostnader. Kostnader som har blivit allt svårare att få täckning för i form av sponsorer. Under perioden har även den

Läs hela artikeln
Systemet med pay drivers innebär att pengar går före talang i svensk motorsport

Om jag var Bilsportförbundet ordförande

Om jag vore ordförande för Svenska Bilsportförbundet skulle jag ha mycket att tänka på just nu. Under de senaste femton åren har det mesta prövats men nu ser vi resultatet när SM i racing, rallycross och racing bara är en spillra av fornstora dagar o

Läs hela artikeln
Om jag var Bilsportförbundet ordförande

10 frågor till dem som vill börja tävla i motorsport

SBFs önskan är att få fler att börja tävla. Varför kan man undra när man inte kan lotsa de som finns vidare i karriären. I England upplyses man hela tiden om att "Motorsport is dangerous" och i Sverige borde det hetta att " Motorsport är dyrt - tänk

Läs hela artikeln
10 frågor till dem som vill börja tävla i motorsport

Rättvisa i motorsport med den svenska modellen eller TTA blev inte som tänkt

Det har snackats om att skapa rättvisa förutsättningar i svensk motorsport den senaste tiden, men då enbart när det gäller tävlingsbilen, och en ny racingklass körs 2012 med 16 identiska bilar. Sverige som föregångsland och bäst på mycket borde ta in

Läs hela artikeln
Rättvisa i motorsport med den svenska modellen eller TTA blev inte som tänkt

Motorsport ska utövas av de som har råd

I september 2015 besökte jag Goodwood Revival för andra gången. Ett fantastiskt evenemang som ni kan beskåda genom att besöka denna sajts bildarkiv. Goodwood Revival är ett evenemang av världsklass och detta har man blivit efter ett hängivet och lång

Läs hela artikeln
Motorsport ska utövas av de som har råd

Är Facebook bra för motorsporten - Svarta Masken tycker

Under våren 2016 blev jag en del av Facebook. En omtumlade upplevelse efter att ha drivit denna sajt med tillhörande forum under en massa år. Allt jag ville med denna sajt fanns helt plötsligt på FB. Folk skickar in bilder och skriver med en frenesi

Läs hela artikeln
Är Facebook bra för motorsporten - Svarta Masken tycker

Mörkrädsla gjorde mig till en snabb rallyförare säger Stig Andervang

2017 har varit ett hektiskt år för Stig Andervang. Förutom att han numera är ägare av tre rallybilar har han hunnit med att köra 18 tävlingar med fem totalsegrar som bästa resultat. Det har blivit några andraplatser också men för Stig är det bara tot

Läs hela artikeln
Mörkrädsla gjorde mig till en snabb rallyförare säger Stig Andervang

För mig är en rallybil värd 0: - säger Stig Andervang

Stig Andervang har haft ett hektiskt år. Tyvärr blev det inget Midnattssolsrally då Mark Solloway sålde den Escort som Stig var så snabb med i MSR 2015 före start till årets tävling. Det har blivit en hel del tävlingar under 2016 för Stig med den gam

Läs hela artikeln
För mig är en rallybil värd 0: - säger Stig Andervang

Jag växer aldrig upp säger Stig Andervang

Stig Andervang, rallyföraren som fick kartläsarna att gråta av skräck och teamcheferna att slita sitt hår under sin karriär som bl a fabriksförare på Ford, har ett hektiskt år bakom sig. Det började med ett antal tävlingar med en VOC-Volvo infor Midn

Läs hela artikeln
Jag växer aldrig upp säger Stig Andervang

16 år efter att ha lagt hjälmen på hyllan vinner Stig Andervang i Holland

2010 fick Stig chansen att tävla i Holland igen och han tog chansen.

Stig Andervang, en av Sveriges snabbaste rallyförare avslutade sin aktiva karriär 1994. Han hade då blivit holländsk mästare och vunnit en mängd tävlingar. Stig var känd för att


Läs hela artikeln
16 år efter att ha lagt hjälmen på hyllan vinner Stig Andervang i Holland

Stig Andervang berättar – Jag ledde Himalayarallyt överlägset men vann inte – del 2

Efter att ha tränat och rekognoserat var det dags för att starta i Himalayarallyt för Stig Andervang och André Schoonenwolf och det skulle bli en tävling att minnas. Duon fick ingen lön, men alla kostnader var givetvis betalda och eventuella prispeng

Läs hela artikeln
Stig Andervang berättar – Jag ledde Himalayarallyt överlägset men vann inte – del 2

Stig Andervang berättar – Himalayarallyt var livsfarligt på riktigt – del 1

Efter South Swedish Rally 1986 där Stig Andervang kom tvåa efter Stig Blomqvist, båda i Ford RS200, var det lugnt ett tag. Som Stig berättat tidigare rök Fords stallchef John Taylor och den hetlevrade Stig ihop när turbotrycket sänktes till rent livs

Läs hela artikeln
Stig Andervang berättar – Himalayarallyt var livsfarligt på riktigt – del 1

Stig Andervang berättar – I South Swedish Rally 1986 blev jag förbannad på Fords stallchef

1986 blev ett händelserikt år för Stig Andervang. Han blev holländsk mästare och han körde många internationella tävlingar med grupp B-bilen Ford RS200. Efter flera dödsolyckor under året förbjöds Grupp B och ersattes med Grupp A-reglementet. Denna a

Läs hela artikeln
Stig Andervang berättar – I South Swedish Rally 1986 blev jag förbannad på Fords stallchef

Stig Andervang från Fritsla tog sig hela vägen till välbetald fabriksförare för Ford

Drömmen om att bli ett välbetalt proffs är kanske inte det som driver alla rallyförare, men tanken finns nog där när resultaten börjar komma. Få lyckas dock ta sig hela vägen och idag verkar det svårare än någonsin att vara svensk och få chansen att

Läs hela artikeln
Stig Andervang från Fritsla tog sig hela vägen till välbetald fabriksförare för Ford

Stig Andervang fick kartläsarna att gråta av skräck

Stig Andervangs rykte om att vara något extra bakom ratten i rallyskogen grundlades med en Volvo Amazon. När han växlade upp till Ford Escort fick även beslutsfattarna upp ögonen för hårdingen från Fritsla. Här kommer en av de bättre anekdoterna om S

Läs hela artikeln
Stig Andervang fick kartläsarna att gråta av skräck

Motorsport handlar om driften...

Hur kommer det sig att vuxna människor, främst män, ägnar veckor, dagar och nätter åt att meka med racerbilar, jaga sponsorer, smita från jobbet samt försaka familjen? För att sedan under några minuter en helg, åka runt runt på en asfaltslinga? Hur k

Läs hela artikeln
Motorsport handlar om driften...

Att starta ett STCC-team del 5 – Allt klart för pressvisning

Nu var den helt nya tävlingsbilen på plats i Sverige, utrustning och team var också klara för att göra debut i samband med STCC-tävlingen på Anderstorp veckan före midsommar 2007. Men först var det dags för presskonferens i Hagaparken där Eric Néve o

Läs hela artikeln
Att starta ett STCC-team del 5 – Allt klart för pressvisning

Att starta ett STCC-team del 4 – Förberedelserna

Efter att ett avtal tecknats med GM Norden och en helt ny tävlingsbil beställts av RML var det dags att ta tag i nästa fas och det var att införskaffa utrustning och engagera teampersonal, samt att försöka få in mer pengar till STCC-satsningen. Trots

Läs hela artikeln
Att starta ett STCC-team del 4 – Förberedelserna

Att starta ett STCC-team del 3 – Bilköpet

I del 1 och 2 av denna artikelserie beskrev jag bakgrunden till denna satsning och det avtal som tecknades för att kunna köpa en tävlingsbil för STCC-säsongen 2007. Denna del handlar om köpet av en helt ny tävlingsbil.

Läs hela artikeln
Att starta ett STCC-team del 3 – Bilköpet

Att starta ett STCC-team del 2 – Avtalet

Igår publicerades del 1 i en artikelserie om att starta upp ett nytt STCC-team. Detta avsnitt handlar om strategin bakom detta riskfyllda projekt och det avtal som tecknades med Chevrolet för att därefter kunna köpa en tävlingsbil.


Läs hela artikeln
Att starta ett STCC-team del 2 – Avtalet

Att starta ett STCC-team del 1 – Bakgrund

2007 kom ett nytt bilmärke till STCC och i en artikelserie tänkte jag berätta om spelet bakom kulisserna när det gäller att starta ett STCC-team. För många förare är det en dröm att få köra STCC och livet i rampljuset får kosta nästan vad som helst.

Läs hela artikeln
Att starta ett STCC-team del 1 – Bakgrund

Ett äventyrligt event i Värmlandsskogarna i samband med Svenska Rallyt 1988

Jag arbetade under denna tid som marknadschef på ett finansbolag där bilhandlare var en viktig målgrupp. I samband med Svenska Rallyt 1988 ordnade jag ett event som skulle visa sig innehålla dramatik och äventyr så det räckte.Till Bäverland utanför M

Läs hela artikeln
Ett äventyrligt event i Värmlandsskogarna i samband med Svenska Rallyt 1988

En riktigt dålig affär i rallyskogen

1999, tror jag att det var, jobbade jag åt ett holländskt dotterbolag vars produkter såldes i huvudsak under vinterhalvåret. Min ambition som VD var att även hitta lämpliga produkter för sommarhalvåret. Ett sortiment togs fram, med bl a ett grillkol

Läs hela artikeln
En riktigt dålig affär i rallyskogen

Förmånen att få leva sina drömmar

Drömmen håller många vid liv, även mig. I motorsport är ofta drömmen att nå högsta divisionen som i racing är F1 och i rally att få ratta en värsting i WRC. En dröm som för de flesta kanske inte slutar i en mardröm, men kanske med en tom spargris uta

Läs hela artikeln
Förmånen att få leva sina drömmar

Tack vare Porschen blev jag inblandad i svensk racing

Som entusiast och Porscheägare gick man i början av 80-talet med i Porscheklubben, som då bestod av en mängd olika profiler med ett brinnande intresse för bilarna och bilkörning. Idag verkar inte bilintresset vara det viktigaste för denna numera giga

Läs hela artikeln
Tack vare Porschen blev jag inblandad i svensk racing

Porscheköpet som blev en enda lång prövning

Efter ett par år utan Porsche kom suget tillbaka i mitten av 80-talet och när jag hade sett filmen Le Mans där Steve Mc Queen gör entré med en 911:a av äldre årsmodell fick jag upp ögonen för dessa veteraner. En vacker höstdag när jag promenerar på K

Läs hela artikeln
Porscheköpet som blev en enda lång prövning

En fin Porsche var drömbilen

Efter dragracingfolkan och rallyåkandet kände jag att det var dags att göra något annat än att förstöra pengar på biltävlingar. Faktum var ju att sponsorraggandet även på denna tid var knepigt och det blev i slutändan den egna plånboken som fick ta s

Läs hela artikeln
En fin Porsche var drömbilen



Till forumet

Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport