Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Racingkriget - del 9 om hur STCC-katastrofen kunde ha undvikits


V8 Thunder Cars går från klarhet till klarhet och är vad publiken vill ha. Tillsammans med...Foto: Magnus Jakobsson


...Carrera Cup hade STCC AB kunnat lägga ner huvudklassen i väntan på TCR 2017. Foto: Magnus Jakobsson

2017 kommer STCC att köra med ett nytt reglemente, efter de senaste årens misslyckande med TTA. STCC betyder Scandinavian Touring Car Championship vilket på svenska betyder ett "Skandinaviskt mästerskap för standardbilar". Inget av detta har stämt de senaste åren då mästerskapet varken har varit skandinaviskt med tävlingar endast i Sverige, samt med bilar som inte är standardbilar. Det som gjorde STCC så framgångsrikt tidigare var mångfalden av bilar och koncept. TTA-bilarna som körts de senaste åren är racersportbilar med en standardvagnsliknande kaross. Dessa "Ladyboysbilar", dvs när man lyfter på kjolen döljer sig något annat än det yttre indikerar, funkar inte att köra som standardbilar och nu är floppen för klassen total.


Ett litet startfält och tävlingar där publiken på plats kan räknas i 100-tal imponerar varken på media och sponsorer, vilket har gjort situationen alltmer desperat. Kunde detta ha undvikits?

Min åsikt är att STCC AB har tagit ett antal felbeslut påhejade av en liten klick människor som haft en egen agenda och som inte fattat att man med TTA-bilarna skapat en gökunge som skrämt bort publik, sponsorer och de entusiaster som gillade STCC förr.

Det första misstaget var när tidigare ägare av STCC AB kastade ut standardbilarna och gjorde TTA till huvudklass i STCC säsongen 2013. Man skulle givetvis haft kvar standardbilarna och låtit TTA bli en klass i STCC-paketet likt Carrera Cup, Clio och V8TC. Nu lade man alla äggen i en korg och dessutom i en klass som aldrig infriade förväntningarna. Samt att de som hade investerat i standardbilarna fick ägna sig åt annat.

Nästa misstag var 2015 att införa straffvikter mitt i säsongen. Den bärande idéen med TTA var att alla skulle ha lika villkor och bästa teamet och föraren skulle vinna. Straffvikter i en enhetsklass är hål i huvudet när det gäller det sportsliga och var en desperat handling för att stoppa det bästa teamet som dominerat serien och tagit alla titlar sedan TTA infördes. För att skapa mer dramatik hade man även tidigare infört omvänd startordning vilket ledde till krascher då de långsammare ekipagen startade först. TTA-bilarna tål inga krascher och i många race var det bara en handfull bilar som tog målflagg. För mig och andra en parodi på racing och lite likt wrestling som har föga gemensamt med sporten brottning.

Det stora misstaget inför säsongen 2016 var att STCC AB kastade ut den populära klassen V8 Thunder Cars, en klass som har allt som TTA-bilarna saknade. Trodde man att den stora välskötta V8-klassen skulle försvinna från landets racerbanor? I så fall gjorde man en rejäl felanalys och istället fick STCC en konkurrent. V8TC går från klarhet till klarhet med en egen serie och erbjuder det som publik, förare och team vill ha. Precis som Super Star på 70-talet konkurrerade ut racing-SM kan det mycket väl bli så att V8TC blir kungaklassen i svensk racing...


Att presentera ett nytt reglemente för 2017 efter två STCC-tävlingar 2016 är också märkligt. Ett reglemente som är en 180-graders vändning mot nuvarande TTA-reglemente. Hade man lagt ner huvudklassen i STCC inför årets säsong hade det varit logiskt att presentera ett nytt reglemente för 2017. Logiskt hade även att köra 2016 med de sportsliga klasserna V8TC, Carrera Cup och Renault Clio tills en ny huvudklass var klar. Men detta att fortsätta med TTA samtidigt som man berättar att nästa år kommer det en annan typ av bilar är inte bra och gillas bara av de fåtal entusiaster som inte ännu lämnat den sjunkande STCC-skutan.

Den som jobbat med försäljning vet att man inte ska presentera den nya produkten innan man sålt färdigt den gamla, då intresset då blir noll för den gamla produkten när man vet att något nytt är på gång. Stackars TV-kommentatorer, förare och team som ska försöka hålla färgen resterande tävlingar under året och förklara de senaste årens katastrof med alla märkliga beslut som har dödat intresset för STCC på ett häpnadsväckande sätt.

Av Eric Lindgren





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport