Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Mingelbilder från STCC på Solvalla 2017 av Eric Lindgren
51 st bilder
Resan till Nürburgring med Volvo 745 GLT 1989
27 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Kostnaderna i Formel 1 måste sänkas


Vilka F1-stall kommer att stå på gridden i framtiden?


Vad tycker egentligen fansen att F1 ska få kosta?

Det går att göra världens snabbaste formelbilar för en bråkdel av de pengar som läggs ned idag. Den stora kostnaden inom F1 läggs ned på förfining av befintlig teknologi. Denna förfining blir mer och mer kostsam för varje tiondel som ska utvinnas och i takt med att det tekniska reglementet blir allt snävare. Den som tror att F1 blir mindre F1 för att det bara kostar en halv miljard istället för 3,5 miljarder har tappat perspektivet.


Anledningen till att vi står inför ett avgörande är att CVC inte pallar trycket längre på grund av de höga räntekostnader som ska betalas. Ekvationen går inte ihop och det har vi sett exempel på. Bernie försöker dra in mer pengar från banägare och arrangörer men följden av det har ju blivit att alltfler banor har fått ekonomiska problem. Det finns inte mer pengar att dra in. Den ekonomiska krisen har gjort läget akut. Samtidigt har stallens behov av tv-pengar ökat i takt med att kostnadskostymen har svällt. Nu är det slut på sötebrödsdagarna helt enkelt. Det pumpas in för lite pengar i förhållande till hur mycket som läcker ut. Med sänkta kostnader för stallen behöver inte CVC betala stallen lika mycket för att de ska kunna gå runt och kanske till och med göra en vinst.


De stora stallen kan heller inte gå till sina ägare och styrelser och begära mer pengar i dessa tider. Kostnaderna måste sänkas. Mosley tror inte att de stora stallen kommer att stanna ändå. Hittills har ju inga stall varit villiga att garantera medverkan utifrån sina egna förslag. Kanske inte så förvånande i och med att de själva inte äger beslutet om sin medverkan. Det är detta som är problemet enligt min mening - med stall som hade haft racing som sin kärnverksamhet hade förhandlingarna varit betydligt enklare och många av problemen hade aldrig uppstått. Ett företag som lever på sin sport rättar så att säga mun efter matsäcken. Biltillverkarna har aldrig behövt tänka i de banorna. De har bara gått upp till styrelsen och begärt mer stålar.

Flera av stallen hotar att lägga av. Risken är överhängande att Renault, Toyota och BMW lägger av ändå, oavsett reglemente. Jag tror att regelbråket bara ger dem en bra ursäkt att kunna lägga av utan att behöva hänvisa till finansiella faktorer. Jag tror att Mosleys tankar är helt rätt. Genomförandet är kanske inte helt lysande men stallen har heller aldrig varit speciellt lätta att ha att göra med. Proaktivitet har inte varit deras starka sida. Sporten kan förlora kortsiktigt men det är smällar man får ta. På sikt tror jag dock att F1 kan vara på väg mot en betydligt bättre modell.

Av Joakim Tärnström







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport